Det där är en optotriac driver, typ en strömbrytare som styrs med DC-klenspänning.

Teknisk ritning och schema av genomgående hål-plastkomponent, med anod, katod, och terminaler markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det "första" benet du mäter emot är ben nr 4 och där har du tydligen spänning. Har du spänning efter på ben 6? Det ska du ha om triacen är öppen. Om inte, mät DC-spänningen mellan ben 1-2.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
3 ben

• En person använder en multimeter, elektronikkomponenter och kablar på marken utomhus.
    Skapa konto
Är det fel i elektroniken är det få elektriker som är till hjälp.

Triacen är en elektronisk strömbrytare. Den sitter i serie med den ena polen på kontakten till lampan.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Om du nu översätter din ben-numrering till den numrering som du ser på schemat, vad får du då för mätresultat?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där är en optotriac driver, typ en strömbrytare som styrs med DC-klenspänning.

[bild]

Det "första" benet du mäter emot är ben nr 4 och där har du tydligen spänning. Har du spänning efter på ben 6? Det ska du ha om triacen är öppen. Om inte, mät DC-spänningen mellan ben 1-2.
jag har spänning på ben 6 när den är öppen ja , så allt verkar funkar men vet ej varför jag inte får vidare ström till kabel på sockerbiten o kabel..har 230 v på ben 6 o öppen triacen

Och då mäter du mot ena benet i kontakten? Då ska du i så fall ha spänning både mot ben 6 och 4.
Och du ska ha ca 1.15 V DC mellan ben 1 och 2,

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
jag har spänning på ben 6 när den är öppen ja , så allt verkar funkar men vet ej varför jag inte får vidare ström till kabel på sockerbiten o kabel..har 230 v på ben 6 o öppen triacen
Spänning mot vad?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Och då mäter du mot ena benet i kontakten? Då ska du i så fall ha spänning både mot ben 6 och 4.
Och du ska ha ca 1.15 V DC mellan ben 1 och 2,
stmmer precis! 230 v mellan ben 4 o ena benet i kontakten öppen icke öppen. 230 v mellan ben 6 o ena tappen enbart när den är öppen och ca 1.18 mrllan 1-2 när den är enbart öppen..är det fel kablar jag har? eller

kristofer12345
D Daniel 109 skrev:
Spänning mot vad?
mot högra benet i kontakten

• Elektronisk krets med relemoduler, terminalblock och strömbrytare, märkt 'INPUT AC220V'.
    Skapa konto
stmmer precis! 230 v mellan ben 4 o ena benet i kontakten öppen icke öppen. 230 v mellan ben 6 o ena tappen enbart när den är öppen och ca 1.18 mrllan 1-2 när den är enbart öppen..är det fel kablar jag har? eller
jag mäter vac på multimetern när jag kör grinden o på svart o gulgrön kabeln den ger inget.
Det låter då som att triacen fungerar som den ska, men du har ett avbrott på kretskortet mellan ben 6 och kontakten.
Är säkringen till höger hel?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Det låter då som att triacen fungerar som den ska, men du har ett avbrott på kretskortet mellan ben 6 och kontakten.
hur vet man det? går det och fixa eller?

Man mäter om det finns kontakt genom den.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
”Fuse” menar du? kan man ta upp den med mejsel?

kristofer12345
verkar hel..

• image.jpg
    Skapa konto
kristofer12345
spänning genom den ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.