När jag nu bygger till huset passar jag på att dra ett separat elsystem för UPS, alltså avbrottsfri kraft. Skall man ha jordfelsbrytare där? Ni som har erfarenhet eller kan reglerna, hur skall det vara? Varje rum får ett extra vägguttag som är kopplat till UPS:en, via en säkringscentral.

Vanlig el och belysning (separata system) går via jfb.

Meningen med UPS är ju att datorer och annat inte skall stanna. Om en jfb i ups-centralen löser ut så slocknar ju varenda dator, TV, nas, larm, telefon och annan elektronik som är kopplad till UPS:en, vilket inte är önskvärt.

Men jag vill ju inte att datorerna i t.ex. barnens rum skall vara en el-döds-fälla.

Som lösning ser jag att varje rum skall ha sin egen jfb. Som det är nu har varje rum en egen säkring i ups-centralen så det är ganska enkelt att sätta dit en jfb för varje rum.

Allt är inte riktigt färdigbyggt än så jag har möjlighet att fixa till det på bästa sätt.

Kommentarer, tips och erfarenheter välkomnas.

Alla uttag för allmänt bruk måste föregås av jordfelsbrytare. Uttagen för dator får läggas utanför JFB om du kan garantera att endast en dator körs på just det uttaget. Detta är reglernas absoluta lägstanivå ang. elsäkerhet.

Det finns bara fördelar att sätta JFB:
-Högsta möjliga person- och brandskydd
-Garanterar att utlösningsvillkoret uppfylls
-Kontinuerlig övervakning att elsystemet håller måttet.

Som du skriver: Ska du endå investera i en så pass avancerad lösning, så är 1st personskyddsbrytare per grupp det du ska satsa på.

Man sätter inte in JFB i datacentraler. Mer avancerade kör med direkt likströmsdrift via batterier mot servrarnas nätaggregat, som klarar likström av varierad spänning. Batterierna laddas givetvis från nätet eller reservkraftaggregat.

I ditt hem torde det väl bara vara nödvändigt att uppsa kritisk dator för att säkra pågående jobb. Dataspel är väl inte särskilt kritiskt! Så kör med ett elnät säkrat med JFB.

C
Kan man inte sätta JFB:n före UPS:en? Efter UPS:en är väl inte nollan jordad, utan det blir precis som med en skyddstransformator?

R Göran skrev:
I ditt hem torde det väl bara vara nödvändigt att uppsa kritisk dator för att säkra pågående jobb. Dataspel är väl inte särskilt kritiskt! Så kör med ett elnät säkrat med JFB.
Du förutsätter att man spelar och arbetar på olika datorer. Det är inte säkert. Finns gott om "nördar" därute som kör egna servrar och husövervakningar och grejer, som vill ha sånt jox på UPS.

Det finns ju speciella datauttag (varför heter det inte datoruttag? Det är väl inte data som kommer ur dom?), som har som en tårtbit som fattas ur ena stiftet på stickkontakten på sladden, som då bara passar i motsvarande tårtbit som istället sitter i uttaget.

Kräver förstås speciellt kablage till allt man vill koppla in där.

Redigerat av moderator:
Tack för alla svar.
UPS:en är på 5kw vill jag minnas (står på en SJ-pall) och skall säkras med max 20 A ut. Åtta bilbatterier sitter i och är kopplade för 48 volt.
Jag har kört den nu i flera år till flera datorer, WII, DVD och TV mm. TV:n kan köras i flera timmar under strömavbrott d^_^b.
Jag bor på landsbygden med både åska, luftledningar och strömavbrott emellanåt.
UPS-strömmen har dock varit lite av ett provisoriskt sladdsystem med 6- och 10-Amperers säkringar här och där i olika rum. Nu skall det bli ordning.

Jag har åskskydd och eget jordtag (samt ingång och omkastare för eget elverk). Jag har förstått att eget jordtag är bra för att slippa strömmar som tar fel väg vid ett avbrott i matarledningen till huset.

Innan UPS tänkte jag bara ha en säkring men ingen jfb för jag vill inte bryta nollan. Även om säkringen löser ut så fortsätter ju UPS:en att gå (naturligtvis!), så det känns fel att bryta nollan och få den flytande. Är det rätt tänkt?

Efter UPS:en skall jag alltså sätta en personskyddsautomat (PA) för varje rum. En PA är alltså en säkring hopbyggd med en tvåpolig jfb om jag fattat rätt? Är en PA bättre än en separat säkring kompletterad men en jfb?

Redigerat:
C
Men vad som händer på andra sidan UPS:en har väl inget med nolla och jord och skit innan den att göra när den har slagit om till batteridrift? Eller har jag fel?
Hur gör man då med en enfas, som ska funka även om nån råkar dra ur sladden?

I datorcentraler kan man visst ha jordfelsbrytare. Typiskt har man då personskyddsautomater och gott om dem. Förra centralen jag byggde upp (6kW total effekt) hade 15 personskyddsautomater. De anställdas liv går före, samt att risken för brand blir mindre. En brand slår ju ut all utrustning ganska snabbt pga sot.

Vad gäller tillgänglighet är nyckelordet "sektionera", och om så behövs "redundans".

cheetah1: vad gäller UPS:er finns det många konstruktioner. Nollan före och efter UPS:en är samma om UPS:en inte innehåller en isolationstransformator efter vilken man bygger en ny nollpunkt från jord. I en UPS med vändbar stickpropp (schuko) så vet man inte vilken som är fas/nolla, men det spelar ingen roll.

Utan isolationstransformator + lokalt jordtag får man ett IT-system om matande nolla faller bort. Det gör att skydd inte nödvändigtvis fungerar som det är tänkt. I vissa fall (kort gångtid, litet nät) kan detta anses vara acceptabelt enligt de firmor jag har talat med under projektering av reservkraft. Vid lång gångtid eller större nät där risken för simultana fel inte kan anses vara försummbar måste man ordna med lokal nolla efter isolationstransformator eller sätta isolationsövervakning som i IT-system.

Vid 4-ledarsystem kan man multippeljorda PEN och ta nollan den vägen, men då skapar man normalt rejäla vagabinderande jordströmmar och bör undvikas.

Slutligen: hemma har jag en UPS för de viktigaste maskinerna. All utrustning efter UPS:en sitter givetvis på en jordfelsbrytare. Inga tjuvlösningar hittills efter 9 år.

Tackar för alla svar.:)

Eftersom UPS:en står i verkstaden ett stycke från huset så tänkte jag göra följande:
1. UPS:en matas via en egen säkring (10A/16A minns ej nu) men ingen jfb.
2. Vid utgången på UPS:en monteras en liten normkapsling med två 20A säkringar.
3. Ena säkringen går till en UPS-elcentral i verkstaden (det finns en enklare bostadsdel).
3. Andra säkringen går via 30m kabel in till huset till en UPS-elcentral.

Båda UPS-centralerna byggs enligt följande:
1. Ingående säkring 20A.
2. Huvudbrytare
3. Ingen jfb
4. Via skena monteras flera personskyddsautomater på 10A som matar var sitt rum/uttag.

Kommentera gärna ovanstående.

Jag skall också försöka ta reda på om UPS:en har nollan obruten mellan in och utgång.
En jfb på UPS:ens ingång verkar dock inte meningsfull. Även om den bryter har man full strömstyrka ut i alla fall. Vid all service på UPS:en måste man följa mycket noggranna procedurer :p med låsta strömbrytare, nedsläckningssekvens, urladdning av kretsar m.m.
Den är livsfarlig att pilla med om man gör fel.

Som både bl.a. spinout och petersv skriver så är skydd för liv det viktigaste och även skydd mot brand.
Samtidigt så vill man i ett UPS-system ha en mycket hög driftsäkerhet, dock inte på bekostnad av liv och brand.

Se även diskussionen i http://www.byggahus.se/forum/el/78863-fast-el-matad-via-fristaende-ups.html.

Man får göra en analys av riskerna för fel under batteridrift och vid avsaknad av yttre nät. Så länge det matande nätet är intakt (inklusive korrekt nolla + jord) kommer ingen ökad risk att föreligga. Frågan är vad risken för att två fel ska uppstå under UPS:ens gångtid samtidigt som matande nät ev. är skadat så att nollan och/eller jord försvinner.

Eftersom installation av oberoende matning (UPS) utan lokalt jordtag + nolla inte täcks av Svensk Standard så har installatören ansvaret att visa att anläggningen är säker.

Jordfelsbrytare på utgågen av UPSen höjer säkerheten vid de felfall då överströmsskyddet (UPSen har en strömbegränsning på utgången vid batteridrift) inte kan hjälpa, t.ex. vid bortfall av nollan.

Med mellanstora UPSer kan det vara svårt att få till utlösningsvillkoret utan jordfelsbrytare i alla fall. Eftersom deras kortslutningsström är så låg kan de ofta inte lösa ut säkringar/dvärgbrytare om de inte är mycket små (jag har sett UPSer som krävde skydd i storleksordningen 2-4A för att lösa inom 0.4s). Jordfelsbrytaren löser detta problem.

Tack för länken petersv.

Alltså:
Ett nödvändigt villkor för UPS och även reservkraft är alltså ett eget jordtag vid huset/elmätaren. Även bra att ha om serviskabeln fram till huset/elmätaren skadas så man alltid har korrekt jord (och nolla).

Fråga: Är det alltid bra att ordna ett jordtag så man är på den säkra sidan, oavsett om man har UPS, reservkraft eller bara "vanlig" el.?

Jordtag och omkopplare för reservkraft har jag,, uppsatt, inmätt och meddelat till elverket av behörig elektriker. Omkopplaren bryter inte nollan (finns ingen nolla) bara de tre faserna. Jag har ett 4-ledarsystem till huset.

Före UPS:en kan man ha en 300mA JFB eller möjligtvis utelämna den helt.
Jorden skall vara obruten och fast installerad i och ur UPS:en.
Efter UPS:en sätter man en central med personskyddsautomater på 30mA, en för varje uttag/rum.

Återstår då för mig att få koll på nollan.
Min UPS är en enfas UPS och matas med jord, nolla och fas, fast anslutet.

Ut från UPS:en går tre kablar, jord, nolla och fas. Frågan är om nollan är "nytillverkad" eller har galvanisk förbindelse med ingående nolla.
Jag skall kolla upp detta om jag kan.

Om du har 4-ledarsystem redan samt lokalt jordtag på PEN fungerar det bra med galvaniskt kopplad nolla. Den nollan kommer ju från det lokala jordtaget.

Du har m.a.o. redan nackdelarna med ett lokalt jordtag i 4-ledarsystem (vagabonderande jordströmmar) och kan uppenbarligen leva med dem, annars hade det ju inte installerats.

Nu har jag kollat upp nollan i min UPS. Den nytillverkas i UPS:en.

UPS:en har en stor transformator som matas med fas och nolla in. (Det finns också en extra kabel in, kan den vara förberedd för trefas?). Ut från trafon kommer alltså ny fas och nolla.

Jag har märkt att jag har en potentialskillnad (ca 10 volt) mellan jordstiften i ett vanligt uttag och jordstiften i en uttag kopplat till UPS:en. Tar man i båda uttagens jordstift kan man känna att det pirrar lite i fingrarna. Jag vet att allt är jordat till samma jord överallt, dock med ganska långa provisoriska ledningar liggande här och där.

Byggarbetet har avstannat under vintern så tyvärr har inte mycket blivit gjort sen december-09. Men nu börja mars-solen värma upp igen så snart skall det bli ordning.

Vad kan potentialskillnaden i joduttagen bero på? Även om nollan är separat så sitter ju all jord ihop. Kan det bero på de långa ledningarna?

Då har du nästan säkert inte kontinutet i jorden alternativt är jord/nolla omkastade någonstans där nollan är hårt belastad.

Jord ska aldrig vara hårt belastad, eller belastad alls, annat än vid fel. Det ska alltså inte bli stora potentialskillnader. Vagabonderande strömmar kan stoppa in kanske 10A i ett hus med 4-ledarsystem och flera undercentraler. Inte ens då bör det kunna bli några 10V.

Sök upp och åtgärda!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.