91 120 läst ·
169 svar
91k läst
169 svar
Lambda-styrd vedpanna
Bra att höra att lambdan håller, blir nog att införskaffa en LC-1. Min systemspänning kommer att vara 24V så jag får omvandla ner för att klara förvärmingen.
Hur mycke ström drar förvärmningen av lambdan?
Är analog signalen ut 0-5V eller 0-1, 1,5V
Hur mycke ström drar förvärmningen av lambdan?
Är analog signalen ut 0-5V eller 0-1, 1,5V
Jag använder också en LC1 i mitt system på en Woddy, nu avänder jag analogutgången problemet med den är att upplösningen är lite dålig uppåt i lambdavärdet, så man kan inte detektera när det är dags för nytt inlägg. Ett tips är att styra med Millenium 3 det är ett PLC som finns i 12VDC variant.
Är det någon som vet vilket labdavärde som ger minst sot?
/Calle
Är det någon som vet vilket labdavärde som ger minst sot?
/Calle
Har skickat dig ett PM.
För er andra som inte vill bygga en styrning kan jag tipsa om att köpa LC-1 och koppla till en voltmeter eller köpa ett litet instrument samtidigt och i alla fall hålla koll på förbränningen. På http://www.hqtec.se/ kostar LC-1 ca 2000:-, misstänker att dom inte vet vad som hänt med dollarn. Billigare att handla där än i USA...
För er andra som inte vill bygga en styrning kan jag tipsa om att köpa LC-1 och koppla till en voltmeter eller köpa ett litet instrument samtidigt och i alla fall hålla koll på förbränningen. På http://www.hqtec.se/ kostar LC-1 ca 2000:-, misstänker att dom inte vet vad som hänt med dollarn. Billigare att handla där än i USA...
Om du kollar på http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php så ser du att du kan programera LC-1 via medföljande PC-programvara till att ge en linjär utsignal över hela arbetsområdet. Det är ingen vanlig simpel lambdasond det här...
Jag har ett litet microprocessorkort men det går ju även med nån PID-regulator från industrin. Det fina med LC-1 är att den sköter hela drivningen av sonden, vilket inte är lite komplicerat på en bredbandslambdasond. Men man bör nog ha ett hum om reglerteknik...
Matss, kör du fortfarande lambdastyrt? Ursprunglig sond eller har du behövt byta?
Zirkonium kristallen i sonden vill väl i vanliga fall ha 500-600 C för att funka optimalt, räcker sondens egna värmare till, rgtempen har du väl inte mycket över 200 C där sonden sitter?
mbos
ps Har för övrigt försökt nå dig med ett par PM utan resultat.
Zirkonium kristallen i sonden vill väl i vanliga fall ha 500-600 C för att funka optimalt, räcker sondens egna värmare till, rgtempen har du väl inte mycket över 200 C där sonden sitter?
mbos
Detta är ju inte samma typ av sond som sitter i de flesta bilar utan lite mer avancerad. Den kan användas för att mäta helt kalla gaser.mbos skrev:Matss, kör du fortfarande lambdastyrt? Ursprunglig sond eller har du behövt byta?
mbos
Hej!
Idag har jag eldat min Gaselle 70 med övervakning med Lambdasond.
För att komma ner mot 1.2 fick jag göra flera justeringar av primär o sekundärluft.
Sekundärhelt stängd och mittskruven till primären helt stängd.
Spänningen till fläktmotorn sänktes till 80 V.
Som jag ser det nu har jag ingen möjlighet att reglera någon parameter förutom fläktvarvtalet.
Det visade sig även att Lambdavärdet varierade mellan 1.2 till 1.4 under eldningen. Rökgastemperaturen höll sig på 190 gr under hela eldningen oberoende av Lambdavärdet. Vid kontroll i siktglaset var blålågan fin och skålen rödglödgad oavsett Lambdavävärdet.
Jag har sett att Gaselle har funnits med Lambdastyrning. Undrar hur den har reglerat primär o sekundär.
//Bosse
Idag har jag eldat min Gaselle 70 med övervakning med Lambdasond.
För att komma ner mot 1.2 fick jag göra flera justeringar av primär o sekundärluft.
Sekundärhelt stängd och mittskruven till primären helt stängd.
Spänningen till fläktmotorn sänktes till 80 V.
Som jag ser det nu har jag ingen möjlighet att reglera någon parameter förutom fläktvarvtalet.
Det visade sig även att Lambdavärdet varierade mellan 1.2 till 1.4 under eldningen. Rökgastemperaturen höll sig på 190 gr under hela eldningen oberoende av Lambdavärdet. Vid kontroll i siktglaset var blålågan fin och skålen rödglödgad oavsett Lambdavävärdet.
Jag har sett att Gaselle har funnits med Lambdastyrning. Undrar hur den har reglerat primär o sekundär.
//Bosse