Hej!

Ska lägga nytt golv i ett gammalt hus. Idag ligger två plastmattor på varandra, den översta ligger löst, den andra är limmad. Under detta är det spånskivor som är lätt kladdiga av limmet.

1. Eftersom jag vill lägga vinylklick-golv behöver jag jämna ut en del ”mjuka dalar” i golvet. Vad använder jag för detta? Spackel? Grålumpapp på aktuella platser?

2. Går det att lägga golv ovanpå de lätt klistriga spånskivorna eller behöver det läggas något emellan? Jag planerar att lägga klickgolvet flytande och tänker att det kanske behöver kunna röra sig lite.

Har inte lagt golv innan så jag uppskattar alla tips och råd.

• Hand lyfter på plastmatta i ett gammalt hus för att visa underliggande lager av plastmatta och klistriga spånskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Det behöver ju vara jämnt. Det där spånet ser ju ut att ha sett sina bästa dagar. Det är inte ett alternativ att lägga nytt spån eller?

E Emma Bernhardsson skrev:
2. Går det att lägga golv ovanpå de lätt klistriga spånskivorna eller behöver det läggas något emellan? Jag planerar att lägga klickgolvet flytande och tänker att det kanske behöver kunna röra sig lite.
lägg lumppapp i mellan

Düsseldorff
T tergo skrev:
lägg lumppapp i mellan
Räcker det verkligen? Det ser väldigt ojämnt ut.

jo det bör vara plant underlag , men ett spånskive golv borde vara plant

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.