Du kan ju annars bygga något själv med billiga hjul. Finns inspiration på tuben.

Ska själv bygga en mobil bänk så småningom.

Tack, Rutlands hade jag glömt att kolla. 140 kg per hjul är iofs onödigt när jag kommer ligga på kanske 50 kg totalt. Synd att de inte fanns i 50 mm. Men om man hittar nåt annat att lägga i korgen för att utnyttja fraktkostnaden bättre blir det nog de ändå :).

Redigerat:
En del verkar nöjda sig med broms (både på snurr-funktion och hjulrotationen) på två av de fyra hjulen. Blir det tillräckligt stabilt eller ska man ha broms på alla fyra?

Utrett, sprang på en ställning på hjul i en butik under dagen, och kunde testa exakt hur mycket stabilare det är med broms på två/fyra hjul. Rätt stor skillnad, blir broms på alla fyra till bordsågsvagnen!

• Gilla
fencer71
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag röstar på en lösning där maskinen, för stabilitetens skull, står på egna ben när den inte flyttas.
Lösningen Hammer har till sina maskiner ser smidig ut så igår kopierade jag den mha biltemahjul med nylonslitbana ("transporthjul" 2 st 70 kg och ett 130 kg). Sågen väger ca 250 kg och har en 4 cm bred fris runt kanten. Detta gör det lite krångligare att montera hjulen som ska sitta mot golvet än om den haft släta sidor hela vägen ner. Nu blev monteringen med 1"-bult i de befintliga hålen med en bockad fyrkantsbricka som spänner fast hjulet i lagom vinkel så att det precis nuddar golvet när sågen står plant.
På framsidan där hävstången ska fästa sitter en m10 vagnsbult, jag tror bilderna är självförklarande. Det enda jag inte gillar är att behöva förvara hävstången någon stans. En stor fördel, förutom stabiliteten, är att inte ha något som sticker ut från underredet på framsidan där man står och arbetar.

[bild]

[bild]

[bild]
Necromancar denna post! Fortfarande nöjd? Tänkte göra liknande lösning på bordsågen och bandsågen. Kanske kan man använda samma hävstång till alla maskinerna så slipper man så många hävstänger som dräller omkring i garaget

En sån här hade kanske funkat som spett, men metallhjulen/kullager känns ju sådär på ett golv som mitt. Vad heter ett sånt här? Rullspett? Hävstång med hjul?

Blått rullspett av stål med metallhjul och långt handtag, designat för att lyfta 3000 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://verktygsboden.se/rullblock/rullspett-3000-kg

nivv nivv skrev:
Necromancar denna post! Fortfarande nöjd? Tänkte göra liknande lösning på bordsågen och bandsågen. Kanske kan man använda samma hävstång till alla maskinerna så slipper man så många hävstänger som dräller omkring i garaget
Ja och nej. Det fungerar men kräver ganska mycket utrymme för att manövrerade så har inte blivit använt så mycket i praktiken då jag aldrig har ngt utrymme över. Vi tillfälle ska jag göra kundvagn av den, dock med möjlighet att ställa skruva ner stöd eller höja upp hjulen.

väcker en gammal tråd om dessa speciella "lyft-hjul".
Kikade på både Axminster och på Rutlands "nerfällbara länkhjul".
Axminster vill ha 1100 Skr Plus frakt för typ 180 kr.vilket ju är en smula blodigt.
https://www.axminstertools.com/eu/axminster-workbench-castors-507151
Rutlands ~50 £ för hjulen , vilket jag kan överleva , men sen blir det märkligt med frakten ....
https://www.rutlands.com/sp+workbench-and-machinery-castor-set-with-lift+R9020
Jag fattar inte , måste jag över 1000£ för att överhuvudtaget handla ?
Skärmdump av Rutlands shoppingkorg som visar en beställning av arbetsbänk- och maskinhjul med lågt totalvärde och högt fraktminimum.
Skapa konto

Uppdatering till föregående inlägg. Inte så lovande dessvärre .
Om jag fattar det rätt måste beställningen överstiga 150£ för att de skall sälja nåt till Sverige...
men då är frakten gratis så länge den understiger 30 kg.

Å andra sidan , om man googlar "workbench caster", då finns det fler leverantörer att kika på.

Sverige fraktinformation från Rutlands Ltd med orderkrav, gratis frakt under 30kg och avgifter.
Skapa konto

Redigerat:
H hyggabus skrev:
Uppdatering till föregående inlägg. Inte så lovande dessvärre.
Om jag fattar det rätt måste beställningen överstiga 150£ för att de skall sälja nåt till Sverige...
men då är frakten gratis så länge den understiger 30 kg.

Frågan är var jag kan hitta denna sorts hjul med bra kvalitet på närmare håll?
[bild]
Skulle dessa funka?
https://www.fine-tools.com/workbench-caster-kit.html

• Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.