En idé som jag vill bolla lite:

Jag har en ups placerad i teknikrummet som jag nu endast använder för strömbackup till min nätverksutrustning. I teknikrummet finns även min elcentral.

Tanken när jag skaffade den var att även driva annan kritisk utrustning via den vid behov, tex värmespridningsfläkten för kaminen och några smålampor för ledljus.

Ups:en är ganska kraftig så den bör klara sig ganska länge. Elektrikern såg iallafall nöjd ut när han skulle montera upp nya undercentralen och hade fullt arbetsljus under de 2 timmar han arbetade och även kunde köra sin Hilti några gånger fast huvudströmmen var avstängd till huset. :)

Problemet är ju att användandet av ström från ups:en är begränsat till dess närhet såvida jag inte börjar dra skarvsladdar runt om i kåken. Därför skulle jag vilja ha några strategiskt uppsatta fasta vägguttag i huset som får sin matning via ups:en. Men strömuttagen på ups:en är ju av typen IEC-320 C13 (se bild) vilket innebär att jag måste ansluta med motsvarande C14.

Så vad jag undrar är om det finns något korrekt sätt att ansluta fast monterad el (tex FK ur rör, EKK el dyl) till en ups?

Det som först kommer upp i huvudet är att röret med fk:n från uttaget mynnar ut i en kopplingsdosa bredvid ups:en. Ut ur kopplingsdosan drar man en mjukare kabel, dragavlastad i dosan, som har C14-stickproppen på sig. Denna kopplar jag in i ups:en och försörjer således uttag(en).

Är tankarna helt uppåt väggarna? Får man överhuvudtaget göra på detta sätt? Krävs nåt mer, tex extra avsäkring?

Hoppas att Ni förstod vad jag menade.

• c13.jpg
Om UPS:en krämar ut mer än 10 A så är lite avsäkring på sin plats.
IOM att inkommande matning kan vara fysiskt bruten så krävs nog ett eget jordtag.
Annars så finns det nog inte mycket att invända, det blir "skarvsladd" i VPrör eller EKLK. Mycket bättre än en sladd på golvet.

Med lite relän som faller när nätet går så kan du få automatiskt ledljus (eventuellt LEDljus) också.

Direkt, sådärbara hittade jag inte något bra i SS 436 40 00, det stod mest om att nödkraften skulle inkopplas efter x sekunder och att rök och avgaser inte fick tränga in i av mäniskor (det stod inget om kor) bevistade utrymmen.

Protte

Du får väl skaffa en reservkraftsomkopplare då kan du ju utnyttja hela husets elnät, E2387275 är en men det finns flera att välja på

Men snälla, det är en UPS. Om spisen skulle råka vara på när snubben viker om handtaget, då blir det blackout.

Snubben pratade om kaminens fläkt och nödbelysning.

Protte

Användning av UPS är relativt komplicerad med avseede på jordning och korrekt jordad nolla. Det finns ett undantag för portabla UPS:er med stickpropp in/ut avsedda för mindre laster lokalt.

Om du har en ups med stickpropp är den garanterat avsedd för separat jord och nolla (inte 4-ledarsystem). Efter en ups som inte faller under undantagen måste man garantera att nollan jordad korrekt även under arbete före, vilket kräver en ups med galvaniskt skiljd in och utgång alternativt en separat isolationstransformator efter vilken man bygger en ny nolla. Ytterligare ett alternativ är att få efterföljande anläggning godkänd för drift som IT-system (ojordad nolla) men det är nog mera krävande.

Fast installerade UPS:er kräver mycket arbete för att vara lagliga och säkra. Rent funktionsmässigt är det inte så svårt men när man tar hänsyn till de regler som är till för att systemet ska fungera säkert i alla lägen är det komplicerat.

Använd en dubbel brytare typ "trapp" (växlande kontakter) på den/dom grupper det gäller, lätt billigt och ganska säkert.

Jag har exakt samma planer här hemma med en UPS , men jag vet bara inte vilken .
Tänkte dra en kabel , lr ja flera kablar, till ett uttag i varge sovrum som matas via UPSen. Sen låta allt sammastråla i en liten normcentral brevid den vanliga centralen , sen en dvärg i den stora centralen som matning till UPS;en.
Märka uttagen Nödkraft max 10A lr nått , vet inte riktigt hur det ska vara eftersom blå boken inte är hemma.
Sen kanske sätta upp några små ledljusarmaturer som matas via en egen kabel som går via ett relä som faller när strömmen försvinner på nätet.

Är det någon som har någon som har bra information om UPS;er , har inte så bra koll på sånna apparater.
Den ska väl orka en del ,eller ha en stunds drifttid iaf.

Jag har oxå varit inne på något liknande men mer då för att slippa ha UPSen stående vid datorn utan kunna flytta ner den till framtida teknikrum. Va då inne på att dra fast kablage som slutar i dragavlastad gummikabel med rätt sorts kontakt på för att passa i UPSen. Detta förutsätter ju såklart att detta blir en laglig installation mm. Att köra med dragavlastad gummikabel borde vara OK då jag har sett detta på flera ställen där man kör ljusstyrning mot fast ansluten kabel på detta vis. Jord är väll det man måste vara helt säker på att får med på rätt sett. Drar någon ur kontakten till UPSen blir ju alla dessa uttag ojordade.

Jo, det är ju inte så att jag vill driva hela huset. Det är ju som Protte säger "bara en UPS". Inkoppling till batteridrift gör ju en ups själv så någon omkopplare behövs ju inte heller.

Den krämar inte heller ut några 10A. Den är nog väsentligt mindre än vad jag tror jag gav sken av i min fråga. Den är "bara" på 1400VA (950W), rackmonterad, avsedd för serverdrift.

Jag har dock inte lyckats tolka svaren om det är helt ok att låta sätta upp fasta uttag kopplade till ups:en eller om det finns hinder. Faller det på att uttagen blir utanför ups:ens lokala område?

Förlåt min offtopic, jag är bara nyfiken på varför 1400 VA inte motsvarar 1400 W i det här fallet?

Det är så det står i specifikationen iallafall. En elektriker kanske kan svara på det.

UPS:en kan leverera 950 W, men då de flesta prylar har induktiv fasvridning så har man ordnat till lite reaktiv effekt också. UPS:en klarar laster med cosfi 0,7.

Protte

(bedrövligt att en moderator på ett elforum inte har kläm på skillnaden mellan W och VA)(jag skrev det innom parantes)

Well, nu är jag ju inte moderator på elforumet. Men tack för svaret.

Edit: Funderade lite mer. Så den klarar alltså inte att leverera 1400 watt även om belastningen är rent resistiv?

Och svaret är nej, det är inte tillåtet att mata en fast installation via den typen av ups i normala fall. Det finns två problem som måste lösas för att det ska vara tillåtet:

1) Skyddsjordens koppling till jord får inte gå att bryta medan generatorn / ups:en fortfarande förser installationen med el. En stickproppsmatad UPS gör att det kan hända. Med en fast anslutning på primärsidan samt lokalt jordtag i fastigheten är installationen ok enligt de besked jag har fått. (Det finns ett undantag för ups:er som inte matar en fast installation, med vissa villkor jag inte kan i huvudet)

2) Nollan måste vara korrekt ansluten för ett TN-system om systemet är spänningssatt. Det kräver normalt en galvanisk isolation och byggande av ny nolla från jord efter isolationstransformatorn om det är separat nolla och skyddsjord fram till UPS. Det ska vara möjligt med normalt underhåll, inklusive att bryta nollan före ups:en utan att nollan nedströms tappar jordningen. För reservelverk fungerar en reservkraftsomkopplare då installationen nedströms är spänningslös i mellanläget när nollan är bruten.

Fast anslutning på primärsidan går ju att fixa.

Sen är det bara ( som JAG FATTAD DET ) dra en PEN från PEN-skenan , och fixa en galvanisk avskiljare mellan PE och N vid UPS;en .

Men jag kan ha fattat allt fel nu , så det är ju ju som det är .. Men iof , nu har jag inte koll på reglerna för nödkraft och UPS;er , så borde det ju för att förenkla det hela , vara så att man ansluter UPSens primärsida fast , drar sekundärsidan ut , PE kopplas ihopp med den primära PE , vidare till PEN-skenan , sen kopplas L o N till sekundären .
Har man då UPS;en fast instalerad går det inte att bryta PE , för den bryts ju inte i arbetsbrytaren , som man sätter på primären , och jorden kan inte försvinna för den är fast ansluten via en plint som inte berörs om man tar loss primärsidan.

Men detta kan okså vara fel , jag börjar bli trött nu , men rätta det som är fel så svarar jag imorron ( onsdag ) .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.