Hej,
Vi funderar så smått på att anpassa ett badrum för ålderdomens höst.. Det är idag golvkakel med duschkabin, i ett för övrigt väldigt fint och välhållet badrum.. Badrummet är på ovanvåningen i ett trähus (vet ej om det är stålbalkar mellan våningarna, men troligen inte)..
Att ta bort kabinen och duscha direkt på golvkaklet (ca 30år) lockar inte, så vi skulle vilja 'dusch-avgränsa' golvet och lägga matta direkt på golvkaklet där kabinen står (Givetvis av behörig firma i så fall)..
Är det tillrådligt att göra så som vi fantiserar eller finns det fallgropar..?
Vi ställer frågan här för vårt förtroende för fackmän lite skadat, så det känns som en god idé att själva 'läsa på' innan vi anlitar någon..
 
O Okal1os skrev:
Hej,
Vi funderar så smått på att anpassa ett badrum för ålderdomens höst.. Det är idag golvkakel med duschkabin, i ett för övrigt väldigt fint och välhållet badrum.. Badrummet är på ovanvåningen i ett trähus (vet ej om det är stålbalkar mellan våningarna, men troligen inte)..
Att ta bort kabinen och duscha direkt på golvkaklet (ca 30år) lockar inte, så vi skulle vilja 'dusch-avgränsa' golvet och lägga matta direkt på golvkaklet där kabinen står (Givetvis av behörig firma i så fall)..
Är det tillrådligt att göra så som vi fantiserar eller finns det fallgropar..?
Vi ställer frågan här för vårt förtroende för fackmän lite skadat, så det känns som en god idé att själva 'läsa på' innan vi anlitar någon..
Om golvet aldrig duschats på tidigare kommer det förmodligen hålla 30 år till! Det är inte tillåtet enligt branschreglerna att lägga matta på klinkers.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om golvet aldrig duschats på tidigare kommer det förmodligen hålla 30 år till! Det är inte tillåtet enligt branschreglerna att lägga matta på klinkers.
Jasså det är inte ens tillåtet..
Skulle det vara tillåtet med en 'låg platå inklädd med våtrumsmatta' med luftspalt (min höjd?) undertill? Lite som en kabin..
 
O Okal1os skrev:
Jasså det är inte ens tillåtet..
Skulle det vara tillåtet med en 'låg platå inklädd med våtrumsmatta' med luftspalt (min höjd?) undertill? Lite som en kabin..
Varför försämra? Duscha på golvet som alla andra svennebananer!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför försämra? Duscha på golvet som alla andra svennebananer!
Av framtida ekonomiska skäl.. Hemförsäkringen ger i princip ingenting om det skulle bli fuktskador när det är 30år gammalt..
 
O Okal1os skrev:
Av framtida ekonomiska skäl.. Hemförsäkringen ger i princip ingenting om det skulle bli fuktskador när det är 30år gammalt..
Det kostar pengar att renovera badrummet. Även om ni river ut kakel och lägger matta på golv och väggar kostar det en hel del. Ert badrum är ändå avskrivet av f-bolaget. Ytskikt ersätts inte , men ev skador utanför badrum ersätts.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kostar pengar att renovera badrummet. Även om ni river ut kakel och lägger matta på golv och väggar kostar det en hel del. Ert badrum är ändå avskrivet av f-bolaget. Ytskikt ersätts inte , men ev skador utanför badrum ersätts.
Ja det är dyrt.. Så vi har inte tänkt att riva ut något (särskilt inte som det är väldigt fint och välskött).. Och/men vågar nog inte duscha direkt på golvkaklet.. Och olika försäkringsbolag har lite olika villkor, ibland väldigt olika..
 
O Okal1os skrev:
Ja det är dyrt.. Så vi har inte tänkt att riva ut något (särskilt inte som det är väldigt fint och välskött).. Och/men vågar nog inte duscha direkt på golvkaklet.. Och olika försäkringsbolag har lite olika villkor, ibland väldigt olika..
Låt kabinen stå kvar då?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.