Jag ver att du väldigt mycket för ”så brukar man göra” utan att ha någon som helst aning om varför eller hur saker fungerar. Det är nog vanligt bland hantverkare.

A
D Daniel 109 skrev:
Jag ver att du väldigt mycket för ”så brukar man göra” utan att ha någon som helst aning om varför eller hur saker fungerar. Det är nog vanligt bland hantverkare.
I detta fallet har du fel som många andra gånger med, du har inte visat någon fakta som styrker dina lekmanna bedömningar..

• Gilla
Grävarn1
  • Laddar…
Såhär ser planritningen ut. Ska läggas i hall o entré nu, sen vidare in i kök å vardagsrum.

• Planritning över bostad med markerad gul väg från hall och entré vidare till kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
R Roobiiiiin skrev:
Såhär ser planritningen ut. Ska läggas i hall o entré nu, sen vidare in i kök å vardagsrum.
Då skulle jag rekomendera att du lägger tvärt emot vad du har idag i hallen då ljusinsläppet i dom andra rummen är på långsidorna av huset..
Tänk på att dela golvet vid dörrarna..

Rejäl skrev:
Då skulle jag rekomendera att du lägger tvärt emot vad du har idag i hallen då ljusinsläppet i dom andra rummen är på långsidorna av huset..
Tänk på att dela golvet vid dörrarna..
Ja så tänker jag med, bara rädd det kommer se konstigt ut i den långa hallen.

A
R Roobiiiiin skrev:
Ja så tänker jag med, bara rädd det kommer se konstigt ut i den långa hallen.
Ok, jag hade inte tyckt det..
Men känner du så så kan man ha golv åt olika håll i olika rum för som andra rummen skulle jag aldrig lagt motsatt då ljusinsläppet är så tydligt..

Rejäl skrev:
Ok, jag hade inte tyckt det..
Men känner du så så kan man ha golv åt olika håll i olika rum för som andra rummen skulle jag aldrig lagt motsatt då ljusinsläppet är så tydligt..
Om jag lägger det tvärt om mot idag, hur tycker du man ska göra med skarvarna? Hela plankor eller förskjuta?
Hallen är 1100 mm bred.

• Bild av laminatgolv BerryAlloc Ocean 8 V4 Bloom Natural, visas med trästruktur och naturlig finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
R Roobiiiiin skrev:
Om jag lägger det tvärt om mot idag, hur tycker du man ska göra med skarvarna? Hela plankor eller förskjuta?
Hallen är 1100 mm bred.
Laminat kan du lägga hela, om inte deras läggningsanvisning säger annat..

H
R Roobiiiiin skrev:
Hej ska lägga nytt golv i hallen, och sedan i kök o vardagsrum också.
Det ser ut som på bilderna.
Vilket håll är rekommenderat att lägga laminatet på?
Vill att det ska följa in i dem andra rummen sen också och ska det följa ljuset då så ska det ligga tvärtom mot bilderna.
För att se så lite av skarvarna som möjligt ska det läggas i ljuset riktning. Förskjutning löser man första brädan i nya raden. Säg att du har en hel bräda i senaste raden, nästa rad så tar du av den nya brädan en bit så att du får distans till skarven. Biten du sågade av använder du i nästkommande rad, fast i början på andra sidan/dvs där andra raden slutar.

Nu ska jag börja lägga, och har valt att lägga det i ljusets riktning, så blir tvärs över i hallen.
Men såg nu att i taket har jag skivor men skarvar och dem ligger åt andra hållet, tror ni man kommer tänka på det?

BirgitS
Nej

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.