Har en 60talsvilla där panelen börjat ruttna nertill samt att färgen börjat släppa på en del ställen då jag inte tagit hand om den. Det är stående panel med lekt mellan plankens skarvarna. Tar jag bort lekten så ser jag att planken har 1cm mellan varandra och bakom lekten syns vindskyddet. Lekten är spikad på planken. Så det jag undrar är ska man slipa bort allt och måla om på nytt eller kan jag bara lägga på ytterliggare en panel på den panelen då lekten kommer att bygga luftspalten mellan gammal och ny panel?

Principiellt kan man spika panel ovanpå befintlig, men det bygger ut tjockleken på väggen så alla fönster- och dörrfoder behöver bytas, alt flytta ut fönster och dörrar, men då måste insidan göras om... Det är också svårt/omöjligt att spika fast något nertill om det är rutten panel, osv.

Det vettigaste bör vara att såga av den gamla panelen i jämnhöjd med fönsterblecken och skarva i med ny panel nertill. I skarven sätter man en vattbräda. Det gäller dock att såga med exakt sågdjup så inget annat än bara panelen sågas av. Det bör finnas två tvärgående spikreglar nertill, (syllen och i underkant av fönsterblecken eller likn så brädorna går att spika fast ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.