Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det där är en optotriac driver, typ en strömbrytare som styrs med DC-klenspänning.
Det "första" benet du mäter emot är ben nr 4 och där har du tydligen spänning. Har du spänning efter på ben 6? Det ska du ha om triacen är öppen. Om inte, mät DC-spänningen mellan ben 1-2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det "första" benet du mäter emot är ben nr 4 och där har du tydligen spänning. Har du spänning efter på ben 6? Det ska du ha om triacen är öppen. Om inte, mät DC-spänningen mellan ben 1-2.
Är det fel i elektroniken är det få elektriker som är till hjälp.
Triacen är en elektronisk strömbrytare. Den sitter i serie med den ena polen på kontakten till lampan.
Triacen är en elektronisk strömbrytare. Den sitter i serie med den ena polen på kontakten till lampan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Om du nu översätter din ben-numrering till den numrering som du ser på schemat, vad får du då för mätresultat?
jag har spänning på ben 6 när den är öppen ja , så allt verkar funkar men vet ej varför jag inte får vidare ström till kabel på sockerbiten o kabel..har 230 v på ben 6 o öppen triacenBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Och då mäter du mot ena benet i kontakten? Då ska du i så fall ha spänning både mot ben 6 och 4.
Och du ska ha ca 1.15 V DC mellan ben 1 och 2,
Och du ska ha ca 1.15 V DC mellan ben 1 och 2,
stmmer precis! 230 v mellan ben 4 o ena benet i kontakten öppen icke öppen. 230 v mellan ben 6 o ena tappen enbart när den är öppen och ca 1.18 mrllan 1-2 när den är enbart öppen..är det fel kablar jag har? ellerBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
kristofer12345 skrev:
Det låter då som att triacen fungerar som den ska, men du har ett avbrott på kretskortet mellan ben 6 och kontakten.kristofer12345 skrev:
Är säkringen till höger hel?
Man mäter om det finns kontakt genom den.