Pga av ett felbygge kommer min parkett att behöva byggas. Det är sk flytande över hela, kök, vardagsrum och matplats.
Nu vill firman som ska utföra jobbet inte lägga in den nya parketten under köket, såsom det är monterat idag.

De vill lägga under kyl, frys och diskmaksin men inte under resten. Så skulle vi i framtiden byta ut köket eller möblera om i köket så så har jag två olika parketter . Är det så man ska göra?
Är det så anvisningarna säger?

Så gjorde jag när vi bytte golv i köket, la nytt under diskmaskinen och kylskåpet. Sedan har jag sparat tillräckligt av golvet så skulle vi bygga om köket så har vi golv så det går att fixa i framtiden.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
Så gjorde jag när vi bytte golv i köket, la nytt under diskmaskinen och kylskåpet. Sedan har jag sparat tillräckligt av golvet så skulle vi bygga om köket så har vi golv så det går att fixa i framtiden.
Spara var smart. tack!

BirgitS
Golvtillverkarna brukar anse att parkettgolv inte får läggas under köksöar eftersom det skulle förhindra att golvet rör sig med årstiderna.

Ok. Haft mitt så i över 10 år. Gjorde de fel då för 10 års sedan?

BirgitS
Man kan ju också lösa det genom att göra stora hål i parketten runt skåpens ben. Sen kan det ju gå bra att bryta mot instruktionen ändå om resten av golvet kan röra sig helt fritt, allt rör sig kring köksön i stället.

Det blir ju betydligt dyrare om man ska montera bort alla bänkskivor och bänkskåp, lägga golvet och montera tillbaks. Kan ju då också leda till skador på stänkskydd och väggar.

BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju också lösa det genom att göra stora hål i parketten runt skåpens ben. Sen kan det ju gå bra att bryta mot instruktionen ändå om resten av golvet kan röra sig helt fritt, allt rör sig kring köksön i stället.

Det blir ju betydligt dyrare om man ska montera bort alla bänkskivor och bänkskåp, lägga golvet och montera tillbaks. Kan ju då också leda till skador på stänkskydd och väggar.
Tänker att man kanske kan lägga in under i alla fall. Skruva upp benen på ett skåp i taget typ?

BirgitS
Det är ju långa brädor som ska hakas fast i varandra genom att man vinklar dem mot varandra på ett visst sätt. Jag har svårt att se hur man gör det under skåpen.

Lägg som firman vill men se till att köpa så mycket ny parkett att det räcker att lägga in under skåpen den dag man vill byta ut eller flytta om dem.

• Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Ja man lägger ju en hel rad så långt under som går och så det täcks av golvsocklen, i mitt fall blev det att dom främre benen fick ny parkett under sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.