Det är kul att höra att även denna premiumpanna håller "konstant" lambda.

Frågan är väl om 1,4 är optimalt. Vad blir lambda med fabriksinställning??

Själv har jag labbat med primärluften och kan sänka effekten till ungefär hälften med fin förbränning. Det blir dock inte så kul att fylla tanken då... Utan jag har hittat ett läge där jag stryper den något utan att tappa för mycket effekt. Fördelen blir att sekundärluften räcker till även när man fyller ved på en kraftig glödbädd.

Majgårdarna
En arbetskamrat har en ny Gaselle panna och han har enorma problem med hängningar av veden.Iofs ingen lamda på den

Låter som att nåt är fel

Majgårdarna
Matss skrev:
Låter som att nåt är fel
Ja troligen felkonstruerad

Matss skrev:
Det är kul att höra att även denna premiumpanna håller "konstant" lambda.
Ja men det förutsätter korrekt veddimension
Matss skrev:
Frågan är väl om 1,4 är optimalt. Vad blir lambda med fabriksinställning??
Enligt den tidigare hänvisade artikeln:
http://people.plan.aau.dk/~ana/Education/Wood6.pdf
verkar det väl inte vara fel.
Vad gäller fabriksinställningen så är primärluften bara en bråkdel av det rekommenderade. Vid de sista eldningarna har jag också kört fläkten på full fart för att inte denna parameter ska påverka inställningarna.
En intressant sak är att fläktens kraftiga sug inte ger så stort drag genom att de 4 tilluftöppningarna (3 primär 1 sekundär) bara har en liten springa till öppning. Den så omhuldade dragbegränsningsventilen i skorstenen skulle inte påverka pannan drag ett dyft. Detta bevisas ju av det ganska stabila Lambdavärdet genom hela eldningen. Detta borde väl gälla alla pannor med strypt lufttillförsel.
//Bosse

Hej undrar om man kan sätta dit lambda styrning på en CTC V35?
Där kan man bara reglera primärluften, räcker det?

Tack på förhand
/Viktor

turmenator skrev:
Där kan man bara reglera primärluften, räcker det?
Hur mycket sekundärluft får pannan? För närvarande mäter jag bara med Lambdasonden och sedan justerar jag sekundärluften. Nu har det blivit så att jag har väldigt lite sekundärluft och primärluften är ungefär hälften mot det rekommenderade.
Jag har funnit att det viktigaste för hålla Lambdavärdet mellan 1.3 - 1.5 är att klyva veden till en viss grovlek och sedan lägga in veden väl i vedmagasinet.
De regleringar jag tidigare sysslat med har varit att styra fläktens hastighet till en viss rökgastemperatur hos en överförbränningspanna. Hur jag ska kunna utnyttja Lambdavärdet till att optimera förbränningen i min Gasellepanna har jag inte kommit underfund med ännu. Som du kanske märkt här på forumet så är alla pannor mycket olika när det gäller förbränningen och det gäller nog även CTC.
//Bosse

Bosse_A skrev:
Hur mycket sekundärluft får pannan? För närvarande mäter jag bara med Lambdasonden och sedan justerar jag sekundärluften. Nu har det blivit så att jag har väldigt lite sekundärluft och primärluften är ungefär hälften mot det rekommenderade.
Jag har funnit att det viktigaste för hålla Lambdavärdet mellan 1.3 - 1.5 är att klyva veden till en viss grovlek och sedan lägga in veden väl i vedmagasinet.
De regleringar jag tidigare sysslat med har varit att styra fläktens hastighet till en viss rökgastemperatur hos en överförbränningspanna. Hur jag ska kunna utnyttja Lambdavärdet till att optimera förbränningen i min Gasellepanna har jag inte kommit underfund med ännu. Som du kanske märkt här på forumet så är alla pannor mycket olika när det gäller förbränningen och det gäller nog även CTC.
//Bosse
Jag vet inte hur mycket sekundärluft pannan får för att jag kan inte ändra den, kan bara ändra primärluften på pannan. Då räcker inte för att kunna använda en lambda eller?

/Viktor

turmenator skrev:
Då räcker inte för att kunna använda en lambda eller?
Jo det kan det göra, men det tar längre tid att se resultatet av ändringen eftersom förgasningen ändrar sig efter ett tag vid ändrad primärluft. Mycket kan man göra utan Lambdasond som t ex titta genom siktglaset hur lågan ser ut och givetvis en kontroll av röken samt rökgastemperaturen.

Skulle så gärna vilja prova en lamdasond som till en början styr sekundärluften. Kommer så småningom sätta en separat fläkt för sekundärluften till min Orlan så då får den befintliga manuellt varvtalreglerade fläkten bara styra primärluften. Någon som har ideer eller vill sälja mig en komplett lamdasond med reglering som styr mängden sekundärluft får gärna PM:a mig.

Mvh

Nu har det kommit nya grejar:

Nya Produkt!
Nu är den här!
Den nya Innovate Motorsports Digitala MTX-L Bredbandslambda mätaren är den ända som har 100% digital Bredbandslambda teknik på marknaden!
Den patenterade "Direct Digital" tekniken som används är snabbare och mer exakt än vanligt "UEGO" mätare, och därmed mer prisvärt!
Dessutom har mätaren ett vattentåligt hölje med utbytbar ring och tavla och 2 fullt programmerbara linjära analoga utgångar för användning med eftermarknads sprut och dataloggers.
Priset är även det lika otroligt: 1895:- komplett med allt!
. Den enda med 100% digital Bredbandslambda teknik!
. Vattentålig 52mm hölje, är perfekt för bil, motorsport, marina och krävande racingapplikationer
. Inbyggd Direct Digital Bredbandslambda teknik minskar kablage och förenklar installationen (Ingen LC-1 behövs)
. Bredbandslambda sensorn är kompatibel med alla typer av bränslen (blyad, blyfritt, Diesel, Metanol, E85, etc.)
. Möjlighet att kalibrera O2 sensorn för ökad noggrannhet
. Två 0-5 Volts fullt programmerbara linjära analoga utgångar för att ansluta mot motorstyrsystem och externa dataloggers
. Utbytbara mätartavlor och sarg: Svart och silver sarg och svart och vitt mätartavla ingår
. Stor digital avläsning och programmerbar "Digital Analog Nål" ger funktionaliteten av en Analog mätare men med exakt precision som en digital
. Datalogga med LogWorks på din dator
. Seriell IN- och UT- portar gör det möjligt att enkelt ansluta med andra Innovate produkter
Vi börjar att leverera första veckan i December men den finns redan nu att förhandsbeställa.
HqTec
Lackarebäcksgatan 5
43166 Mölndal
Sweden
+46 31 273360
www.hqtec.se

pr95 skrev:
och plötsligt insåg jag att AFR för ved/trä är ca 2.45 gånger större än för bensin
Jaha och vad ska man dra för slutsats av detta:S

AFR mätarens skala kommer inte att räcka till ved=6/1 AFR bensin =14.7/1
mätaren går 7.6 till 21.9AFR Lambda värdet för mätaren är inställd 14.7 för bensin!:@
Rätta mig om jag tänker/har fel:blushing:

pr95 skrev:
AFR mätarens skala kommer inte att räcka till ved=6/1 AFR bensin =14.7/1
mätaren går 7.6 till 21.9AFR Lambda värdet för mätaren är inställd 14.7 för bensin
Ja mätaren börjar för lågt, men jag tar ut Lambdavärdet via seriekabeln och då får jag även en logg med korrekta värden. USB-serie konvertern finns att köpa på flera ställen bl a Kjell o Co. d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.