10 654 läst ·
65 svar
11k läst
65 svar
Lagligt att utan behörighet byta från brytare till dimmer och ingen begränsning i antalet ledare
Exakt så. Det är helt vansinnigt.M mendelsohn skrev:Visst finns det rötägg i alla branscher.
Skillnaden är att elektrikernas intresseorganisation drivit igenom ett dåligt system.
Monopol=överprissättning
Tack vara detta monopol kan elektriker göra dåliga jobb och helt skippa bra kundbemötande.
Ändå finns de kvar.
Allt detta för att storebror inte accepterar att en husägare drar fram en Kulo till ett extra uttag i garaget
J Johan456 skrev:
Jo, det stämmer.
Jag kan dra utanpåliggande kabel och koppla på ett vägguttag. Liksom koppla in ett skymmningsrelä.
Att då tvingas betala inte bara timpris, utan diverse konstiga milersättningar är horribelt.
Oavsett priset, är det ett överpris med 100%.
Andra hantverkare behöver jag ju bara betala när jag behöver deras kunskap och då betalar jag mer än gärna.
Jag säger inte att elyrket är svårt. Eller jo, det är både svårt och enkelt. Dessutom är inget svårt när man kan det. Ett av problemen som jag ser med hempuleri är att man många gånger inte ens vet att man borde ha vett att ta reda på något för man vet inte ens om att man borde det. Jag skulle nog vilka påstå att jag är väl påläst inom elområdet och därtill håller mig ajour så att säga. Jag brukar när jag pratar med elektriker etc. utrycka min syn om behovet av kunskap och som elektriker behöver man kunna ganska mkt av det dom står i främst SS4364000 ”elinstallationsreglerna”. Däremot behöver man inte kunna allt, man behöver dock veta när det är dags att läsa på, ungefär så.
En parallell kan dras till en hempulare som t.ex. mäter upp en förimpedans och sen beräknar utifrån det. Mkt bra, personen missar dock det som finns att läsa i SS 4364000 6D.6.4.3.7.3. Korrigering av uppmätt förimpedans. Det vill ju såklart till att det påverkar, men en korrigering med cirka 50% är inte försumbar.
En parallell kan dras till en hempulare som t.ex. mäter upp en förimpedans och sen beräknar utifrån det. Mkt bra, personen missar dock det som finns att läsa i SS 4364000 6D.6.4.3.7.3. Korrigering av uppmätt förimpedans. Det vill ju såklart till att det påverkar, men en korrigering med cirka 50% är inte försumbar.
Mäta förimpedans är inget jag känner till.J Johan456 skrev:Jag säger inte att elyrket är svårt. Eller jo, det är både svårt och enkelt. Dessutom är inget svårt när man kan det. Ett av problemen som jag ser med hempuleri är att man många gånger inte ens vet att man borde ha vett att ta reda på något för man vet inte ens om att man borde det. Jag skulle nog vilka påstå att jag är väl påläst inom elområdet och därtill håller mig ajour så att säga. Jag brukar när jag pratar med elektriker etc. utrycka min syn om behovet av kunskap och som elektriker behöver man kunna ganska mkt av det dom står i främst SS4364000 ”elinstallationsreglerna”. Däremot behöver man inte kunna allt, man behöver dock veta när det är dags att läsa på, ungefär så.
Inte heller Ss4364000.
Men jag kan sätta kablage rätt snyggt
*
Jag tar mig friheten att göra en jämförelse.
Jag får inte sätta rör och dra vidare trådar till ett extra vägguttag.
Men jag får helt utan kunskap mura tegel i taket i barnens sovrum.
Logiskt? NEJ.
Handlar bara om att elektrikernas lobbyister är bättre än murarnas.
**
Oavsett om husägaren anlitar en upphöjd elektriker eller gör det själv är det samma sak.
Går det åt helevete är det ändå husägaren själv som får ta smällen.
Ja, här tycker vi m.fl. lite olika och tyvärr leder debatten ingenstans.M mendelsohn skrev:Mäta förimpedans är inget jag känner till.
Inte heller Ss4364000.
Men jag kan sätta kablage rätt snyggt
*
Jag tar mig friheten att göra en jämförelse.
Jag får inte sätta rör och dra vidare trådar till ett extra vägguttag.
Men jag får helt utan kunskap mura tegel i taket i barnens sovrum.
Logiskt? NEJ.
Handlar bara om att elektrikernas lobbyister är bättre än murarnas.
**
Oavsett om husägaren anlitar en upphöjd elektriker eller gör det själv är det samma sak.
Går det åt helevete är det ändå husägaren själv som får ta smällen.
Man kan ju istället fråga sin nätägare om förimpedansen, då får man siffror på både Ik3 och Zför som inte behöver justeras för kalla resp varma ledningar.J Johan456 skrev:
Och så slipper man köpa ett dyrt instrument också.