Jag kör numera med lambda 1,1 vid fullvarm panna. Vilket som är det bästa värdet vet jag inte.

För att sänka ditt värde bör du öppna primär och sänka sekundär.

Det finns lite att läsa på nätet tex http://epubl.luth.se/1402-1617/2009/103/LTU-EX-09103-SE.pdf där beskrivs bla omräkning av lambda till syrehallt.

Matss skrev:
För att sänka ditt värde bör du öppna primär och sänka sekundär.
Jag kanske uttryckte mig otydligt, men jag skrev att jag stängt sekundären helt. Den möjligheten är nu borta:(
Jag är inte heller säker på hur luftkanalerna går i Gaselle 70.
//Bosse

Hej matss
Ett tips vedförgasning gäller även vid mindre pannor o anläggningar.
Vid ca 850°C kan primär luften strypas nästan helt sekundär ska vara helt öppen
samma gäller teritär luft insläppet
Vedgas förbränns i tre steg och vid olika temperaturer
Hur olika panntillverkare löst förbränningen är en fråga....

Redigerat:
Ok, du menar att veden ska förgasas nästan utan primär? Vad styr då hur mycket ved som förgasas?

Finns det något bra att läsa om detta??

Jag kan tyvärr inte styra min primär mer än att den ökar när sekundär minskas, kanske läge att ta fram svetsen...

Både Effectan och, vad jag läst här på forumet, ETAn stänger primären nästan helt.

Själva förgasningen av veden kräver ingen större mängd syre, ska bara vara precis så mycket luft så elden inte självdör. Det är efter sekundärluften tillsats som själva förbränningen ska ske.

Mer syre än minsta möjliga i primären ger bara ökad risk för övertändning.

stedevil skrev:
Både Effectan och, vad jag läst här på forumet, ETAn stänger primären nästan helt..
Som nybliven Lambdsondsägare skulle det vara intressant att veta vilka värden Lambdapannorna har i praktiken under en eldning. Finns det provningsresultat tro?:)
//Bosse

På Baxis sida finns provningsprotokoll där O2 ligger på cirka 5% på panna utan styrning, men den är ju väl inställd får man anta.

Bosse_A skrev:
Som nybliven Lambdsondsägare skulle det vara intressant att veta vilka värden Lambdapannorna har i praktiken under en eldning. Finns det provningsresultat tro?:)
//Bosse
Effecta 35kW har sitt mätvärde uttryckt i % CO2 och regulatorn håller det inställda börvärdet relativt bra. Vad de rekommenderar är 12.5% och det motsvarar λ = 1.55 men själv har jag mätt upp diverse andra parametrar under en tid och i mitt fall är 14.5% optimalt och då motsvarar det λ = 1.3. Originalregulatorn på denna panna styr de två spjällen helt komplementärt i motfas så prim 100% ⇒ sek 0% via 50-50 till prim 0% ⇒ sek 100%. Vid start ligger prim 70 och sek 30 till dess RGT > 100℃ då regleringen tar vid. Reglerstrategin är mycket enkel, avvikelser > 0.5% under 20s ger en ställpuls i rätt riktning och sedan inträder en väntetid före nästa utvärdering. Detta fungerar ganska väl och spjällen jobbar stundtals en hel del och lyckas innehålla inställt värde på ett bra sätt.

Som jag skrev ovan har jag loggat en mängd parametrar på anläggningen under en tid, och med början 1/12 är samtliga på plats för kontinuerlig uppföljning. Kanske data från detta kan komma till sin rätt i tråden om prisvärdhet.

En inställning som också bör påverka en panna är om fläkten går att styra, i mina försök har jag observerat att med något lägre varvtal ca.80%(100%vid start) brinner det lika intensivt men inte så pulserande .
Man kan även se detta på att motdragsluckan står ganska stabilt i sitt öppna läge.
I dagsläget har jag ingen lambda att mäta med (kommer att investera i en inom snar framtid)
Min teori är att även styra fläktvarv högre vid uppstart för att sedan sjunka när pannan/alt. rökgas kommer upp i temperatur .
Primär 1/10 av sekundär fungerar bra när pannan stabiliserat sig sekundär styr jag med Orginal panntemperaturs dragregulator så att den öppnar mera med stigande panntemperatur, modifierar så enkelt som möjligt för att sedan kunna bygga en aktivare styrning när jag vet vad som påverkar händelseförloppet i
en underförbränning .

GK100 skrev:
Som jag skrev ovan har jag loggat en mängd parametrar på anläggningen under en tid, och med början 1/12 är samtliga på plats för kontinuerlig uppföljning. Kanske data från detta kan komma till sin rätt i tråden om prisvärdhet.
Oavsett i vilken tråd det blir ser jag fram emot att få ta del av dessa data .
//Bosse

pr95 skrev:
En inställning som också bör påverka en panna är om fläkten går att styra, i mina försök har jag observerat att med något lägre varvtal ca.80%(100%vid start) brinner det lika intensivt.
Här håller jag med och när min panna kommit igång så kan jag sänka spänningen till 80 V på fläkten och skålen är fortfarande helt rödglödgad samt ett lambda på mellan 1.6 till 1.3. Tydligen varierar värdet beroende på hur veden sjunker ned och även om jag påverkar spjällen förändras inte värdet.
//Bosse

GK100 skrev:
Effecta 35kW har sitt mätvärde uttryckt i % CO2 och regulatorn håller det inställda börvärdet relativt bra. Vad de rekommenderar är 12.5% och det motsvarar λ = 1.55 men själv har jag mätt upp diverse andra parametrar under en tid och i mitt fall är 14.5% optimalt och då motsvarar det λ = 1.3.
Jag får 12,5% till λ = 2,5 (21/(21-12,5) = 2,5), och tycker att det borde bli låg verkningsgrad med så stort överskott av luft?

Hur har du kommit fram till att 14.5% är optimalt? Det får jag till λ = 3,2! Du menar 4,5%?

Matss skrev:
Jag får 12,5% till λ = 2,5 (21/(21-12,5) = 2,5), och tycker att det borde bli låg verkningsgrad med så stort överskott av luft?

Hur har du kommit fram till att 14.5% är optimalt? Det får jag till λ = 3,2! Du menar 4,5%?
Bortom S-punkten, när CO2 går ner går O2 upp. Högre CO2 är alltså mindre O2 vilket ger lägre lambda.

http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola-filer/stochgif.gif

Ursäkta, läste slarvigt, Effecta visar CO2 inte O2 som jag läste i all hast...

Men din länk http://www.sunmaskin.se/ och sen välja avgasskolan visar något jag trott men inte sett i text tidgare nämligen: En lambdasond mäter inte syrehalt utan resulterande syrehalt efter en perfekt förbränning.

Om man tex blandar gasol med 10% syre så kommer sonden att ge λ < 1 dvs underskott av syre. Trots att blandningen innehåller 10% syre kommer mätvärdet att vara "negativ syrehalt". Förbränner man sen blandningen kommer allt syre att förbrukas och rökgasen ha samma λ som innan förbränningen.

Matss skrev:
Ursäkta, läste slarvigt, Effecta visar CO2 inte O2 som jag läste i all hast...
Jo, det är lätt att bli förvirrad när man bollar runt begrepp & siffror. Därför jag gillar den där lilla grafen, bra för rimlighets koll när man funderar. :)

En lambdasond mäter inte syrehalt utan resulterande syrehalt efter en perfekt förbränning.
Ska man vara riktigt petig så är det sonden egentligen mäter mängden elektrongivare/elektrontagare som stjäl/ger elektroner i jämförelse mot referensluften.

Och nja, perfekt (= utopisk) förbränning kan man ju inte nå. Men man kan ha rätt proportioner och så bra blandning och förutsättningar som möljligt och därigenom komma så nära utopin som möjligt. Den absoluta mängden kvarvarande fritt syre är lite ett mått på hur nära utopin man ligger. Lite därför jag ogillar begreppet "negativ syrehalt" som du använder. Väldigt lätt att det blir rörigt då vi hela tiden rör oss i positiv mängd syre och lägre värden = bättre teknisk lösning.

Sen försöker man ju jobba mot att nå den så perfekta förbränningen som är möjlig i ett visst system genom att optimera så mängden syre i avgaserna blir lagom med tanke på systemets begränsningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.