Principiellt kan man spika panel ovanpå befintlig, men det bygger ut tjockleken på väggen så alla fönster- och dörrfoder behöver bytas, alt flytta ut fönster och dörrar, men då måste insidan göras om... Det är också svårt/omöjligt att spika fast något nertill om det är rutten panel, osv.
Det vettigaste bör vara att såga av den gamla panelen i jämnhöjd med fönsterblecken och skarva i med ny panel nertill. I skarven sätter man en vattbräda. Det gäller dock att såga med exakt sågdjup så inget annat än bara panelen sågas av. Det bör finnas två tvärgående spikreglar nertill, (syllen och i underkant av fönsterblecken eller likn så brädorna går att spika fast ordentligt.