A atomlab skrev:
Så gamla matningen ligger löst i jorden och sedan har man lagt i ett gulrör för kanalisation till solpanelerna?
Japp!

K Knubbe 37 skrev:
Hej!
Kan jag lägga matningen till garaget & solcellspanel i samma gulrör?
Är det likspänningskablar från panelerna, eller matningen till/från växelriktaren ?

nisse123 nisse123 skrev:
Är det likspänningskablar från panelerna, eller matningen till/från växelriktaren ?
Matningen till växelriktaren!

K Knubbe 37 skrev:
Batteri+ växelriktare ska stå i garaget, där taket ska prydas av solpaneler!

K Knubbe 37 skrev:
Varför behöver du 2st kablar ? Kan du inte mata växelriktaren från garagets central ?

• Gilla
duell och 3 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Varför behöver du 2st kablar ? Kan du inte mata växelriktaren från garagets central ?
Jag, det kan säkert gå!🤔 Jag ska prata med projektledaren om det!
Tack för tipset!

nisse123 nisse123 skrev:
Som det är nu så är matningen till garaget för klent!

C
K Knubbe 37 skrev:
Som det är nu så är matningen till garaget för klent!
Klarar den nya matningen att mata ut produktionen skall den väl klara att driva växelriktaren?

Eller är det något annat som kräver större matning i garaget där varken den gamla eller nya matningen räcker till?

C cpalm skrev:
Klarar den nya matningen att mata ut produktionen skall den väl klara att driva växelriktaren?

Eller är det något annat som kräver större matning i garaget där varken den gamla eller nya matningen räcker till?
Just nu är det en 2,5 kvadrats till garaget & så ska solcellsanläggningen kopplas in+motor värmare(när det behövs)!
Siktar på en EKKJ 6×5 och nytt elskåp i garaget!

C
K Knubbe 37 skrev:
Just nu är det en 2,5 kvadrats till garaget & så ska solcellsanläggningen kopplas in+motor värmare(när det behövs)!
Vad är det för dimension på den nya kabeln som precis grävts ner då?

• Gilla
elveteran
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad är det för dimension på den nya kabeln som precis grävts ner då?
Ingen ny kabel har lagts ner än!

Gräv ner en N1XV 5G6 Sätt en normkapsling med extra utrymme i Garaget det är där du ska ansluta växelriktaren och övrig el till garaget det ska inte vara med nån extra kabel vill du ha växelriktarens app i din mobil för att se status så finns det trådlösa funktioner anläggningen ska inte bli tillkrånglad

Så, lösningen är att dra EN tillräckligt kraftig kabel (6mm2) till garaget. Enda nackdelen är att om du i något skede vill ha ö-drift så behöver du två kraftkablar kablar till garaget så att inkommande el från elnätet kan "vända genom" växelriktaren först.
För driftsäker kommunikation bör du ha en nätverkskabel till garaget också. En CATx-kabel för utomhus/markförläggning. Helst med samma isolationsspänning som kraftkabeln om de ska dras i samma rör (det går funktionsmässigt utmärkt att lägga i samma rör men brukar avrådas av princip trots att två rör bredvid varandra i praktiken är nära de också).

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Så, lösningen är att dra EN tillräckligt kraftig kabel (6mm2) till garaget. Enda nackdelen är att om du i något skede vill ha ö-drift så behöver du två kraftkablar kablar till garaget så att inkommande el från elnätet kan "vända genom" växelriktaren först.
För driftsäker kommunikation bör du ha en nätverkskabel till garaget också. En CATx-kabel för utomhus/markförläggning. Helst med samma isolationsspänning som kraftkabeln om de ska dras i samma rör (det går funktionsmässigt utmärkt att lägga i samma rör men brukar avrådas av princip trots att två rör bredvid varandra i praktiken är nära de också).
Jag, det är min tanke också att lägga en 6 mm2 till garaget + Cat 6a för mark förläggning i varsitt gulrött!👍

K Knubbe 37 skrev:
Jag, det är min tanke också att lägga en 6 mm2 till garaget + Cat 6a för mark förläggning i varsitt gulrött!👍
Gulrör!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.