Hej!

Byggde nytt Smålandsvillan Nybro för 3 drygt år sedan.

Har börjat inreda vinden som kom bara som ett skal. Huset har ett långt skepp med en vinkeldel på både under- och övervåningen.

Långskeppet på vinden är nu utsalat, luftspaltat, isolerat, plastat och läktat och redo för att dra värme och el.

Vinkeldelen däremot är inte gjort ngt med, utan har sparat den delen och använder den till kallförvaring.

Nu till min fråga: om jag drar upp värme (vattenburna element) och installerar element vid alla fönster i långskeppet för att få det varmt och skönt för vidare byggnation i höst/vinter, kan det då bli ett problem med att vinkeln är iskall och skapar kondens mot det varmare långskeppet? Jag kommer så klart lägga hänga ngt isoleringsmtrl mellan vinkeln och långskeppet så att det inte blir för kallt i långskeppet och sipprar in kyla.

Vi har en nibe f730 frånluftsvärmepump. Ventilationshål behöver tas upp på vindens gavlar framöver.

T
Jag hade nog köpt lite byggplast och en bra tejp och satt upp för att stoppa fukt från att komma ut i den kalla delen. Det går ju även att köpa "byggdörrar" och sätta upp i plasten för att kunna komma åt det som är där om det är viktigt under vintern.
Den lilla fukt som kommer ut i det kalla utrymmet bör inte skapa stora problem på en vinter, men det är ju bra att kolla emellanåt att det inte är kondens på ytorna.

T Testarn skrev:
Jag hade nog köpt lite byggplast och en bra tejp och satt upp för att stoppa fukt från att komma ut i den kalla delen. Det går ju även att köpa "byggdörrar" och sätta upp i plasten för att kunna komma åt det som är där om det är viktigt under vintern.
Den lilla fukt som kommer ut i det kalla utrymmet bör inte skapa stora problem på en vinter, men det är ju bra att kolla emellanåt att det inte är kondens
Mm bra. Samtidigt är ju vinkeln väldigt ventilerad med öppet i takfoten upp till nock så det blåser på bra där inne.

Men så klart, hinner jag isolera vinkeln också vore det ju bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.