Hej!

Jag har ett dilemma som mest beror på budgetproblematik. Vi bor i ett hus från 60-talet i Skåne där den enda aktiva ventilationen i huset är en klen PAX-fläkt på toaletten. Huset är 1-plans markvåning på drygt 100 kvm med blåbetongkällare av samma storlek (dock med hyggliga radon-värden på dryga 100 som vi ändå önskar sänka pga hälsoångest). Vi har kontaktat ett lokalt ventilationsföretag som föreslagit att vi installerar aktiv frånluft i källaren, byter köksfläkten till en som suger även när den är avstängd samt lägger till friskluftsventil i källaren (motsatt sida från utsuget) samt i våra sovrum på markplan (som för närvarande helt saknar ventilation, varken passivt eller aktivt, annat än glipan under dörren). Priset de önskar ligger helt enkelt inte inom vår budget och det finns pga omständigheter som ej går att ändra på ingen lösning där vi kan betala detta och jag har inte fått napp på någon annan firma för något annat pris (jag misstänker att priset helt enkelt är rimligt).

Däremot har jag via personliga kontakter fått erbjudande om professionell hjälp med håltagningen till ventilerna i betongväggarna till ett förmånligt pris. Ventilationsfirman vill dock då inte utföra arbetet eftersom det är ett för litet jobb för dem om de ska behöva koordinera med någon annan. Jag är dock relativt händig, har tillgång till alla nödvändiga verktyg samt har en nära vän som är elektriker som skulle kunna dra elen till fläkten. Då skulle det landa inom en acceptabel budget men jag vet inte exakt vad man bör tänka på kring placering av ventilationen. Mina frågor är således:

-Går det att anlita någon som enbart kommer och besiktar och ritar vad som behövs göras för att få en adekvat ventilation utan att det kostar skjortan? (För min budget skulle det få kosta max cirka 5000 kronor). Vad är det för typ av företag/person som jag i så fall anlitar?

-Alternativt, hur svårt är det att planera ventilation själv? Jag tänker mig att så länge det finns öppen väg för luften genom källaren och från alla rum på markplan så bör väl huset ventileras ok, men hur säkerställer jag att det blir bra flöden från alla rum? (Jag lägger till en bild med en mycket enkel planlösning a la mspaint).

-Något annat jag bör tänka på som jag kanske inte har koll på? (jag har endast erfarenhet av finsnickeri, ej någon byggerfarenhet och endast fixat med mindre projekt på tidigare bostäder).

Tack på förhand

• Planlösning för 1-planshus med källare, visar placering av köksfläkt, WC-fläkt, befintliga och planerade ventiler samt förslag för ny ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket låg offerten på från företaget om man får fråga?

57000, varav 33000 arbetet och resten materiel.

BirgitS
Det är ventilationsexperter på ventilationsfirmor som kan berätta för dig hur det är lämpligt att ventilera huset. Dock ingen aning om det räcker med 5000 för det.

Men många har lyckats få till en bra ventilation genom att utnyttja den samlade kunskapen i forumet.
Alsn Alsn skrev:
Jag tänker mig att så länge det finns öppen väg för luften genom källaren och från alla rum på markplan så bör väl huset ventileras ok, men hur säkerställer jag att det blir bra flöden från alla rum?
Friskluften ska komma in i rum där man vistas under lång tid och åka ut i rum som "smutsar ner" luften, typiskt badrum, kök och tvättstuga.

Det bör alltså vara frånluft i tvättstugan och tilluft i hobbyrummet. Verkstaden bör ha antingen till- eller frånluft beroende på vad den används till (är det lämpligt att skicka den luften vidare till tvättstugan?).

Förutom i sovrummen bör det vara tilluft i allrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.