Hej.

Vi har brutit upp en gammal platsmatta i vår hall och hittade ett vad vi tycker snyggt gammalt trägolv. Problemet är bara att man någon gång under årens lopp har brutit upp tre brädor i mitten av golvet för att dra in ett vattenrör. Vi skulle helst vilja laga i dessa tre brädor för att sedan slipa och lacka golvet. Problemet är bara att vi inte vet vad det är för träslag? Och när man tagit reda på det kan man då köpa nytt virke och laga i med eller kommer det att synas för väl att det är lagat?
IMG_1593.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är nästan säker på att det är fura Men ta några närbilder för säkerhtsskull.

Det bästa är att få tag i några gamla brädor annars kommer det synas i några år om det är fura

Är det gran går det bra med nya granbrädor då gran inte mörknar på samma sätt inuti.

Här är en närbild på det gamla golvet och på en planka från samma golv som jag slipat för att se vilken nyans golvet kommer att få.

Furu eller gran?

Hur kan man få tag i gammalt virke?

Om man inte skulle lyckas få tag i gammalt virke. Kan man då behandla golvet på något sätt så att det nya och gamla får samma nyans?

s? IMG_0168.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade ett liknande problem med tre brädor som saknades i ett gammalt golv där jag lade i nytt virke. Efter slipning kunde man inte se skillnad i färgm mer än det var mellan de gamla brädorna. Det tydligaste är skillnaden i "kviststruktur" - jag lyckades inte få brädor med lika mycket kvist som i det gamla.
Sen är det frågan om bredd, mitt gamla golv var 100x28, en bredd man inte längre hittar på vanlig bygghandel. Även om man hade köpt den dimensionen hade det inte funkat för mig då hela golvet var svängt mot mitten från båda sidor. Så jag hyvlade till brädorna på bredden med samma svängning och fräste ny not med handöverfräs och då behöver man ju ändå ha bredare virke att jobba med.

Det ser fortfarande ut som fura, men ta en bild så man ser några kvistar tydligt för säkerhets skull.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.