Hej ska lägga nytt golv i hallen, och sedan i kök o vardagsrum också.
Det ser ut som på bilderna.
Vilket håll är rekommenderat att lägga laminatet på?
Vill att det ska följa in i dem andra rummen sen också och ska det följa ljuset då så ska det ligga tvärtom mot bilderna.
Det ser ut som på bilderna.
Vilket håll är rekommenderat att lägga laminatet på?
Vill att det ska följa in i dem andra rummen sen också och ska det följa ljuset då så ska det ligga tvärtom mot bilderna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Har du någon planlösning så man förstår hur rummen hänger ihop och var det finns fönster?
När det gäller korridoren på sista bilden behöver man ta hänsyn till hur långa brädorna är och tillverkarens instruktioner om minsta brädlängd och minsta förskjutning mellan två efterföljande brädor. Det är inte alla golv som går att lägga på tvären i en smal korridor.
När det gäller korridoren på sista bilden behöver man ta hänsyn till hur långa brädorna är och tillverkarens instruktioner om minsta brädlängd och minsta förskjutning mellan två efterföljande brädor. Det är inte alla golv som går att lägga på tvären i en smal korridor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Om en korridor är 95cm så går det alldeles utmärkt att lägga hela längder..BirgitS skrev:
Det fiffiga är att de flesta laminatgolven är ca 120cm långa så det finns ingen korridor som inte går att lägga i!
Oftast har laminaten 30cm som minsta förskjutning..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jag har för mig att det i någon tråd har förekommit någon som frågade golvtillverkaren om det och fick veta att det inte var tillåtet, men det kan ha varit parkettgolv. Men det var pga. sånt som jag skrev "inte alla golv" och om instruktionerna för aktuellt golv.Rejäl skrev:
Ja när det kommer till parkettgolv så är det inte bra att lägga hela bitar bara i en korridor för då riskerar golvet att bukta upp på mitten..BirgitS skrev:
En del parkett tillverkare förordar löpande skarvar i mindre utrymmen där det ska vara minst en skarv per rad..
Men då brukar man få frångå med att start biten är kortare än minsta rekommenderade förskjutningslängd av skarvarna..
Varför ska det vara minst en skarv?
Kan du förklara det lite tydligare?
Varför skulle det inte ligga plant utan en skarv? Det går ju att ha längre längder om golvet är lite bredare. Du har bara kommit med ett påstående, ingen förklaring.
Man ska ju alltid lägga så att det inte är låst i kanterna. Men att det skulle spänna mot väggar eller dörrar löser man ju inte med en skarv på golvplankorna. Jag skulle definitivt inte lägga in extra skarvar om det inte behövs.
Du gör som du vill inte ovanligt att du tycker annorlunda än vad yrkeskunniga gör som ofta följer anvisningar, då Reklamationsrätten är tre år för konsumenter..D Daniel 109 skrev: