Hej, jag har nyss köpt mitt första hus och håller på att renovera lite på övervåningen.
Jag rev 2st platsbyggda garderober och blev då osäker på om jag kan riva väggen bakom. Det ser ut att vara en rad med två tum fyra med en spånskiva framför som går upp ovanför gipsskivorna.
Jag bifogar ritningen och den tekniska beskrivningen samt på hur det ser ut.
Det är ingen vägg på våningen under, misstänker att det är en gammal kattvind som har blivit nedriven men en del är kvar, kan jag riva den eller måste jag gipsa in den igen? Eller måste jag bygga igen hela väggen igen (revs för mer än 28 år sen då förra ägaren inte hade rivit den)?
Tacksam för all hjälp då detta verkligen inte är mitt expertisområde.
Jag rev 2st platsbyggda garderober och blev då osäker på om jag kan riva väggen bakom. Det ser ut att vara en rad med två tum fyra med en spånskiva framför som går upp ovanför gipsskivorna.
Jag bifogar ritningen och den tekniska beskrivningen samt på hur det ser ut.
Det är ingen vägg på våningen under, misstänker att det är en gammal kattvind som har blivit nedriven men en del är kvar, kan jag riva den eller måste jag gipsa in den igen? Eller måste jag bygga igen hela väggen igen (revs för mer än 28 år sen då förra ägaren inte hade rivit den)?
Tacksam för all hjälp då detta verkligen inte är mitt expertisområde.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det vanliga är nog att de stående reglarna är en del av takstolarna och därmed bärande (de väggar som syns på sektionsritningen). Skivorna, som sitter på, ökar stabiliseringen av huset så att det inte blir så vindkänsligt.
BirgitS skrev:
Ok.L Lunkan123 skrev:Hej, jag har nyss köpt mitt första hus och håller på att renovera lite på övervåningen.
Jag rev 2st platsbyggda garderober och blev då osäker på om jag kan riva väggen bakom. Det ser ut att vara en rad med två tum fyra med en spånskiva framför som går upp ovanför gipsskivorna.
Jag bifogar ritningen och den tekniska beskrivningen samt på hur det ser ut.
Det är ingen vägg på våningen under, misstänker att det är en gammal kattvind som har blivit nedriven men en del är kvar, kan jag riva den eller måste jag gipsa in den igen? Eller måste jag bygga igen hela väggen igen (revs för mer än 28 år sen då förra ägaren inte hade rivit den)?
Tacksam för all hjälp då detta verkligen inte är mitt expertisområde.
Hittade en till ritning, lägger upp den också (markerade väggarna i fråga).
Klicka här för att svara








