Några elfrågor för badrum. Är i planeringsfas och försöker överskåda möjligheter och regler.
Har en enkel spegelbelysning avsedd för badrum som ska monteras ovanför ett handfat (LED, IP44, skruvas fast i väggen), typ en sådan lampa som på bifogat foto.
Och så en allmän fråga om eluttag i badrum. Avstånd för eluttag till duschhuvuds fäste ska vara minst 120 cm enligt reglerna. Om man har ett handhållet duschmunstycke i en duschkabin respektive i ett badkar, vilken exakt plats är då ”duschhuvuds fäste”? Är det där slangen som munstycket sitter på är inkopplad/fäst vid blandaren, eller är det själva duschmunstycket som räknas, som ju kan dras ut hela duschslangens längd åt olika håll?
Har en enkel spegelbelysning avsedd för badrum som ska monteras ovanför ett handfat (LED, IP44, skruvas fast i väggen), typ en sådan lampa som på bifogat foto.
- Får denna lampa kopplas in via en stickpropp till ett befintligt närliggande eluttag (i ett väggskåp), med en strömbrytare inkopplad på sladden och att sladden alltså läggs utanpå väggen?
- Är det krav på att en fackman är inblandad för en inkoppling enligt 1?
Och så en allmän fråga om eluttag i badrum. Avstånd för eluttag till duschhuvuds fäste ska vara minst 120 cm enligt reglerna. Om man har ett handhållet duschmunstycke i en duschkabin respektive i ett badkar, vilken exakt plats är då ”duschhuvuds fäste”? Är det där slangen som munstycket sitter på är inkopplad/fäst vid blandaren, eller är det själva duschmunstycket som räknas, som ju kan dras ut hela duschslangens längd åt olika håll?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 276 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 276 inlägg
Det räknas från stället där man kan sätta fast duschmunstycket vid/ovanför blandaren.M M a l i n skrev:Och så en allmän fråga om eluttag i badrum. Avstånd för eluttag till duschhuvuds fäste ska vara minst 120 cm enligt reglerna. Om man har ett handhållet duschmunstycke i en duschkabin respektive i ett badkar, vilken exakt plats är då ”duschhuvuds fäste”? Är det där slangen som munstycket sitter på är inkopplad/fäst vid blandaren, eller är det själva duschmunstycket som räknas, som ju kan dras ut hela duschslangens längd åt olika håll?
1. Det tror jag.M M a l i n skrev:Har en enkel spegelbelysning avsedd för badrum som ska monteras ovanför ett handfat (LED, IP44, skruvas fast i väggen), typ en sådan lampa som på bifogat foto.
- Får denna lampa kopplas in via en stickpropp till ett befintligt närliggande eluttag (i ett väggskåp), med en strömbrytare inkopplad på sladden och att sladden alltså läggs utanpå väggen?
- Är det krav på att en fackman är inblandad för en inkoppling enligt 1?
2. Det tror jag inte.
Enligt montageanvisningen så ska det vara fast installation, "Belysningen kräver fast installation",
https://www.ikea.com/se/sv/assembly...egel-lampa-aluminiumfaerg__AA-2235940-6-2.pdf
Syns även på bilden i montageanvisningen att det är fast installation,
Eftersom man ska följa tillverkarens anvisningar så får den inte anslutas med stickkontakt.
https://www.ikea.com/se/sv/p/vathult-led-skap-spegel-lampa-aluminiumfaerg-40467548/
https://www.ikea.com/se/sv/assembly...egel-lampa-aluminiumfaerg__AA-2235940-6-2.pdf
Syns även på bilden i montageanvisningen att det är fast installation,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom man ska följa tillverkarens anvisningar så får den inte anslutas med stickkontakt.
https://www.ikea.com/se/sv/p/vathult-led-skap-spegel-lampa-aluminiumfaerg-40467548/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
1. Det är en produktfråga då lösa sladdar inte faller inom elinstallationsreglerna. Du ska då helst hitta en färdig produkt med sådan sladd och strömbrytare som är avsedd för badrum. Sladden bör vara fast ansluten till armaturen, eller medge en flexibel anslutningskabel. Även om det bör bara torrt så bör sladdströmbrytaren hålla IP44 och det gör inte lösa sådana som man själv monterar på sladden.
Om man istället gör en bedömning av lämpligheten så säger jag definitivt nej.
2. Ja, inte för att man måste anlita en elfirma utan för att man behöver göra en sund bedömning ifall det verkligen är lämpligt. En sak som tidigare föreskrifter skulle ha en invändning mot är att man får inte ersätta en fast installation med lösa sladdar.
I badrum ska man vara extra försiktig. T.ex tycker jag man ska bedöma risken för att man fastnar i denna sladd och rycker loss den från armaturen eller strömbrytaren.
3. Avståndet till uttag är endast en regel om avstånd som ska följas, det gör inte uttagets placering godkänd då det finns andra regler som tar vid där badrumsreglerna slutar. En sådan är: ska du ha en stickpropp permanent ansluten så ska det vara torrt kring uttaget.
Så ni bör söka en fast installation, i värsta fall klamra en installationskabel längs tak och ned till armaturen, strömbrytare vid dörren etc.
Är man på plats och ser badrummet kanske man ser andra lösnngar.
2. Ja, inte för att man måste anlita en elfirma utan för att man behöver göra en sund bedömning ifall det verkligen är lämpligt. En sak som tidigare föreskrifter skulle ha en invändning mot är att man får inte ersätta en fast installation med lösa sladdar.
I badrum ska man vara extra försiktig. T.ex tycker jag man ska bedöma risken för att man fastnar i denna sladd och rycker loss den från armaturen eller strömbrytaren.
3. Avståndet till uttag är endast en regel om avstånd som ska följas, det gör inte uttagets placering godkänd då det finns andra regler som tar vid där badrumsreglerna slutar. En sådan är: ska du ha en stickpropp permanent ansluten så ska det vara torrt kring uttaget.
Så ni bör söka en fast installation, i värsta fall klamra en installationskabel längs tak och ned till armaturen, strömbrytare vid dörren etc.
Stort tack för utförligt svar! Förlåt, jag visade bara en exempelprodukt. Bifogar bild på den faktiska lampan.Bo.Siltberg skrev:
1. Det är en produktfråga då lösa sladdar inte faller inom elinstallationsreglerna. Du ska då helst hitta en färdig produkt med sådan sladd och strömbrytare som är avsedd för badrum. Sladden bör vara fast ansluten till armaturen, eller medge en flexibel anslutningskabel. Även om det bör bara torrt så bör sladdströmbrytaren hålla IP44 och det gör inte lösa sådana som man själv monterar på sladden.
[bild]
[bild]
Rakapparater, eltandborstar och hårtorkar brukar kopplas in i eluttag i badrum med stickpropp (och de är väl dessutom typiskt ojordade)?
Vad är skillnaden för dem jämfört med att koppla in en IP44-lampa med stickpropp? Kan detta förklaras kort och enkelt för en som inte kan sånt här?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Rakapparater, eltandborstar (dvs dess laddstation) och hårtorkar är handhållna förbrukare med stickpropp. Där finns ingenting att diskutera annat än att använda dem varsamt och inte blöta ner dem.
En fast monterad belysning är normalt fast ansluten eller ansluten till ett lamputtag i närheten av lampan. Skillnaden mot t.ex en sänglampa är att vi pratar om ett badrum här, och här avråder jag bestämt från en permanent hängande eller löst fastsladd sladd med strömbrytare på ner till ett uttag. Det kan gå att utföra på ett bra sätt men det kan jag inte gå in på här utan du behöver någon som gör det åt dig.
Anvisningen du postar är otydlig. Har du en länk? Det går inte att avgöra ifall den där kopplingsdosan stöder en anslutningskabel, och det är då främst dragavlastning jag är ute efter.
Om det är jordade eller ojordade produkter spelar ingen roll.
En fast monterad belysning är normalt fast ansluten eller ansluten till ett lamputtag i närheten av lampan. Skillnaden mot t.ex en sänglampa är att vi pratar om ett badrum här, och här avråder jag bestämt från en permanent hängande eller löst fastsladd sladd med strömbrytare på ner till ett uttag. Det kan gå att utföra på ett bra sätt men det kan jag inte gå in på här utan du behöver någon som gör det åt dig.
Anvisningen du postar är otydlig. Har du en länk? Det går inte att avgöra ifall den där kopplingsdosan stöder en anslutningskabel, och det är då främst dragavlastning jag är ute efter.
Den ska också vara fast ansluten/installation, det står på två ställen i montageanvisningen att den ska installeras av en behörig elektriker,
https://www.bauhaus.se/media/pdf/3005171B.pdf
https://www.bauhaus.se/media/pdf/3005171B.pdf
https://bauhaus-api.perfioncloud.com:8443/Perfion/File.aspx?id=eecfb736-de15-4205-b479-13f468d52dbdBo.Siltberg skrev:
Rakapparater, eltandborstar (dvs dess laddstation) och hårtorkar är handhållna förbrukare med stickpropp. Där finns ingenting att diskutera annat än att använda dem varsamt och inte blöta ner dem.
Ingen fara, jag har inte tänkt installera någon lampa själv 😊 Jag vill bara, som jag sa, orientera mig och förstå förutsättningarna nu när jag är i planeringsfas.Bo.Siltberg skrev:
Jag tror tyvärr inte att det är så lätt att koppla in denna lampa till badrummets väggströmbrytare. Det finns ett eluttag högt uppe på väggen, ca 80 cm från där lampan är tänkt att sitta. I taket finns spots.
Elen till uttaget, är det via en kabel eller är det via rör/slang med lös tråd?
Är det via rör/slang så går det att dra i en extra tråd från badrummets väggströmbrytare samt gå med installationskabel från uttaget till en utanpåliggande dosa ovanför spegelbelysningen som spegelbelysningen sedan ansluts till.
Är det via rör/slang så går det att dra i en extra tråd från badrummets väggströmbrytare samt gå med installationskabel från uttaget till en utanpåliggande dosa ovanför spegelbelysningen som spegelbelysningen sedan ansluts till.
Så här ser det ut och så här är planen att det ska bli. Se eluttaget till höger. Det är tänkt att sitta inuti ett väggskåp.Demmpa skrev:
Elen till uttaget, är det via en kabel eller är det via rör/slang med lös tråd?
I det där läget hade jag troligen satt en utanpåliggande strömbrytare på lämpligt ställe och kopplat belysningens anslutningssladd direkt till strömbrytaren, givetvis med dragavlastning, samt gått med en installationskabel från uttagets infällda dosa till utanpåliggande strömbrytaren.
Det finns alla förutsättningar där så att du skulle kunna göra något likt det du tänkt och nämnde först. Men man bör ha lite vana och insikt om vad som är lämpligt, hur man kan göra och vad som är väsentligt eller ej i tex texterna som länkats.M M a l i n skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Tack, det underlättar oerhört att få se badrummet. "uttag i skåp" förknippar jag i ditt fall med skåp under handfatet. Nu sitter alltså uttaget en halv meter rakt till höger. Det underlättar stort då ledningar och ev strömbrytare kan skyddas bättre.M M a l i n skrev:
Du kan undersöka något av Demmpas förslag här. Det finns chans att strömbrytaren vid dörren kan användas.
Det kan dock fortfarande bli överraskningar med anslutningen att spegelarmaturen så anvisningen är otydlig. Det ser ut att krävas en anslutningsdosa bakom eller i närheten av spegeln.
Nu har jag fått information av tre olika elektriker (som jag kontaktade i ärendet) att det är helt okej att vi monterar på en vanlig sladdströmbrytare och en stickpropp. Samt att det är enklast att vi gör detta själva, så någon elektriker behöver inte vara inblandad.GK100 skrev: