226 läst ·
8 svar
226 läst
8 svar
Lägga klinker själv
Hej, har ni lagt klinker själv ni hemmafixare? Har fått offert från några firmor och tycker de är oskäligt dyrt att bara arbetskostnaden att lägga klinker på fördigtavjämnat golv för ca 1500 per kvadratmeter. Oavsett borde väl det viktigaste vara att få första raden "rak" för man skjuter väl alla andra kant i kant sedan lägger i sina mellanrum / levlingsystem.
Eller något jag missat varför det är så svårt? Tänkte främst ta in någon för jag aldrig gjort det tidigare och trodde helt ärligt att de skulle räkna på ca 5-700kr i timmen och inte ca 1300kr i timmen. Har förövrigt redan köpt allt material.
Ni som gjort det själva, var det svårt? skulle ni göra om det? vad lärde ni er som ni skulle göra annorlunda till nästa gång?
tacksam för svar
Eller något jag missat varför det är så svårt? Tänkte främst ta in någon för jag aldrig gjort det tidigare och trodde helt ärligt att de skulle räkna på ca 5-700kr i timmen och inte ca 1300kr i timmen. Har förövrigt redan köpt allt material.
Ni som gjort det själva, var det svårt? skulle ni göra om det? vad lärde ni er som ni skulle göra annorlunda till nästa gång?
tacksam för svar
Hej
Första frågan är i vilket rum klinker ska läggas och andra frågan hur viktigt är det att det blir snyggt och jämnt? Tredje om det finns golvvärme i ytan?
Tänker att det är skillnad på en hall och ett badrum till exempel.
Jag har lagt 30x30 klinker i min hall själv för 25 år sedan. Första och enda gånger hittils och visst blev det lite ojämnt men inget som jag brytt mig eftersom det är en hall.
Första frågan är i vilket rum klinker ska läggas och andra frågan hur viktigt är det att det blir snyggt och jämnt? Tredje om det finns golvvärme i ytan?
Jag har lagt 30x30 klinker i min hall själv för 25 år sedan. Första och enda gånger hittils och visst blev det lite ojämnt men inget som jag brytt mig eftersom det är en hall.
hej, ja det är en hall som är ganska avlång, så får knappt plats möbler, ja det finns golvvärme som redan ligger in spacklad och är inkopplad. Om jag kan spara in ca 21 000 på 2 dagars jobb som de sa att det ungefär borde ta, kan jag göra det själv och också leva med att det blir lite ojämntPjosk75 skrev:
Hej
Om golvvärmen fungerar och allt flytspackel är fast i i underlaget så skulle jag göra det själv.
Ägna någon timme åt att mäta och planera före så att du får skarvar och delade plattor så bra fördelat som möjligt.
Ägna någon timme åt att mäta och planera före så att du får skarvar och delade plattor så bra fördelat som möjligt.
Hej, placera klinker plattor jämte varandra på ett bord så ser du hur mycket cupningen ger i höjd fel när du förskjuter plattorna, cupade plattor bör man lägga utan förskjutning för bästa resultat, en höjd skillnad på 2 mm eller mer är störandeD Datagubben skrev:
Klicka här för att svara