Har ett hus från 1900 och tagit bort flera plastmattor som låg på varandra. Under sista mattan låg det ett tunt lager sand.

Nu behöver jag lägga ett nytt golv uppepå det befintliga trägolvet och vill helst ha en vinylmatta.

FYI: ej aktuellt att slipa bef trägolv

Vad bör jag tänka på?

Alla råd är välkomna, givetvis vill jag ha korrekt fakta i svar, ”så vi inte gissar oss fram”.

Tack 🙂

BirgitS
I ingela eriksson2 skrev:
Under sista mattan låg det ett tunt lager sand.

Nu behöver jag lägga ett nytt golv uppepå det befintliga trägolvet
Är det sand ovanpå trägolvet?

Är trägolvet tillräckligt plant och slätt för att det ska gå att lägga vinylmattan ovanpå utan att det känns som att man går över ojämnheter?

BirgitS BirgitS skrev:
Är det sand ovanpå trägolvet?

Är trägolvet tillräckligt plant och slätt för att det ska gå att lägga vinylmattan ovanpå utan att det känns som att man går över ojämnheter?
sanden är borttagen. läst att man kan lägga golvunderlag av lin (för lite ojämnheter o även för isolering). men kan denna linmatta läggas under vinylgolv?

BirgitS
Matta av lin har jag inte hört talas om. Det man väl brukar ha är foam, 2-3 mm tjock. Om det räcker beror ju på underlagets jämnhet. Står det något om krav på underlaget i anvisningarna för vinylmattan?

Om du valt en vanlig tunn vinylmatta (typ 2mm) måste du ha ett jämnt underlag, annars kommer det inte bli bra. Beror lite på hur trägolvet ser ut, men ett flytande undergolv på foam/lumppapp kan ju vara en billigt lösning

Under en vinylmatta ska det väl vara stumt underlag? Jag har lagt vinyl ovanpå en annan vinylmatta och det blev för mjukt för t ex stolsben.

BirgitS
K Kurtivan skrev:
Under en vinylmatta ska det väl vara stumt underlag? Jag har lagt vinyl ovanpå en annan vinylmatta och det blev för mjukt för t ex stolsben.
Det har du rätt i förstås. Lumppapp för att jämna ut små skillnader?

Suvi5700
För att vi inte ska gissa oss fram vore några bilder till hjälp

Lumppapp jämnar inte ut golv utan den lägger man tex mellan golvspånskiva och parkett för att inte få gnissel. Om golvet är någorlunda jämt och det finns utrymme under ev dörrar lägg ett rotgolv eller undergolv för att få ett plant underlag för mattan.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.