18 584 läst ·
89 svar
19k läst
89 svar
Lägga upp nytt bolån. Råd uppskattas
"Det är ett nytt läge nu" är väl en av de mest motbevisade flosklerna av alla.Nissens skrev:
Det fanns ett par månader på 90-talet när man faktiskt tjänade på att binda räntan (och då marginellt). Annars har det varit mer fördelaktigt med rörligt, ända sedan långt tillbaka på 1900-talet.
Med det sagt så har jag hälften bundet. Men det är mer för att sova gott än att jag tror att jag kommer tjäna pengar på det.
Klart dom kan bromsa framöver. Någongång måste dom ju göra det.Jonatan79 skrev:
Men de finns inga som helst tecken på att det vänder neråt just nu.
Ända scenariot är väl om de blir en hårdare inbromsning i konjunkturen än förväntat och man måste börja stimulera igen. Men det ligger bra långt bort i tiden i så fall.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Och av den tiden, hur ofta har dom bundna delarna varit billigare än den rörliga?J Jan_G skrev:
Rörlig ränta vinner över tid. Har man marginalerna förstår jag inte varför någon väljer bundet. Det är som att köpa självriskförsäkringar på småprylar. Man kan ha nytta av det en enstaka gång, men kommer ofelbart att förlora över tid.
Svensson vaknar först när tåget gått och media kör sin skrämselpropaganda! Band själv på 5 år december 2020 till 1,35%. Rätt nöjd just nu. Idag skulle jag aldrig binda, för stort gap mellan rörligt och lång ränta.
Tycker man ofta missar att prata om hur dyrt det kan bli om man vill bryta de bundna lånen i förtid. För mig är det mer trygghet i att ha rörlig ränta. Tänk om livssituationen ändra pga sjukdom, skilsmässa eller flytt utomlands?
Och även om man lyckas träffa rätt att binda räntan JUST i rätt tid så har man kanske 3-4 år av något lägre ränta. Sen är man i samma sits som alla andra igen?
Och även om man lyckas träffa rätt att binda räntan JUST i rätt tid så har man kanske 3-4 år av något lägre ränta. Sen är man i samma sits som alla andra igen?
Hade du själv trott på det du skriver så hade du naturligtvis sovit gott på natten även med 100% rörlig ränta.Nyfniken skrev:
"Det är ett nytt läge nu" är väl en av de mest motbevisade flosklerna av alla.
Det fanns ett par månader på 90-talet när man faktiskt tjänade på att binda räntan (och då marginellt). Annars har det varit mer fördelaktigt med rörligt, ända sedan långt tillbaka på 1900-talet.
Med det sagt så har jag hälften bundet. Men det är mer för att sova gott än att jag tror att jag kommer tjäna pengar på det.![]()
Nja, rörlig ränta är knappast någon trygghet. Det är liksom därför många låser räntan… för att ha tryggheten i att ha kontroll på sina utgifter.H Henke_1981 skrev:Tycker man ofta missar att prata om hur dyrt det kan bli om man vill bryta de bundna lånen i förtid. För mig är det mer trygghet i att ha rörlig ränta. Tänk om livssituationen ändra pga sjukdom, skilsmässa eller flytt utomlands?
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Det räcker inte med 3,5% om 1 år. Jag tippar snarare på minst 4%.Isarheml skrev:
Frågan är sen också vad bundna lån på medellång sikt kommer ligga på. 5%?
Allt handlar om hur inflationen utvecklar sig närmsta tiden. Den måste dämpas eller åtminstone avta annars kommer de bli aggressivt vid varje möte.
Sen kan man ju fundera på hur det ens ska vara möjligt att få ner inflationen på en rimlig nivå med tanke på hur priserna ser ut.
Garanterat. I alla fall dom bundna räntorna.Rörliga lär det säkert vara lite lugnare med då man säkert vill avvakta beskedet och hur man bedömer prognosen framåt. Sen kan dom säkert smyghöja lite nu och sen kommer mer under Juli.J Jerald Stuartson skrev:
En del ligger ju redan inprisat i dagens listor. Men knappast en 0,75% höjning från fed.
FED gjorde precis nu ikväll en trippelhöjning av Amerikanska styrräntan. Något historiskt. Man har förvisso ännu högre inflation i USA, men Europa och Sverige är ju väldigt beroende av dem.H Haas84 skrev:Det räcker inte med 3,5% om 1 år. Jag tippar snarare på minst 4%.
Frågan är sen också vad bundna lån på medellång sikt kommer ligga på. 5%?
Allt handlar om hur inflationen utvecklar sig närmsta tiden. Den måste dämpas eller åtminstone avta annars kommer de bli aggressivt vid varje möte.
Sen kan man ju fundera på hur det ens ska vara möjligt att få ner inflationen på en rimlig nivå med tanke på hur priserna ser ut.
De har en intressant prognos dock. Citerar GP.
”Man förväntar sig att räntan ska ligga på 3,4 procent i slutet av 2022 och 3,8 procent vid utgången av 2023 för att sedan backa till 3,4 procent i slutet av 2024”.
Det är ju en prognos som säkert slår fel på ett eller annat sätt, men helt galen är den sannolikt inte om inte krig och annat uppstår där det inte borde uppstå, ungefär. Den innebär alltså höjda räntor i år, såklart, och nästa, men sedan tror man det backar. Sannolikt har man väl tryckt ner konjunkturen såpass då att man tvingas gå andra hållet och stimulera ekonomin. Vad som händer däremellan, med ev arbetslöshet, vågar jag inte tänka på, men marknadsräntorna, alltså de långa, har med ovan prognos ändå en god möjlighet att ligga på helt OK nivåer framåt 2023-2024. Beroende på vilket antal år man då tittar på naturligtivs.
Men trycker på med höga räntor nu, som man såklart kommer göra i både usa och Europa, tar konjunkturen förr eller senare stryk, vilket leder till att man i nästa skede sänker räntorna.
Vilken högoddsare…Isarheml skrev:
Det är ju vad precis alla banker, bolåneinstitut och ”experter” också tror och förväntar sig.
Ingen tror något annat.