J jaronsso skrev:
FED gjorde precis nu ikväll en trippelhöjning av Amerikanska styrräntan. Något historiskt. Man har förvisso ännu högre inflation i USA, men Europa och Sverige är ju väldigt beroende av dem.
De har en intressant prognos dock. Citerar GP.

”Man förväntar sig att räntan ska ligga på 3,4 procent i slutet av 2022 och 3,8 procent vid utgången av 2023 för att sedan backa till 3,4 procent i slutet av 2024”.

Det är ju en prognos som säkert slår fel på ett eller annat sätt, men helt galen är den sannolikt inte om inte krig och annat uppstår där det inte borde uppstå, ungefär. Den innebär alltså höjda räntor i år, såklart, och nästa, men sedan tror man det backar. Sannolikt har man väl tryckt ner konjunkturen såpass då att man tvingas gå andra hållet och stimulera ekonomin. Vad som händer däremellan, med ev arbetslöshet, vågar jag inte tänka på, men marknadsräntorna, alltså de långa, har med ovan prognos ändå en god möjlighet att ligga på helt OK nivåer framåt 2023-2024. Beroende på vilket antal år man då tittar på naturligtivs.
Men trycker på med höga räntor nu, som man såklart kommer göra i både usa och Europa, tar konjunkturen förr eller senare stryk, vilket leder till att man i nästa skede sänker räntorna.
J jaronsso skrev:
FED gjorde precis nu ikväll en trippelhöjning av Amerikanska styrräntan. Något historiskt. Man har förvisso ännu högre inflation i USA, men Europa och Sverige är ju väldigt beroende av dem.
De har en intressant prognos dock. Citerar GP.

”Man förväntar sig att räntan ska ligga på 3,4 procent i slutet av 2022 och 3,8 procent vid utgången av 2023 för att sedan backa till 3,4 procent i slutet av 2024”.

Det är ju en prognos som säkert slår fel på ett eller annat sätt, men helt galen är den sannolikt inte om inte krig och annat uppstår där det inte borde uppstå, ungefär. Den innebär alltså höjda räntor i år, såklart, och nästa, men sedan tror man det backar. Sannolikt har man väl tryckt ner konjunkturen såpass då att man tvingas gå andra hållet och stimulera ekonomin. Vad som händer däremellan, med ev arbetslöshet, vågar jag inte tänka på, men marknadsräntorna, alltså de långa, har med ovan prognos ändå en god möjlighet att ligga på helt OK nivåer framåt 2023-2024. Beroende på vilket antal år man då tittar på naturligtivs.
Men trycker på med höga räntor nu, som man såklart kommer göra i både usa och Europa, tar konjunkturen förr eller senare stryk, vilket leder till att man i nästa skede sänker räntorna.
Så om man tar det antagandet så borde det framöver bli mest tryck uppåt på rörliga räntan, samt kortare bindningar på 1-3 år?
Att man då inte trycker så hårt på 5-10år? Att vi snart ser högre räntor på korta jämfört med långa räntor?

J
H Haas84 skrev:
Så om man tar det antagandet så borde det framöver bli mest tryck uppåt på rörliga räntan, samt kortare bindningar på 1-3 år?
Att man då inte trycker så hårt på 5-10år? Att vi snart ser högre räntor på korta jämfört med långa räntor?
Ja, men inte inte ”snart”. Allt ligger ju fortfarande i sin linda och mycket hänger ju på hur marknad, inflation, etc. reagerar kommande månader och höst.
Men om man betänker prognosen från FED kommer ju såklart de längre räntorna att gå i en nedåtgående riktning, ja.
Tittar man redan idag är ju tendensen sådan. Hos Swedbank är det större skillnad på 1-5 år gentemot 5-10 år.
Så om några år, 2023-2024 kanske, förutsatt FED något sådär riktigt i sin prognos, bör marknadsräntorna på några år ligga helt OK gentemot den rörliga. Då kanske det är dags att ”kliva på” tåget. Just nu har det ju gått.

Obs. Bara spekulationer det här. Men rimligtvis ligger marknadsräntorna lägre om några år, såklart. Poängen med att höja räntan nu är ju att få ner inflationen, vilket lär påverka konjunkturen, vilket i runda två leder till sänka räntor. Men det är ju några år till dess.

Googla "riksbankens igelkott"

J
Nyfniken Nyfniken skrev:
Googla "riksbankens igelkott"
Klassiskt.
Inte så aktuell nu dock då de räntehöjningar som aviseras från alla möjliga håll, inkl Rb, med allra största sannolikhet realiseras.

J jaronsso skrev:
Klassiskt.
Inte så aktuell nu dock då de räntehöjningar som aviseras från alla möjliga håll, inkl Rb, med allra största sannolikhet realiseras.
Jaja. Vi ses om 3 år.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hade du själv trott på det du skriver så hade du naturligtvis sovit gott på natten även med 100% rörlig ränta.
Jag tror du missförstår.

Jag har bundit för att minska smällen vid kortvariga räntetoppar. Jag förstår att jag förlorar på det, men det blir som en försäkring.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi har ca 75% bundet på 0,99% till december 2023 och 25% rörligt, just nu på 1,67% men den tickar förstås stadigt uppåt. Våra bundna lån kommer alltså ha varit en väldigt bra affär när de löper ut.

Men - vi hade tur och prickade in rätt tillfälle när vi band lånen. I dagsläget har jag mycket svårt att se att det skulle vara en fördel att binda några lån alls. Och när våra bundna lån löper ut så lär det med största sannolikhet bli bara rörliga lån för vår del.

BTW, det här är enda gången vi har haft bundna lån någonsin.

Redigerat:
  • Gilla
Daniel Larsson och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vi har ca 75% bundet på 0,95% till december 2023 och 25% rörligt, just nu på 1,67% men den tickar förstås stadigt uppåt. Våra bundna lån kommer alltså ha varit en väldigt bra affär när de löper ut.
Det beror väl ändå på hur lång bindningstid ni haft och vilken rörlig ränta ni hade haft under tiden?

Det är inga tvivel om man ser till hur det ser ut just nu att det är en "förlustaffär" att binda sina lån. "Tåget" har ju gått om man ser till hur det såg ut för några månader sedan.
Vänder man på det och ser hur det ser ut i världen kan ju i stort sett vad som helst hända, när som helst.
Blir situationen som så att detta läge håller i sig så kanske vi sitter där med räntor på 6-8% och centralbankerna prioriterar inflation framför konjunkturen. Då svider det ett tag, och när man tittar tillbaka så var en bunden ränta på runt 3,5% en bra affär.
Likaväl kanske det blir åt andra hållet.

Poängen är att det läget just nu är så osäkert så att tryggheten kanske kanske måste kosta en slant..?!

• Gilla
preben89 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det beror väl ändå på hur lång bindningstid ni haft och vilken rörlig ränta ni hade haft under tiden?
3-årig bindningstid. Räntan på det rörliga lånet har legat på 1,19% fram tills den började ticka uppåt i början på 2022.

PS. Såg att jag angav fel ränta på de bundna lånen, ska vara 0,99% och inte 0,95%. Har korrigerat detta nu. Men det är fortfarande 0,2% lägre än den lägsta rörliga räntan under perioden, och nu stiger ju räntorna stadigt.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror du missförstår.

Jag har bundit för att minska smällen vid kortvariga räntetoppar. Jag förstår att jag förlorar på det, men det blir som en försäkring.
Nja, om jag visste med 100% säkerhet att mitt hus aldrig skulle brinna, inte hade jag tecknat en brandförsäkring då.

Finns ingen anledning att teckna en försäkring man från början vet kostar mer än vad man kommer att få tillbaka…

Så, det är ju bättre att du lägger undan lite för att klippa ”räntetopparna”.

Enda anledningen till att du låser räntan är förstås att du är orolig för att räntan skall dra iväg plötsligt.

Det är väl bara att säga det.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag kan inte räkna hem en bindningstid på 3 år eller längre, även om reporäntan skulle höjas mer än förväntat. 100% rörligt alltså!
Det är hyggligt av dig att stötta TS med uträkning o bedömning men jag skulle nog våga ta ut svängarna lite till; och påstå att man aldrig kan räkna hem en bindning. Det har marknaden redan gjort åt oss.

Att binda är oftast att se som en försäkring, och försäkringar är sjukt svåra att räkna på (fråga en aktuarie).
Är bindningem inte en försäkring så är det spekulation, och en sådan kan man inte räkna på genom att jämföra med rörlig ränta.

• Gilla
Daniel Larsson och 5 till
  • Laddar…
H Haas84 skrev:
Vi har marginal att klara högre ränta, men föredrar att vara lite trygga ändå. Är villiga att betala lite högre för tryggheten.
H Haas84 skrev:
Poängen är att det läget just nu är så osäkert så att tryggheten kanske kanske måste kosta en slant..?!
Det här är god självinsikt. Det gör också att spekulationen om att slå marknaden blir meningslös, bättre att bara se det som en försäkringsfråga.

Om inflationen drar iväg i en spiral nu, eller om det blir en förändring i relativpriserna som gör att det är en puckel lär framtiden utvisa. Sannolikheten att man själv förstår vilket när alla andra missar det är liten, och då kommer framtiden vara inprisad i dagens räntor.

Så försäkra på, men glöm inte det du skrev först, att du är villig att betala lite högre för tryggheten. Den tryggheten innebär ju nämligen också en inlåsning då lånen kan bli dyra att förhandsinlösa om det behövs.

P
Frågan är väl snarare varför man skall ha bolån just nu, finns inte mycket att sätta pengarna i som avkastar öht.

SvT har haft några märkliga inslag om hur man tjänar på att inflationen äter upp lånen men om det man köpt för lånade pengar sjunker i värde så har jag svårt att se någon vinst. Dessutom så bygger deras resonemang på att lönerna kommer öka minst lika mycket som inflationen och det får vi verkligen hoppas inte sker får då har vi en långvarig inflationsbrasa att se fram åt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi hade otroligt tur med tajmingen. Band sent 2019 på 1.29% i tio år. SEB hade en drive.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.