10 654 läst ·
65 svar
11k läst
65 svar
Lagligt att utan behörighet byta från brytare till dimmer och ingen begränsning i antalet ledare
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Men iom. det så har du ju klargjort att du INTE kan hempula el.M mendelsohn skrev:
Om du vill komplettera med ett extra uttag någonstans, så måste du bedöma om utlösningskriteriet blir uppfyllt med ditt nya uttag, annars är det farligt.
I de allra flesta fall så kan man se det som trivialt, det är onödigt att ta reda på förimpedansen, men om du inte ens känner till begreppet, så finns en överhängande risk att du en dag sätter upp ett uttag där säkringen inte kan lösa ut vid en kortslutning, vilket blir farligt.
Om vi då tar den dåliga jämförelsen med att mura tegel taket, så tror jag att alla som är kapabla att hantera en murslev, också inser att de måste fundera på hur de skall få teglet att inte ramla ned. De vet inte nödvändigtvis hur teglet skall fästas, men de vet att frågan måste hanteras. Många av oss hempulare har inte en aning om att en felaktig dimensionering kan ge faran att säkringen inte löser ut. Det räcker inte att känna till tumreglerna för dimensionering, man måste också ha en aning om begränsningarna, där tumreglerna inte gäller.
Nej, jag missade inte din poäng.J Johan456 skrev:
Jag förstod direkt att du bara ville slå till med det absolut krångligaste du kunde komma på, som en hempulare inte skulle kunna fixa, helst inte förstå. Helt oavsett att du själv absolut nästan aldrig kollar det där själv.
Handen på hjärtat, ärligt nu. Hur många gånger om året (eller totalt) har du mätt upp förimpedansen då du gjort ett litet jobb i en privatbostad?
Jag har .... gjort det typ noll gånger på 5 år ...
eh, jag kollade en gång upp slingimpedansen innan jag säkrade upp från 6 till 10A, ty det låg långt från centralen i en hyresfastighet och jag tänkte att det kanske fanns ett skäl till 6A (men det visade sig vara det gamla vanliga världskrigstänket som troligen legat bakom, det klarade lätt en röd PK).
Det var som sagt ett exempel som jag kom på. Annars tror jag generellt att dåliga anslutningar är det vanligaste bland hemmapulare. Du har inte mätt upp den någon gång säger du. Vare sig du eller jag speglar branschen men jag har mätt hundratals gånger. Jag har inte lust att diskutera denna sak i detta forum. Folk har nog personliga skäl till att vilja lätta på lagstiftningen, har du auktorisation? Det är dock lätt att bli indoktrinerad av att läsa här.Mikael_L skrev:
Nej, jag missade inte din poäng.
Jag förstod direkt att du bara ville slå till med det absolut krångligaste du kunde komma på, som en hempulare inte skulle kunna fixa, helst inte förstå. Helt oavsett att du själv absolut nästan aldrig kollar det där själv.
Handen på hjärtat, ärligt nu. Hur många gånger om året (eller totalt) har du mätt upp förimpedansen då du gjort ett litet jobb i en privatbostad?
Jag har .... gjort det typ noll gånger på 5 år ...
eh, jag kollade en gång upp slingimpedansen innan jag säkrade upp från 6 till 10A, ty det låg långt från centralen i en hyresfastighet och jag tänkte att det kanske fanns ett skäl till 6A (men det visade sig vara det gamla vanliga världskrigstänket som troligen legat bakom, det klarade lätt en röd PK).
Jag bara måste säga emot dig på denna punkten eftersom du kritiserar en av mina absoluta favorittrådar på hela forumet.U Uffe A skrev:
Se specifikt den här posten och de efterföljanden för resultatet.
I själva sakfrågan skulle jag som vanligt säga att el handlar mycket mer om teori än praktik. Att mura upp ett vettigt tegelvalv kräver ett visst mått av teori men framför allt mycket övning. Att göra en säker (nota bene, inte snygg/snabb/kostnadseffektiv) elinstallation kräver i huvudsak att man förstår en del saker samt tar sig tid med utförandet. Det enda hantverksmomentet som kräver lite övning är att skala kabel/ledare samt i någon mån klippa urtag i utanpåliggande apparater. Slangförläggning bör man också öva lite på men har man sett någon göra det någon gång så är det inte så svårt. Dessutom finns det mängder med bra bilder på nätet som visar hur det ska se ut (och inte se ut).
Ja, det är svårt att planera en elinstallation men det är inte auktorisationskrävande. Det enda som är auktorisationskrävande är det som är enklast, dvs att montera kablar och apparater.
Ang just förimpedans och Ik3 så är det tillsammans med JFB sannolikt det som är svårast i en vanlig villa att förstå. Det är inte på något sätt oöverkomligt att läsa in sig på detta.
Vad är det du tycker är svårt med jordfelsbrytare tpmmib? Tänker du om man vill installera flera men behålla sin gamla Diazedcentral?tommib skrev:
Jag bara måste säga emot dig på denna punkten eftersom du kritiserar en av mina absoluta favorittrådar på hela forumet.
Se specifikt den här posten och de efterföljanden för resultatet.
I själva sakfrågan skulle jag som vanligt säga att el handlar mycket mer om teori än praktik. Att mura upp ett vettigt tegelvalv kräver ett visst mått av teori men framför allt mycket övning. Att göra en säker (nota bene, inte snygg/snabb/kostnadseffektiv) elinstallation kräver i huvudsak att man förstår en del saker samt tar sig tid med utförandet. Det enda hantverksmomentet som kräver lite övning är att skala kabel/ledare samt i någon mån klippa urtag i utanpåliggande apparater. Slangförläggning bör man också öva lite på men har man sett någon göra det någon gång så är det inte så svårt. Dessutom finns det mängder med bra bilder på nätet som visar hur det ska se ut (och inte se ut).
Ja, det är svårt att planera en elinstallation men det är inte auktorisationskrävande. Det enda som är auktorisationskrävande är det som är enklast, dvs att montera kablar och apparater.
Ang just förimpedans och Ik3 så är det tillsammans med JFB sannolikt det som är svårast i en vanlig villa att förstå. Det är inte på något sätt oöverkomligt att läsa in sig på detta.
Åh, jag tycker inte att något med en vanlig JFB är svårt, det jag sa var att det var svårast. När jag tänker efter lite måste jag nyansera det något med att en JFB typ B för elbilsladdare börjar bli vanligare och det är svårt tycker jag. Jag vet att man måste ha den (DC-komponent som kan göra att en typ A inte löser ut för felström) men jag kan inte förklara exakt varför (tror att järnkärnan i trafon blir mättad på något sätt och klarar inte av funktionen men jag vet inte).S Slugge skrev:
Som sagt, el är till största delen teoretiskt med avseende på säkerheten. Man kan dessutom hårddra det och gå på en bunt med regler (t.ex. SS 436 40 00) som säger att "så här är det" istället för att ens försöka förstå. Då är det ren utantillkunskap. Momenten som kräver handlag och praktisk övning har inget med säkerhet att göra.
Håller inte helt med. Nog är yrket teoretiskt men du är en teoretisk man. Jag menar inte att du har handen mitt i näven men du har vanan att läsa. Du gör det först och jobbar sen, och läser mer för det intresserar dig. Jag har däremot träffat flertalet elektriker som i princip aldrig öppnat en föreskrift eller standard. Dock gör de rätt, mycket bra saker för att de har lärt sig det så. Det hade dock inte skadat om de läste lite ibland...tommib skrev:
Åh, jag tycker inte att något med en vanlig JFB är svårt, det jag sa var att det var svårast. När jag tänker efter lite måste jag nyansera det något med att en JFB typ B för elbilsladdare börjar bli vanligare och det är svårt tycker jag. Jag vet att man måste ha den (DC-komponent som kan göra att en typ A inte löser ut för felström) men jag kan inte förklara exakt varför (tror att järnkärnan i trafon blir mättad på något sätt och klarar inte av funktionen men jag vet inte).
Som sagt, el är till största delen teoretiskt med avseende på säkerheten. Man kan dessutom hårddra det och gå på en bunt med regler (t.ex. SS 436 40 00) som säger att "så här är det" istället för att ens försöka förstå. Då är det ren utantillkunskap. Momenten som kräver handlag och praktisk övning har inget med säkerhet att göra.
Sen kräver många saker känsla. Klamma kabel (särskilt i betong), listning, snedborra genom en vägg och komma precis ovanför fotlisten mm mm. Sen sådana saker som anslutningar av ledningar mm kräver ett visst mått av förstånd och eftertänksamhet. Sen i en villa är det kanske enklare, större projekt kräver erfarenhet och ”känsla” i många utrymmen såsom elrum etc. iaf om det ska bli snyggt. Det är dock tyvärr inget krav och väldigt svårdefinierat.
Jag säger inte emot dig. Det går utmärkt som praktiker att bli en mycket skicklig elektriker. Det tar ett tag eftersom man måste få prova själv och kanske misslyckas några gånger så att det verkligen fastnar. Jag håller också helt med om att det kräver övning och talang att klamra kabel i betong, snedborra genom väggar (men det går också att räkna på
) osv, det är inte där skon klämmer. Dessa saker handlar nämligen om att göra ett snyggt arbete, gärna fort och ekonomiskt också. Det har inte med säkerheten att göra. Det går utmärkt att göra en säker installation som är ful som stryk, eller bara "inte som man gör" (jämför bilden på installationerna från Bos senaste artikel). Observera också att jag nu bara pratar om bostadsinstallationer. Ställverksrum osv kräver både övning och kunskap, ingen tvekan om den saken. Det är bara det att det är få som känner ett behov av att hempula sådant.
Så jag fortsätter att hävda att el hemma i huvudsak är en teoretisk övning som är väldefinierad och går bra att läsa in för att sedan utföra mer eller mindre snabbt. Att man kan göra det på ett annat sätt, med lång praktik, säger inte emot det första.
Så jag fortsätter att hävda att el hemma i huvudsak är en teoretisk övning som är väldefinierad och går bra att läsa in för att sedan utföra mer eller mindre snabbt. Att man kan göra det på ett annat sätt, med lång praktik, säger inte emot det första.
Jaja, du menar så. Att få till det elsäkert är nog mer teori än praktik, att få till det estetisk är mest praktik. Det bästa är ju om man har mycket av bådatommib skrev:
Jag säger inte emot dig. Det går utmärkt som praktiker att bli en mycket skicklig elektriker. Det tar ett tag eftersom man måste få prova själv och kanske misslyckas några gånger så att det verkligen fastnar. Jag håller också helt med om att det kräver övning och talang att klamra kabel i betong, snedborra genom väggar (men det går också att räkna på) osv, det är inte där skon klämmer. Dessa saker handlar nämligen om att göra ett snyggt arbete, gärna fort och ekonomiskt också. Det har inte med säkerheten att göra. Det går utmärkt att göra en säker installation som är ful som stryk, eller bara "inte som man gör" (jämför bilden på installationerna från Bos senaste artikel). Observera också att jag nu bara pratar om bostadsinstallationer. Ställverksrum osv kräver både övning och kunskap, ingen tvekan om den saken. Det är bara det att det är få som känner ett behov av att hempula sådant.
Nej det brukar väl, av diverse trådar och artiklar att döma, vara så att det tas ut i form av överprisat material..U Uffe A skrev:
Min elektriker ingick i ett annat, ganska dyrt, större jobb som inte direkt handlade om el. Så timpriset på själva elektrikern vet jag inte, då det inte var jag som anlitade denne.
Då är "min" firma riktigt billig, menar du. Vi tar 470:- +moms.U Uffe A skrev:
Vi har ramavtal som ligger på 390:-/tim (och förlorat avtal till firmor som lagt sig lägre)
Sen säljs det material för drygt 6 miljoner, och jag har lite koll på ungefär vad avansen kan vara där, den är nog runt 600' - 1000', möjligtvis upp till en miljon i materialvinst, det blir i alla fall något i häraden runt 75' / år och anställd då.
Det är nog lite av varje som är brister man hittar hos hemmapulare, den vanliga bristen är dock inte att hempularen glömt att mäta förimpedansen och sen ifall det gjorts glömt att korrigera för varma ledare. Om det ses som en allvarlig brist så är den bristen precis lika allvarlig när de flesta elektriker är i farten.J Johan456 skrev:
Jag är den på firman som är absolut mest intresserad av mätningar, och den som absolut vet mest inom detta. Och förutom chefen med behörighet och jag så finns det nog ingen annan som har en aning om det här med kompensation för varma ledare, och jag tror att minst hälften inte ens riktigt vet vad Zför är, vad man mäter och varför.
Jag har mätt upp förimpedansen många gånger, inte hundratals, har ju bara varit verksam några år, men några gånger per år blir det. Men jag har aldrig mätt upp förimpedansen då jag bytt en dimmer (som nu tråden startade med) eller öht när jag gjort en liten komplettering i en privatbostad, och kunderna skulle kanske bli lite upprörda över den dubblerade arbetstiden .... Men har du mätt upp det hundratals gånger så är det väl schysst. Då kan du aldrig bli anklagad för att inte tagit kontroll av arbetet på allvar.J Johan456 skrev:
Ok sorry, jag svarar nu på dina motfrågor, så lägger vi väl ner sen. Jag ställer inga nya frågor till dig nu, så det kan få dö i frid.J Johan456 skrev:
Mest ja , ja , ja.J Johan456 skrev:
Ja? 390:-/h är billigt men nu diskuteras det ordinarie timpriset till privatkund för småjobb, kan du gå runt på 380 då?Mikael_L skrev:
Det är nog lite av varje som är brister man hittar hos hemmapulare, den vanliga bristen är dock inte att hempularen glömt att mäta förimpedansen och sen ifall det gjorts glömt att korrigera för varma ledare. Om det ses som en allvarlig brist så är den bristen precis lika allvarlig när de flesta elektriker är i farten.
Jag är den på firman som är absolut mest intresserad av mätningar, och den som absolut vet mest inom detta. Och förutom chefen med behörighet och jag så finns det nog ingen annan som har en aning om det här med kompensation för varma ledare, och jag tror att minst hälften inte ens riktigt vet vad Zför är, vad man mäter och varför.
Jag har mätt upp förimpedansen många gånger, inte hundratals, har ju bara varit verksam några år, men några gånger per år blir det. Men jag har aldrig mätt upp förimpedansen då jag bytt en dimmer (som nu tråden startade med) eller öht när jag gjort en liten komplettering i en privatbostad, och kunderna skulle kanske bli lite upprörda över den dubblerade arbetstiden .... Men har du mätt upp det hundratals gånger så är det väl schysst. Då kan du aldrig bli anklagad för att inte tagit kontroll av arbetet på allvar.
Ok sorry, jag svarar nu på dina motfrågor, så lägger vi väl ner sen. Jag ställer inga nya frågor till dig nu, så det kan få dö i frid.
Mest ja , ja , ja.
Jag vet inte vad de går runt på eller inte, men det ordinarie timpriset är 470:- + moms.
De klarar nog att gå lägre om det kniper, annars skulle de väl inte ta ramavtal som innebär förlust?
Och delägarna tar ut aktieutdelning på mellan 0,6 och 1 mille om året, de senaste åren. Då har jag ingen aning om de som många andra i den sisten först tar ut lön upp till exakt gränsen för statlig skatt, och resten som utdelning, men jag misstänker det.
Men det är ju goda tider nu, det är liksom inte så att det finns mycket tid över till att städa bilar och lager, så just nu är det nog vinstmax, sett över tid.
De klarar nog att gå lägre om det kniper, annars skulle de väl inte ta ramavtal som innebär förlust?
Och delägarna tar ut aktieutdelning på mellan 0,6 och 1 mille om året, de senaste åren. Då har jag ingen aning om de som många andra i den sisten först tar ut lön upp till exakt gränsen för statlig skatt, och resten som utdelning, men jag misstänker det.
Men det är ju goda tider nu, det är liksom inte så att det finns mycket tid över till att städa bilar och lager, så just nu är det nog vinstmax, sett över tid.
Personligen skulle jag gå runt med lätthet och ha en ganska lyxig lön, men det har ju att göra med låga omkostnader. Nu jobbar jag ju inte så - direkt mot slutkund (mer än ett par stycken).S Slugge skrev: