Hej, jag har nyss köpt mitt första hus och håller på att renovera lite på övervåningen.

Jag rev 2st platsbyggda garderober och blev då osäker på om jag kan riva väggen bakom. Det ser ut att vara en rad med två tum fyra med en spånskiva framför som går upp ovanför gipsskivorna.
Jag bifogar ritningen och den tekniska beskrivningen samt på hur det ser ut.
Det är ingen vägg på våningen under, misstänker att det är en gammal kattvind som har blivit nedriven men en del är kvar, kan jag riva den eller måste jag gipsa in den igen? Eller måste jag bygga igen hela väggen igen (revs för mer än 28 år sen då förra ägaren inte hade rivit den)?

Tacksam för all hjälp då detta verkligen inte är mitt expertisområde.

• Byggnadsritning och teknisk specifikation från 1952 för ett hus, detaljerar markförhållanden, väggars material och tjocklek, och grundläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal teknisk ritning för husbyggnation med specifikationer och materialbeskrivningar för tak och bjälklag, inkl. värmeisolering.
    Skapa konto
  • Ritning av ett hus med planlösning för övervåningen, som visar tre sovrum och en vind, samt skiss av husets fasad.
    Skapa konto
  • Ritningar av ett hus inkluderar en fasadvy och en sektion med våningshöjder angivna, ses på blått papper.
    Skapa konto
  • Övervåning med synlig träregel och spånskiva bakom gipsvägg, delvis blottat område visar ombyggnation. Golv av trä och plywood. Vägguttag syns.
    Skapa konto
  • Rum med snedtak, träpanel och gipsskiva, en delvis riven vägg med träreglar syns. Ett brytjärn ligger på golvet av trägolv.
    Skapa konto
  • Övervåning med exponerat trä och rester av byggmaterial efter rivning av garderober, med synliga två tum fyra-reglar och spån.
    Skapa konto
  • Närbild på en delvis riven vägg med synligt träregelverk och gipsskiva i ett renoveringsprojekt av ett hus på övervåningen.
    Skapa konto
BirgitS
Det vanliga är nog att de stående reglarna är en del av takstolarna och därmed bärande (de väggar som syns på sektionsritningen). Skivorna, som sitter på, ökar stabiliseringen av huset så att det inte blir så vindkänsligt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det vanliga är nog att de stående reglarna är en del av takstolarna och därmed bärande (de väggar som syns på sektionsritningen). Skivorna, som sitter på, ökar stabiliseringen av huset så att det inte blir så vindkänsligt.
L Lunkan123 skrev:
Hej, jag har nyss köpt mitt första hus och håller på att renovera lite på övervåningen.

Jag rev 2st platsbyggda garderober och blev då osäker på om jag kan riva väggen bakom. Det ser ut att vara en rad med två tum fyra med en spånskiva framför som går upp ovanför gipsskivorna.
Jag bifogar ritningen och den tekniska beskrivningen samt på hur det ser ut.
Det är ingen vägg på våningen under, misstänker att det är en gammal kattvind som har blivit nedriven men en del är kvar, kan jag riva den eller måste jag gipsa in den igen? Eller måste jag bygga igen hela väggen igen (revs för mer än 28 år sen då förra ägaren inte hade rivit den)?

Tacksam för all hjälp då detta verkligen inte är mitt expertisområde.
Ok.
Hittade en till ritning, lägger upp den också (markerade väggarna i fråga).

• Gammal ritning med handskrivna mått och röda markeringar över vissa väggar.
    Skapa konto
BirgitS
Takstolar bör man inte röra innan en byggkonstruktör har kollat konstruktionen och sett om det går bra eller om det man vill göra kräver någon sorts avväxling.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Tack för svar, har beställt en väggutredning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.