Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Frågan om behörighet är sekundär och jag förstår inte varför den skulle vara viktig. Även om det (idag) inte krävs behörighet så får du inte byta till en dimmer utan nödvändiga kunskaper. Folk som läser din text här kan tro att det skulle vara "fritt fram" att "försöka", du verkar ju tro det själv av din text att döma. Det primära är att man vet vad man gör. Vet man inte vad man gör och orsakar en olycka så spelar det ingen roll om arbetet är behörighetsfritt.
Du vet mycket väl att jag menar att man måste veta vad man gör. Men det är ändå viktigt att veta att man inte bryter mot lagen. Inte ens alla elektriker har koll. I en diskussion i FB-gruppen igår hade vi en elektriker som envisades med att hävda att en dimmer är en "potensiometer" (inte min stavning). Trots flera försök att få personen att förstå så gick det inte. Jag avrådde hen från att ta jobb med dimmers innan hen hade kunskap nog för att förstå hur dimmers fungerar.

Klart det spelar roll om det är behörighetskrävande, dvs lagligt eller inte. Tillämpar du samma resonemang på fartregler? Typ kör i 200 på motorväg och så länge inget händer är det OK? Jag tycker att man ska hålla sig till lagen. I detta fall handlar det om att elektrikerlobbyn falskt har försökt ge sken av att det är olagligt men att det inte är det. Det räcker med att veta vad man gör. Och enligt exemplet med "potensiometer" så räcker det inte heller med att vara elektriker i alla lägen för att veta vad man gör.

H hanpa skrev:
Nu ska jag nog, utan auktorisation men fullt lagligt, ta och riva bort några oönskade dimmers jag har i bostaden och ersätta med vanliga brytare.
Men nu var det detta citat jag kommenterade. Du visar ju själv exempel på att folk som borde veta inte har en kunskap som behövs. Att jämföra med 200 km/h visar att du inte har förstått detta. Det handlar om att förstå hur man byter en dimmer utan risk för olyckor likväl som att förstå vilken hastighet som är lämplig under rådande omständigheter. Trampar man gasen i botten på autobahn bara för att det är tillåtet så har man tänkt fel, och byter man dimmer utan att veta vad man gör så har man också gjort fel.

H hanpa skrev:
Det gamla uttalandet kan vi begrava en gång för alla då det inte tycks ha stöd i föreskrifterna. Jag frågade nämligen om specifikt med referens till detta och fick följande mycket klargörande svar:

"
Det som gäller fick du i mitt tidigare svar.

Elsäkerhetsverkets bedömning är att utbyte av installationsströmställare mot dimmer faller in under pkt. 1 i föreskriften ELSÄK-FS 2017:2, 3 kap. 1§.

Det finns således inget förbud enligt regelverket att byta en installationsströmställare i form av strömbrytare till dimmer eller vise versa då det rör sig om komponenter med samma grundfunktion, av och på.

Detta förutsätter emellertid att man inte gör några förändringar i den befintliga gruppledningens utförande, till exempel kompletterande ledare eller anslutningar av olika slag.
"

Så, en gång för alla, det är fullt lagligt att utan auktorisation byta från brytare till vanlig dimmer (ej dosdimmer) eller vice versa, givet att man inte behöver ändra något övrigt i installationen. Detta helt inom ramen för föreskriften som refereras och tolkningen att bägge är elkopplare med samma grundfunktion. Detta är ett mycket bra och rationellt svar och jag hoppas att man även uppdaterar Elsäkerhetspocket med motsvarande.

Nu ska jag nog, utan auktorisation men fullt lagligt, ta och riva bort några oönskade dimmers jag har i bostaden och ersätta med vanliga brytare.
Det var ett svar på att man haft en annan inställning från ESV sida tidigare.

M
Nödig kännedom, lagom diffust och mycket svenskt.

Drar vi det ett steg längre landar vi i att det är samma sak ändå. Oavsett om du enligt någon inskränkning i den mänskliga friheten får, eller inte får dra lite sladdar.

Så är det lik förbannat husägaren som drabbas när det går åt helvete.

M mendelsohn skrev:
Nödig kännedom, lagom diffust och mycket svenskt.

Drar vi det ett steg längre landar vi i att det är samma sak ändå. Oavsett om du enligt någon inskränkning i den mänskliga friheten får, eller inte får dra lite sladdar.

Så är det lik förbannat husägaren som drabbas när det går åt helvete.
Det kan ju vara husägarens anhöriga och barn också som på Intet sätt är husägarens egendom. Husägaren har ingen rätt att utsätta dessa för fara. Det kan också ske olyckor efter att husägaren flyttat.

M
Och om det är en aktad och vördad elektriker som kopplat fel och barn skadar sig.

Är det inte husägaren ansvar då menar du.....

Nä precis

Risken borde vara mindre iaf

J Johan456 skrev:
Risken borde vara mindre iaf
Borde ja, men inte alls säkert. I dagens läge där typ vem som helst kan jobba som elinstallatör utan egen behörighet så drar man som husägare öronen åt sig. Jag har grava fel utförda av en firmas "elektriker" som var direkt livsfarligt. När det nu är firman som står för behörigheten där en ansvarig finns, hur ofta kollar den alla installationer som utförs hos kund? Skulle tippa på aldrig. Det är så jävla fel och skevt.

Vår ellevarantör har även dragit ny inkommande el till mitt hus, ser helt förjävligt ut och dessutom kan metallröret han drog kabeln genom skava sönder isoleringen. Det är alltid så inåthelvete stressigt när man får hem en hantverkare så det känns aldrig som någon har tid att fixa något ordentligt. Själv är jag jävligt petig, det ska jag inte sticka under stol med.

De har iaf gått en utbildning, jobbat med en erfaren elektriker samt har kompetens på firman ett telefonsamtal bort. Det är hyfsat stor skillnad, det måste väl du också tycka?

J Johan456 skrev:
De har iaf gått en utbildning, jobbat med en erfaren elektriker samt har kompetens på firman ett telefonsamtal bort. Det är hyfsat stor skillnad, det måste väl du också tycka?
Ja, så är det ju, men som jag skrev ovan så är det alltid så jävla stressigt när någon är hemma o ska utföra något så man låter saker gå igenom som rimligen aldrig bör kunna ske.
T.ex. Dra av en fas på inkommande el och förstöra skyddet och isoleringen så kopparn blottas? Är.det ok? Han menade först att det var nollan så det var ingen fara att kopparn syntes, tills jag meddelade honom att det var en av faserna. Då insåg han själv att han fick byta kabeln. Det är sopigt deluxe och farligt. Och hade det varit nollan aå hade det ändå varit långt från ok. Jag tar mycket hellre in någon som jag vet gör ett bra jobb än en firma som bara stressar igenom allt.

E eddiw skrev:
Ja, så är det ju, men som jag skrev ovan så är det alltid så jävla stressigt när någon är hemma o ska utföra något så man låter saker gå igenom som rimligen aldrig bör kunna ske.
T.ex. Dra av en fas på inkommande el och förstöra skyddet och isoleringen så kopparn blottas? Är.det ok? Han menade först att det var nollan så det var ingen fara att kopparn syntes, tills jag meddelade honom att det var en av faserna. Då insåg han själv att han fick byta kabeln. Det är sopigt deluxe och farligt. Och hade det varit nollan aå hade det ändå varit långt från ok. Jag tar mycket hellre in någon som jag vet gör ett bra jobb än en firma som bara stressar igenom allt.
Ja jag vet, det är förjävligt. Varje gång man har en elektriker hemma så drar de av en fas på inkommande el och förstör skyddet och isoleringen så kopparn blottas. Jag tycker inte det är ok. Samma visa varje gång, man blir så trött på dem.

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Ja jag vet, det är förjävligt. Varje gång man har en elektriker hemma så drar de av en fas på inkommande el och förstör skyddet och isoleringen så kopparn blottas. Jag tycker inte det är ok. Samma visa varje gång, man blir så trött på dem.
Suck. Det var ett exempel. Men att elektrikern i fråga tyckte det var helt ok att lämna det som det var,i ett väldigt farligt tillstånd säger väl en del om hur det kan vara just för att han inte hade tid att något skulle gå fel. Men gör du dig lustig över det så finns det andra jag hellre diskuterar det med. Riktigt jävla onödigt, när dina argument tar slut måste du förlöjliga situationen.
Jag har inte sagt att alla är så, men de finns, så för att gå tillbaka: Det behöver inte bli bättre för att en elektriker gör jobbet.

E eddiw skrev:
Suck. Det var ett exempel. Men att elektrikern i fråga tyckte det var helt ok att lämna det som det var,i ett väldigt farligt tillstånd säger väl en del om hur det kan vara just för att han inte hade tid att något skulle gå fel. Men gör du dig lustig över det så finns det andra jag hellre diskuterar det med. Riktigt jävla onödigt, när dina argument tar slut måste du förlöjliga situationen.
Jag har inte sagt att alla är så, men de finns, så för att gå tillbaka: Det behöver inte bli bättre för att en elektriker gör jobbet.
Jag förstår att det var ett exempel, jag tyckte dock det var fånigt och satt och fnissade för mig själv.
Hursomhelst då gör alla fel, man kan dock inte dra några slutsatser av din upplevelse, det är bara obildat.

J Johan456 skrev:
Jag förstår att det var ett exempel, jag tyckte dock det var fånigt och satt och fnissade för mig själv.
Hursomhelst då gör alla fel, man kan dock inte dra några slutsatser av din upplevelse, det är bara obildat.
Slutsatsen man kan dra är att det finns rötägg i varje bransch, till o med i elbranschen.. Tänk, det finns kassa elektriker som inte borde vara elektriker.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M
Visst finns det rötägg i alla branscher.
Skillnaden är att elektrikernas intresseorganisation drivit igenom ett dåligt system.
Monopol=överprissättning
Tack vara detta monopol kan elektriker göra dåliga jobb och helt skippa bra kundbemötande.
Ändå finns de kvar.

Allt detta för att storebror inte accepterar att en husägare drar fram en Kulo till ett extra uttag i garaget

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.