LinaoMarkus skrev:
Detta avskräcker en aning eftersom jag inte fattar ett dugg  

Jo, det är ganska direkt översättbart. Excel-arket ligger på jobbdatorn. Ska försöka pallra mej dit nån dag... *pappaledig*
Det är inget att bli avskräckt för. LC-1 lämnar en analog signal 0-5 volt som svarar mot lambda 0,5-1,5. Men det går även att få som digital signal lambda 0-8 eller 0-21 % syrehalt.

Vore trevligt om du hälsade på på jobbet! Var har du hittat Excell-arket??
 
Två tummar upp för Matss. Det här var bland det läckraste jag läst om på länge.
Nästan så jag börjar greppa efter lödkolven.
:)
 
Majgårdarna
Ja håller med.Snyggt Matss.
Man kan ju fråga sig varför Baxi tar så förbenat betalt för sin lamdastyrning när det inte behövs mer saker.

 
Hittade inte originalarket, men eftersom jag utlovat ett så fipplade jag ihop ett nytt nu under sonens middagslur. Garanterar inte att det är till 100% korrekt. Flikarna representerar två (väldigt) olika bränslen och som synes slår inte valet av bränsle särskillt mycket på syrgashalten. Laborera med de gröna fälten!

Var kommer ditt lambda-syrgas-förhållande ifrån? Stämmer ju inte riktigt med mina beräkningar, så jag kanske har missat nått på vägen...
 
Kopplat till PC med loggning...
 
  • DSC00889_comp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fel bild...
 
  • DSC00882_comp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande läsning!

Kommer att styra min panna med ett S7 PLC, och funderde just om inte en "vanlig " Lambdasond skulle kunna komma till nytta (mest för att få mer att logga). Kan en "smalbands Lambda" fungera, eller varför nyttjades en bredbands'?
 
Gravforsarn skrev:
Spännande läsning!

Kommer att styra min panna med ett S7 PLC, och funderde just om inte en "vanlig " Lambdasond skulle kunna komma till nytta (mest för att få mer att logga). Kan en "smalbands Lambda" fungera, eller varför nyttjades en bredbands'?
Anledningen är att en vanlig lambdasond har ett väldigt snävt arbetsområde. Den ger vettig utsignal ungefär mellan lambda 0,95 till 1,05. Med lite drift har man egenligen ingen aning vilket värde man har.

Efter lite experimenterande ligger jag nu på 1,2 under eldning. När lambda stigit till 1,8 är det bara glöd kvar och dax för vedfyllning då låter jag en summer pipa på bottenvåningen. Vid Lambda 2 stannar fläkten - mycket bättre än rökgastermostat!
 
Hur är det med "övertändningen" med lambda 1,2?
 
Imponerande bygge!! Exakt det som ligger på mitt "nästa projekt lista". Håller just nu med en Utfodringstimer för vildsvin baserat på PIC microcontroller. Jag har lite frågor angående lambda styrningen av vedpanna som jag hoppas få svar på.

1. Vad skall måste man reglera, primär,sekundär eller både primär och sekundär luft.

2. Vad för reglerloop räcker P, PI eller PID
 
Vi har ju en lambdastyrd panna, sas färdig från fabrik(Effectas Woody). Jag kan dock konstatera att den reglerar på både primär och sedkundärluft( dock inte separat, stänger primären ett steg så öppnar sekundären lika mycket), samt att överslängarna i regleringen är stora. Under vissa omständigheter upplever jag också att styrsignalen inte räcker till för att nå börvärdet.
 
jungman skrev:
Hur är det med "övertändningen" med lambda 1,2?
Jo Tack bra!

I början trodde/hoppades jag att man skulle kunna elda hur som helst och lambdastyrningen skulle reda ut det. Men det ville ju gärna brinna upp i högen för att sen bli ett hål mitt i och inte brinna på sidorna. Det gick dock ganska bra med lambda 1.1. Men då sotar det för mycket.

Nu kör jag på lambda 1,2 och det blir ytterst lite sot. Det verkar som att det går åt mindre ved än med 1,1 också, vilket är rimligt om jag eldar upp mer av sotet.

Men då krävs en noggrann tändbrasa. När den brunnit ut karar jag glöden ut mot långsidornas kanter, sen lägger jag en ganska grov vedbit (15 cm) över hålet och grannare vid sidan om den grova. Sen fyller jag vedmagasinet. På så vis tvingar jag att hela botten brinner jämt. Då funkar det perfekt och brinner några timmar innan jag upprepar förfarandet.
 
ylven skrev:
Vi har ju en lambdastyrd panna, sas färdig från fabrik(Effectas Woody). Jag kan dock konstatera att den reglerar på både primär och sedkundärluft( dock inte separat, stänger primären ett steg så öppnar sekundären lika mycket), samt att överslängarna i regleringen är stora. Under vissa omständigheter upplever jag också att styrsignalen inte räcker till för att nå börvärdet.
Hur stora överslängar har du?

Den mäter i % syreöverskott?

När räcker regleringen inte till?
 
niklas-k skrev:
Imponerande bygge!! Exakt det som ligger på mitt "nästa projekt lista". Håller just nu med en Utfodringstimer för vildsvin baserat på PIC microcontroller. Jag har lite frågor angående lambda styrningen av vedpanna som jag hoppas få svar på.

1. Vad skall måste man reglera, primär,sekundär eller både primär och sekundär luft.

2. Vad för reglerloop räcker P, PI eller PID
1: Jag reglerar sekundärluften eller igentligen hur stor del av all inluft som är sekundärluft eftersom det är samma tryckande fläkt. Det går att styra från ganska mycket sekundärluft till ingen alls.

Vad har du för panna?

Skulle det vara optimalt skulle man nog minska på fläktvarvtalet när lambda stiger trots att sekundärluften är helt stängd. Då skulle glöden kunna brinna med mindre syreöverskott. Tror jag, men med mindre fart på luften kanske glöden brinner ännu sämre?

2: Jag använder PI skulle man kunna säga. Jag räknar ut reglerfelet och multiplicerar med ett P. Jag använder ett stort P om blandningen är fet och ett mindre vid mager blandning. Detta för att snabbt öppna sekundärluften om det sotar.

Sen har jag några vilkor på detta: Om felet är mindre än 0,01 ändrar jag inte spjället (dödband för att inte motorn ska gå hela tiden). Om styrsignalen är mindre än ett steg på spjället men felet är större än 0,01 så tar jag ett steg (I-delen).
 
Angående vilket lambda värde som är optimal. Jag har läst att man skall ligga mellan 1.4-1.6 enligt denna pdf: http://www.plan.aau.dk/~ana/Education/Wood6.pdf

Är det någon som vet var man kan läsa om hur det fungerar med Primär/Sekundär luft vid vedeldning och inte allt för vetenskaplig bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.