375 läst ·
3 svar
375 läst
3 svar
Varför löser lågtryckspressostaten ut 7-8 ggr per dygn ...
Igår när kylan (i Skåne, så inte särskilt kallt, ca -2) kom löste lågtryckspressostaten ut. Det är ett år sen sist då jag hade servicekille här. Har fungerat felfritt sen dess. Nu med kylan kom larmen och det larmar en stund och sen blir det tyst. Går ett par timmar och sen kommer det igen. Håller värmen i huset oavsett.
Har startat om några gånger men det kommer tillbaka. Luftat elementen och rengjort filtret som sitter inomhus strax utanför pannan. Ser ingen is eller massa skit bakpå utomhusdelen. Tycker det porlar lite om man lyssnar noga på utedelen. Larmar 10-20 min och sen stänger av sig själv.
Är en gammal IVT Optima. 2009
Nån som har nåt tips på vad jag kan göra eller ska jag bara härda ut tills måndag och ringa service?
Är det risk för kompressorn?
Ska jag stänga av den helt och bara köra VP luft/ luft?
Är inte särskilt tekniskt kunnig så hjälp tas tacksamt emot.
Har startat om några gånger men det kommer tillbaka. Luftat elementen och rengjort filtret som sitter inomhus strax utanför pannan. Ser ingen is eller massa skit bakpå utomhusdelen. Tycker det porlar lite om man lyssnar noga på utedelen. Larmar 10-20 min och sen stänger av sig själv.
Är en gammal IVT Optima. 2009
Nån som har nåt tips på vad jag kan göra eller ska jag bara härda ut tills måndag och ringa service?
Är det risk för kompressorn?
Ska jag stänga av den helt och bara köra VP luft/ luft?
Är inte särskilt tekniskt kunnig så hjälp tas tacksamt emot.
Om LT löser så är det nog dåligt med köldmedia i den. Det kan vilken kylgubbe som helst mäta och det behöver inte vara en IVT-tekniker. Inget bra för kompressorn att få för lite köldmedia och lösa med jämna mellanrum. Kan vara en läcka eller exspansionsventilen som bråkar. Den är ju gammal.
Om det saknar köldmedel så bör det också bli punktvis eller partiellt randigt frostad evaporator (flänsarna i utomhusdelen) efter en stunds skörning från 2-0 grader C och kallare utomhus när luftfuktigheten är hög utomhus.
Fattas det mycket/nästan helt tom maskin på köldmedel (eller expansionsventilen inte vill släppa fram tillräckligt med köldmedel) bör det frosta mycket på kortare rörlängder även vid torrare luft då de rörlängder som ännu får flytande köldmedel efter expansionsventilen kan bli 10 grader och kallare under omgivande luftens temperatur.
Man bör också se som väldigt hög temperatur på hetgasen ur kompressorn då det går hett i dessa driftlägen då det motsvarar som körning vid väldigt kall utomhustemperatur.
Fattas det mycket/nästan helt tom maskin på köldmedel (eller expansionsventilen inte vill släppa fram tillräckligt med köldmedel) bör det frosta mycket på kortare rörlängder även vid torrare luft då de rörlängder som ännu får flytande köldmedel efter expansionsventilen kan bli 10 grader och kallare under omgivande luftens temperatur.
Man bör också se som väldigt hög temperatur på hetgasen ur kompressorn då det går hett i dessa driftlägen då det motsvarar som körning vid väldigt kall utomhustemperatur.
Klicka här för att svara