Hur vet du det? du har ju ingen koll på vad du kopplar.
Gulgrön ska inte användas där.
Jag greppar inte vad du mätte.
Jag greppar inte vad du mätte.
jag mäter vac på multimetern när jag kör grinden o på svart o gulgrön kabeln den ger inget.. ohm mäter jg mellan polerna o tar bort sockerbiten eller på det lödade, kan typ inte tyda om det ser bränt ut vid lödningen eller inte..
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Kretsen är en optokopplad triac.
Men det är lite svårt att förstå vad du mäter när du inte har koll på enheter och storheter.
Mittbenet ska det inte gå någon ström igenom. Jag gissar att du menar spänning. Då är nästa fråga spänning mot vad? Du bör har 230V mellan ditt första ben och det sista med en lampa ansluten som inte lyser.
Då är antingen lampan släkt eller triacen trasig.
Men det är lite svårt att förstå vad du mäter när du inte har koll på enheter och storheter.
Mittbenet ska det inte gå någon ström igenom. Jag gissar att du menar spänning. Då är nästa fråga spänning mot vad? Du bör har 230V mellan ditt första ben och det sista med en lampa ansluten som inte lyser.
Då är antingen lampan släkt eller triacen trasig.
Känner att jag ger det gamla tråkiga svaret att du ska nog kolla med en elektriker. Kan dock vara lite svårt att få tag på någon som kan/vill hjälpa dig då det här är lite krångligare än "bara" en vanlig lampa.
Sen vill jag ge dig ett till tips. När du vill ha hjälp så kör inte med så mycket förkortningar och skriv snabbt och slarvigt. Det blir då lite svårt att förstå/ svår läst.
Sen vill jag ge dig ett till tips. När du vill ha hjälp så kör inte med så mycket förkortningar och skriv snabbt och slarvigt. Det blir då lite svårt att förstå/ svår läst.