Hej! Tidigare ägare (elektriker) tyckte att var bra med en lampa i duschutrymmet, mitt emot duschen. Ojordat... Tidigare satt en porslins variant där som jag ersatte med en ful ip65-lampa med skyddsklass 2. Denna har nu torkat i plasten och jag står inför två val. Fimpa lampa och ta bort ledare och stå ut med fult hål i våtrumstapeten, eller sätta upp en ny lampa.

Avståndet mellan väggarna är ca 120 cm, avståndet från duschmunstycke och lampa är ca 80 cm. Lampan sitter 200cm från golvet.

Är det tillåtet och framförallt säkert med en lampa med ip44? (Givetvis med skyddsklass 2)

Utbudet på ip65-67 är ju helt obefintlig....

• Duschhörna med hyllor fyllda med toalettartiklar, en dusch med handdusch och ventilationsfläkt på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
#el
C
Faktum är väl att det normalt till och med räcker med IPx1 i tak(?)
Även om det nog inte är en dålig idé att ta till lite extra.

C cpalm skrev:
Ska ersätta befintlig lampa som sitter 2 meter upp från golv, dock nära (ca 80 cm) från duschmunstycke

C cpalm skrev:
Ja, om den sitter mer än 2,25 meter övre golvet.
Nu sitter TS armatur 2,0 meter över golvet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Demmpa Demmpa skrev:
Nu sitter TS armatur 2,0 meter över golvet.
Ah, den detaljen missade jag 🫣

Hmm, lite nya funderingar. Nu har vvs:arn varit här och jobbat. Nya duschen (takdusch) byggde ut mer än förväntat...
Duschen hamnar i samma höjd som lampan, men nu är det "bara" 59 cm mellan ytterkant på dem båda. Motsvarande våtzon 1. Den lampa som sitter i duschen är som sagt ip65 och dubbelisolerad. Själva diodskyddet (bakom yttre gummitätning) har spruckit vilket gör att vi inte vill ha lampan igång. Koppling inuti lampan är utfört med wago (inkommade ledare + lampans diodledare). Att koppla ur själva diodledarna och låta inkommande ledarna sitta kvar i wagon och montera ihop lampan igen - det borde väl vara ett elsäkert sätt att kunna ha strömmen igång i rummet och kunna använda duschen tills elektrikern har möjlighet att komma? Det yttre skyddet borde väl kvarstå?

Tänker be elektrikern fimpa lampan och ta bort eldragning helt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.