I
Det finns rör som man pressar ihop skarvarna med ett verktyg, är detta något som man kan göra som normalhändig?
Finns det olika system som kräver olika pressverktyg?

Jag har inget golv på ovanvåningen i huset som jag renoverar och tänkte lägga rör där som kommer att försörja element på båda våningarna och även gå till ett fördelarskåp till 3 golvvärmeslingor och de kommer inte att vara någon stress eller tidspress på att få det färdigt snabbt utan man kan jobba lugnt och fint och låta systemet vara trycksatt en tid innan man bygger igen golvet.
 
Dessa presskopplingar kräver ett relativt dyrt pressverktyg. Själva tätningen litar på en gummiring som ingen riktigt vet livslängden på. Ett mycket säkert skarvsystem är klämhylsor som är tillförlitliga om man följer instruktionerna korrekt.
Jag skulle undvika skarvar i golvet så mycket som möjligt och ha skarvar/T-kopplingar i åtkomliga utrymmen.
Du blandar radiatorer och golvvärme? De har ju olika krav på framledningstemperatur.
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
I
Om systemen är godkända så måste det ha gjorts någon form av tester, om detta går bra så kommer jag att göra det samma i ett nybygge också så om priset för pressverktyget är lite högt så bör det löna sej ändå och jag kommer att sälja grejerna när jag är klar.
Det är blandat i huset som jag bor i nu och det fungerar ok så det blir nog bra, jag ska ha golvvärme i 2 badrum och ett kök och radiatorer i resten.
Det kanske går att hitta begagnade verktyg någonstans.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Dessa presskopplingar kräver ett relativt dyrt pressverktyg. Själva tätningen litar på en gummiring som ingen riktigt vet livslängden på
Bra poäng.
 
I Incinerator skrev:
Det finns rör som man pressar ihop skarvarna med ett verktyg, är detta något som man kan göra som normalhändig?
Finns det olika system som kräver olika pressverktyg?

Jag har inget golv på ovanvåningen i huset som jag renoverar och tänkte lägga rör där som kommer att försörja element på båda våningarna och även gå till ett fördelarskåp till 3 golvvärmeslingor och de kommer inte att vara någon stress eller tidspress på att få det färdigt snabbt utan man kan jobba lugnt och fint och låta systemet vara trycksatt en tid innan man bygger igen golvet.
På fråga ett är svaret: JA
På fråga två är svaret: JA
 
Ska du lägga rör själv tänker jag att du också kan överväga hårdlödda kopparrör eller pexslang
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Ska du lägga rör själv tänker jag att du också kan överväga hårdlödda kopparrör eller pexslang
Hårdlöder man med öppen låga eller med någon specialvärmare?
Pexslang som går mellan tak och element på bottenvåningen och mellan golv och element på ovanvåningen blir inte snyggt.
 
I Incinerator skrev:
Hårdlöder man med öppen låga eller med någon specialvärmare?
Pexslang som går mellan tak och element på bottenvåningen och mellan golv och element på ovanvåningen blir inte snyggt.
Jag har hårdlött med gassvetsen
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Jag har hårdlött med gassvetsen
Jag har gasolutrustning som borde funka om man bortser från brandrisken.
 
I Incinerator skrev:
Jag har gasolutrustning som borde funka om man bortser från brandrisken.
Gasol räcker inte för hårdlödning
 
I
F fribygg skrev:
Gasol räcker inte för hårdlödning
Ok, då får det nog bli att köpa ett pressverktyg, Rems finns till ganska vettigt pris nya.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du blandar radiatorer och golvvärme? De har ju olika krav på framledningstemperatur.
Så har ju många och det fungerar ju bra.
Radiatorkretsen ligger konstant på högre temp och för golvvärmen har man en separat pump och sjuntstyrning som säkerställer att golvvärmen får rätt temperatur i slingorna och med rätt flöden.
 
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Ok, då får det nog bli att köpa ett pressverktyg, Rems finns till ganska vettigt pris nya.
När jag kollat har varje presskoppling varit minst 10 kr dyrare än motsvarande lödkoppling, dessutom kostar väl pressverktyget åtminstånde 10 000kr?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gasol räcker inte för hårdlödning
Jodå. Upp till 15mm går det bra. Men gassvets är naturligtvis överlägsnen.

Presskopplingar må vara "utprovade" precis som allehanda byggmaterial och mediciner som senare visar sig vara undermåliga och livsfarliga.
 
  • Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
När jag kollat har varje presskoppling varit minst 10 kr dyrare än motsvarande lödkoppling, dessutom kostar väl pressverktyget åtminstånde 10 000kr?
Beroende på om man vill ha med kabel eller utan så med lite olika backar hamnar man på 15 - 20 000:-, det finns även en lödtång för mjuklödning som man kanske kan ha nytta av för ca 6 500:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.