Hej!

Har köpt ett 70tals hus. Ej dränerat sedan de byggdes. Har haft genomgång med besiktningsfirma.

På besiktningsprotokoll så finns det angivet:

”Fuktfläck noteras på ytterväggstapet.

Bedöms vara en mindre brist.”

Detta är angivet i en gillestuga, som har använts som ett slags vardagsrum av tidigare ägare, som har ägt huset sedan 1981.

Jag antar på grund utav detta, så har det inte varit ett uppenbart problem med inomhusmiljön.

I samma gillestuga så finns ett uppreglat golv. Följande står i besiktningsprotkollet:

”Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och mikrobiell lukt upplevdes.

Grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande isolering och med ett uppreglat isolerat golv. Denna konstruktion får ofta skador på grund av naturlig fuktvandring.

Fuktkvoten uppmättes till 19 i golvregel%.

Det rekommenderas att fuktskadat material rivs ut och ersätts med fuktsäker konstruktion.”

På grund utav detta så är tanken att det första vi ska göra är att riva upp golvet, då det ska användas som vardagsrum/lekrum vid inflytt.

Min fråga är dock följande. Vi ska troligtvis lägga in en heltäckningsmatta som andas, och sedan givetvis ha en fuktsäker konstruktion.

Finns det någon risk att vi kastar pengar i sjön för det nya golvet, då eventuellt en dränering behövs längre fram, pga ovan nämnd fuktproblematik. Eller hur tycker ni man ska resonera? Nytt golv kommer läggas i uppskattningsvis cirka 70kvm.

Jag vill inte dränera om, om jag inte måste, det är tänkt att göra längre fram, när det finns ekonomisktutrymme.

BirgitS
Fukttålig heltäckningsmatta som andas, klinker eller målning av betongplattan med diffusionsöppen färg är väl det som rekommenderas för den typen av källare.

Bästa är ett mekaniskt ventilerat golv, typ Nivell skulle jag säga. + dränering.

Det där att det tidigare används som vardagsrum och därför inte kommer bli ett problem för er tror jag inte ni ska ta för givet. Folk vänjer sig över tid, har varit in i hus där det är uppenbara mögel-/fuktproblem, men de boende förstår ingenting när man nämner det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.