Vi har ett gammalt 1900-tals hus som vi renoverar. På övervåningen är det ganska lågt i tak 2,2m ca. Vi ska nu lägga nytt golv i ett av rummen och tänker oss parkett.
Har rivit bort den gamla heltäckningsmattan och masoniten som var under. Den var på vissa ställen lagd i lager för att få det någorlunda jämnt. Det är en gjuten bit längs ena långsidan där det troligtvis stått en kamin tidigare.

Frågan är nu. Hur gör man bäst för att få det jämnt inför golvläggning? Vill ju helst bygga så lite som möjligt på höjden, men rummet diffar på nästan 3cm. Det är som högst vid betongen men höjden är ojämn i hela rummet.

Någon som har bra tips?

Vill man få det bra utan att det bygger mer än nödvändigt så river man ner till bjälklag, sen hitta högsta punkten och sen reglar man upp med nya reglar i våg.

Eftersom du har en gjutning så antar man att den blir högst, så då reglar man i nivå med högsta punkten på gjutningen minus ca 20 mm (för golvspån som bygger 22mm) sen flytspacklar man gjutningen med 2mm på högsta punkten så att man får en helt plan yta att utgå från.

Kan man inte gå ner 20mm från högsta punkten så går man ner så mycket man kan, så får man flytspackla lite mer sen för att det ska bli rätt mått i slutändan.

Redigerat:
Ska man sedan diskutera om man bör göra detta eller ej, så är min uppfattning att man ska låta gamla trägolv ligga. Om det behövs så renoverar man dem. Att det är lite ojämnt och lutar lite här o var, det är lite av charmen med att bo i ett gammalt hus.

I vårat hus från 1891 så har vi kvar många golv än. De är ojämna, glipar, skarvar både här och där... Men det har personlighet.

En annan fråga är, behöver man ha ett golv som inte lutar? Eller kan man leva med att det är lite lutning.

R
E Emmaov skrev:
Vi har ett gammalt 1900-tals hus som vi renoverar. På övervåningen är det ganska lågt i tak 2,2m ca. Vi ska nu lägga nytt golv i ett av rummen och tänker oss parkett.
Har rivit bort den gamla heltäckningsmattan och masoniten som var under. Den var på vissa ställen lagd i lager för att få det någorlunda jämnt. Det är en gjuten bit längs ena långsidan där det troligtvis stått en kamin tidigare.

Frågan är nu. Hur gör man bäst för att få det jämnt inför golvläggning? Vill ju helst bygga så lite som möjligt på höjden, men rummet diffar på nästan 3cm. Det är som högst vid betongen men höjden är ojämn i hela rummet.

Någon som har bra tips?
Om jag fattat rätt så är det ”plankor” på golvet nu?
Om man inte vill riva upp allt tills det bara är bjälklag kvar så är ett smidigare alternativ att använda golvspackel och spackla upp svackor, slipa ner höjder, även betongen om den är för hög så kan man slipa ner det med tex en flex. Golvet behöver inte vara i våg, om man vill komma enkelt undan :)

Tack för svar!
Helst vill vi inte riva det och vi lider inte heller av att det inte är helt plant eller knarrar då vi gillar charmen i gamla hus. Vi hade som tanke att slipa upp detta golvet och ha som ytskikt först. Men när vi såg betongen(och placeringen av den precis bredvid dörren) och hur stora och ojämna glipor det är på vissa ställen funderar vi om parkett blir bättre. Men vill inte heller att parketten ska slå sig i skarvarna efter ett tag. Så står lite som frågetecken just nu helt enkelt 😊

R Råd från snickare skrev:
Om jag fattat rätt så är det ”plankor” på golvet nu?
Om man inte vill riva upp allt tills det bara är bjälklag kvar så är ett smidigare alternativ att använda golvspackel och spackla upp svackor, slipa ner höjder, även betongen om den är för hög så kan man slipa ner det med tex en flex. Golvet behöver inte vara i våg, om man vill komma enkelt undan :)
Ja precis det är plankor nu. Gissar att det är furu. Men om man spacklar det, ”förstör” man inte de gamla planken då? Och jag tänker att det rinner ned i springorna? 😊

E Emmaov skrev:
Ja precis det är plankor nu. Gissar att det är furu. Men om man spacklar det, ”förstör” man inte de gamla planken då? Och jag tänker att det rinner ned i springorna? 😊
Golvspackel är inte flytspackel utan handspackel, det är i konsistens mer som väggspackel och rinner ingenstans. Men ja, planken förstör du.

R
E Emmaov skrev:
Ja precis det är plankor nu. Gissar att det är furu. Men om man spacklar det, ”förstör” man inte de gamla planken då? Och jag tänker att det rinner
E Emmaov skrev:
Om det är stora springor så får man täta innan, golvspackel är ganska tjockt och inte så rinnigt om man inte blandar det för blött, troligtvis blir planken förstörda men det kan gå att ”återställa” dem i framtiden med att slå bort golvspackel och slipa ner plankgolvet och be till gudarna att det inte blivit för mycket missfärgningar av spacklet

Discharged Discharged skrev:
Golvspackel är inte flytspackel utan handspackel, det är i konsistens mer som väggspackel och rinner ingenstans. Men ja, planken förstör du.
Om man skulle välja att slipa upp golvet istället, hur är bästa lösningen för att få det snyggt med betongen? Man lär ju behöva antingen bila bort den eller flexa ned den en bit med tänker jag?

Problemet med ett modernt parkettgolv är att det inte klarar att bära något på egen hand, alltså om underlaget inte är plant så kommer det att gå sönder i skarvarna.

Ett alternativ till parkett är att lägga ett nytt furugolv. Det kan du säkerligen lägga direkt på befintligt golv. Är man lite händig och har gott om tid så kan man skära tunna passbitar som golvet vilar på, tänk dig långa kilar som man lägger på golvet. Dessa lägger man med cc30 - 90 beroende på vilket trägolv man lägger och fäster med kortlingar. Då har du ett flytande regelverk som är i våg, uppe på det gamla golvet. Som inte är fäst (flytande) i nuvarande plank. På detta fäster du sedan första brädan enligt anvisning och lägger golvet.

Då gör du nya golvet i våg uppe på det gamla som inte är i våg, utan att förstöra det gamla golvet.

E Emmaov skrev:
Om man skulle välja att slipa upp golvet istället, hur är bästa lösningen för att få det snyggt med betongen? Man lär ju behöva antingen bila bort den eller flexa ned den en bit med tänker jag?
Väldigt svårt att svara på utan bilder så det syns hur det är idag. Skicka upp lite bilder så kan vi kika.

Väldigt svårt att svara på utan bilder så det syns hur det är idag. Skicka upp lite bilder så kan vi kika.
Trägolv med skurborste, tofflor och dammsugarslang vid dörren, ska få nytt furugolv ovanpå enligt inläggsdiskussion om underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är taget från dörren
Gillar dock idén med att lägga nytt furugolv ovanpå, lägger man typ lumppapp under då eller bara kilar på de ställen det behövs?

E Emmaov skrev:
[bild]
Här är taget från dörren
Gillar dock idén med att lägga nytt furugolv ovanpå, lägger man typ lumppapp under då eller bara kilar på de ställen det behövs?
Det ser ut att vara spikat, så då är det ganska mycket mer jobb att slipa det. Spiken skjuter gnistor och tar sönder golvslipar. Så vill man renovera det måste man dona ner alla spikskallar eller dra ut all spik.

Själva gjutningen som sådan var det ju inget fel på egentligen. Jag hade kanske valt att accentuera den genom att rama in den, men svårt om man inte har samma plank tillgängligt.

Lägger du nytt furugolv så börja med lumppapp, det skyddar golvet från kilarna som ju kommer att röra sig lite.

R
E Emmaov skrev:
[bild]
Här är taget från dörren
Golvet ser inte så farligt ut och inte heller betongen, kontakta en golvfirma som kan slipa ner det och lacka det fint, borde inte kosta så mycket. Rama in betongen med tex aluminiumlist

Det ser ut att vara spikat, så då är det ganska mycket mer jobb att slipa det. Spiken skjuter gnistor och tar sönder golvslipar. Så vill man renovera det måste man dona ner alla spikskallar eller dra ut all spik.

Själva gjutningen som sådan var det ju inget fel på egentligen. Jag hade kanske valt att accentuera den genom att rama in den, men svårt om man inte har samma plank tillgängligt.

Lägger du nytt furugolv så börja med lumppapp, det skyddar golvet från kilarna som ju kommer att röra sig lite.
Ja det är spikat, klart det blir meck med slipningen då. Vi slipade på nedervåningen men där var det inga spik..

Lutar nog åt att lägga nytt furu. Bör man lägga det på något speciellt håll eller spelar det någon roll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.