766 läst ·
16 svar
766 läst
16 svar
Lägga rör till element i bjälklag själv.
Sida 1 av 2
Det finns rör som man pressar ihop skarvarna med ett verktyg, är detta något som man kan göra som normalhändig?
Finns det olika system som kräver olika pressverktyg?
Jag har inget golv på ovanvåningen i huset som jag renoverar och tänkte lägga rör där som kommer att försörja element på båda våningarna och även gå till ett fördelarskåp till 3 golvvärmeslingor och de kommer inte att vara någon stress eller tidspress på att få det färdigt snabbt utan man kan jobba lugnt och fint och låta systemet vara trycksatt en tid innan man bygger igen golvet.
Jag har inget golv på ovanvåningen i huset som jag renoverar och tänkte lägga rör där som kommer att försörja element på båda våningarna och även gå till ett fördelarskåp till 3 golvvärmeslingor och de kommer inte att vara någon stress eller tidspress på att få det färdigt snabbt utan man kan jobba lugnt och fint och låta systemet vara trycksatt en tid innan man bygger igen golvet.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Dessa presskopplingar kräver ett relativt dyrt pressverktyg. Själva tätningen litar på en gummiring som ingen riktigt vet livslängden på. Ett mycket säkert skarvsystem är klämhylsor som är tillförlitliga om man följer instruktionerna korrekt.
Jag skulle undvika skarvar i golvet så mycket som möjligt och ha skarvar/T-kopplingar i åtkomliga utrymmen.
Du blandar radiatorer och golvvärme? De har ju olika krav på framledningstemperatur.
Jag skulle undvika skarvar i golvet så mycket som möjligt och ha skarvar/T-kopplingar i åtkomliga utrymmen.
Du blandar radiatorer och golvvärme? De har ju olika krav på framledningstemperatur.
Om systemen är godkända så måste det ha gjorts någon form av tester, om detta går bra så kommer jag att göra det samma i ett nybygge också så om priset för pressverktyget är lite högt så bör det löna sej ändå och jag kommer att sälja grejerna när jag är klar.
Det är blandat i huset som jag bor i nu och det fungerar ok så det blir nog bra, jag ska ha golvvärme i 2 badrum och ett kök och radiatorer i resten.
Det kanske går att hitta begagnade verktyg någonstans.
Det är blandat i huset som jag bor i nu och det fungerar ok så det blir nog bra, jag ska ha golvvärme i 2 badrum och ett kök och radiatorer i resten.
Det kanske går att hitta begagnade verktyg någonstans.
På fråga ett är svaret: JAI Incinerator skrev:Det finns rör som man pressar ihop skarvarna med ett verktyg, är detta något som man kan göra som normalhändig?
På fråga två är svaret: JA
Så har ju många och det fungerar ju bra.T Thomas_Blekinge skrev:
Radiatorkretsen ligger konstant på högre temp och för golvvärmen har man en separat pump och sjuntstyrning som säkerställer att golvvärmen får rätt temperatur i slingorna och med rätt flöden.
Beroende på om man vill ha med kabel eller utan så med lite olika backar hamnar man på 15 - 20 000:-, det finns även en lödtång för mjuklödning som man kanske kan ha nytta av för ca 6 500:-.F fribygg skrev: