523 läst ·
7 svar
523 läst
7 svar
Lägga matta på golvkakel
Hej,
Vi funderar så smått på att anpassa ett badrum för ålderdomens höst.. Det är idag golvkakel med duschkabin, i ett för övrigt väldigt fint och välhållet badrum.. Badrummet är på ovanvåningen i ett trähus (vet ej om det är stålbalkar mellan våningarna, men troligen inte)..
Att ta bort kabinen och duscha direkt på golvkaklet (ca 30år) lockar inte, så vi skulle vilja 'dusch-avgränsa' golvet och lägga matta direkt på golvkaklet där kabinen står (Givetvis av behörig firma i så fall)..
Är det tillrådligt att göra så som vi fantiserar eller finns det fallgropar..?
Vi ställer frågan här för vårt förtroende för fackmän lite skadat, så det känns som en god idé att själva 'läsa på' innan vi anlitar någon..
Vi funderar så smått på att anpassa ett badrum för ålderdomens höst.. Det är idag golvkakel med duschkabin, i ett för övrigt väldigt fint och välhållet badrum.. Badrummet är på ovanvåningen i ett trähus (vet ej om det är stålbalkar mellan våningarna, men troligen inte)..
Att ta bort kabinen och duscha direkt på golvkaklet (ca 30år) lockar inte, så vi skulle vilja 'dusch-avgränsa' golvet och lägga matta direkt på golvkaklet där kabinen står (Givetvis av behörig firma i så fall)..
Är det tillrådligt att göra så som vi fantiserar eller finns det fallgropar..?
Vi ställer frågan här för vårt förtroende för fackmän lite skadat, så det känns som en god idé att själva 'läsa på' innan vi anlitar någon..
Om golvet aldrig duschats på tidigare kommer det förmodligen hålla 30 år till! Det är inte tillåtet enligt branschreglerna att lägga matta på klinkers.O Okal1os skrev:Hej,
Vi funderar så smått på att anpassa ett badrum för ålderdomens höst.. Det är idag golvkakel med duschkabin, i ett för övrigt väldigt fint och välhållet badrum.. Badrummet är på ovanvåningen i ett trähus (vet ej om det är stålbalkar mellan våningarna, men troligen inte)..
Att ta bort kabinen och duscha direkt på golvkaklet (ca 30år) lockar inte, så vi skulle vilja 'dusch-avgränsa' golvet och lägga matta direkt på golvkaklet där kabinen står (Givetvis av behörig firma i så fall)..
Är det tillrådligt att göra så som vi fantiserar eller finns det fallgropar..?
Vi ställer frågan här för vårt förtroende för fackmän lite skadat, så det känns som en god idé att själva 'läsa på' innan vi anlitar någon..
Jasså det är inte ens tillåtet..Jonatan79 skrev:
Skulle det vara tillåtet med en 'låg platå inklädd med våtrumsmatta' med luftspalt (min höjd?) undertill? Lite som en kabin..
Det kostar pengar att renovera badrummet. Även om ni river ut kakel och lägger matta på golv och väggar kostar det en hel del. Ert badrum är ändå avskrivet av f-bolaget. Ytskikt ersätts inte , men ev skador utanför badrum ersätts.O Okal1os skrev:
Ja det är dyrt.. Så vi har inte tänkt att riva ut något (särskilt inte som det är väldigt fint och välskött).. Och/men vågar nog inte duscha direkt på golvkaklet.. Och olika försäkringsbolag har lite olika villkor, ibland väldigt olika..Jonatan79 skrev:
Klicka här för att svara
