790 läst ·
12 svar
790 läst
12 svar
Grävaggregat till fyrhjulingen?
Hej!
Ska utföra grävarbeten vid mitt fritidshus. Framförallt dränera trädgården men kommer även gräva för en betongplatta för ett nybygge på 70kvm.
Då arbetet kommer sträcka sig över 2 år vill jag helst inte hyra en maskin. Var därför inne på att köpa ett grävaggregat till min fyrhjuling. Är det någon här som använt en sån och kan berätta det som är bra / dåligt med dem?
Förstår att det absolut inte kommer i närheten av en 5-ton grävare. Men är det ändå görbart om än krångligare och mer tidskrävande?
Marken är framförallt lerjord.
Ska utföra grävarbeten vid mitt fritidshus. Framförallt dränera trädgården men kommer även gräva för en betongplatta för ett nybygge på 70kvm.
Då arbetet kommer sträcka sig över 2 år vill jag helst inte hyra en maskin. Var därför inne på att köpa ett grävaggregat till min fyrhjuling. Är det någon här som använt en sån och kan berätta det som är bra / dåligt med dem?
Förstår att det absolut inte kommer i närheten av en 5-ton grävare. Men är det ändå görbart om än krångligare och mer tidskrävande?
Marken är framförallt lerjord.
Jag tycker du ska leja en erfaren maskinist med en grävmaskin på minst 10 ton, visst kommer det att kosta kanske 20-30 tusen men allt kommer vara klart på mindre än en vecka och den större maskinen kan lyfta iväg massorna en bra bit från grunden eller eventuellt lasta dem i ett lösflak och/eller på en lastbil om de behöver transporteras bort från tomten.
Det blir ju lite som att jämföra ett äpple och ett äppleträd....typ...
Om det är en sån jag tänker på så är de väl bättre att jämföra mot minsta möjliga minigrävare? En 5tons grävare är ordentligt stor o stark i en lekmans ögon. Mer rättvist att jämföra med 1-ton maskin.
Största nackdelen är dock mobiliteten och den begränsade rörelsen i sidled med grävaggregatet.
Själva styrkan och kapaciteten är nog likvärdig en mer traditionell minigrävare med samma mått på bom och sticka, det som kommer dra ner effektiviteten är som sagt den mycket begränsade mobiliteten och rörligheten.
Men visst går det, det kommer bara ta extremt mycket längre tid. Det går med en spade också, det tar ännu längre tid.
Observera att detta svammel kommer från någon som kan köra grävmaskin, men inte gjort det på 25år o heller aldrig testat dessa man drar efter bil/fyrhjuling.
Om det är en sån jag tänker på så är de väl bättre att jämföra mot minsta möjliga minigrävare? En 5tons grävare är ordentligt stor o stark i en lekmans ögon. Mer rättvist att jämföra med 1-ton maskin.
Största nackdelen är dock mobiliteten och den begränsade rörelsen i sidled med grävaggregatet.
Själva styrkan och kapaciteten är nog likvärdig en mer traditionell minigrävare med samma mått på bom och sticka, det som kommer dra ner effektiviteten är som sagt den mycket begränsade mobiliteten och rörligheten.
Men visst går det, det kommer bara ta extremt mycket längre tid. Det går med en spade också, det tar ännu längre tid.
Observera att detta svammel kommer från någon som kan köra grävmaskin, men inte gjort det på 25år o heller aldrig testat dessa man drar efter bil/fyrhjuling.
Kostar det bara så lite för arbetet alltså? Trodde det skulle hamna över 100tkr.F fribygg skrev:Jag tycker du ska leja en erfaren maskinist med en grävmaskin på minst 10 ton, visst kommer det att kosta kanske 20-30 tusen men allt kommer vara klart på mindre än en vecka och den större maskinen kan lyfta iväg massorna en bra bit från grunden eller eventuellt lasta dem i ett lösflak och/eller på en lastbil om de behöver transporteras bort från tomten.
Jag köpte en begagnad ATV grävaggregat för precis detta, dvs gräva om avloppet och det fungerade fint för själva grävandet men inte om man behöver flytta jord etc. då den endast är mobil genom att dra sig fram med skopan. I mitt fall var det mycket sten i jorden så den fick arbeta hårt men den har bra moment eftersom stödbenen är långa. Fick byta lite bultar i mothållet som hade skjuvats av…
Digger och liknande ju funka för att gräva ner en kabel till utebelysningen om man inte orkar eller vill handgräva, de kan ju aldrig vara lämpliga till att avtäcka för en platta på 70kvadrat eller för den delen för att lägga ut makadam under den blivande plattan.K Kasken skrev:
Ja du har rätt, andra alternativet är att jag köper / hyr en grävare på 1 - 2t.K Kasken skrev:Det blir ju lite som att jämföra ett äpple och ett äppleträd....typ...
Finns numera grävare till bakom fyrhjulingen som åtminstone kan snurra i 360-grader. Mobiliteten är begränsad, det håller jag helt med om. Det är nog också det största problemet jag ser.
Massorna ska behållas på tomten så de behöver inte transporteras någon lång sträcka.
Men när du skriver "extremt mycket längre tid" vad snackar vi då? Har du något att jämföra med?
Hur gjorde du för att flytta jorden? Lastade på en vagn och körde iväg?A anis16 skrev:Jag köpte en begagnad ATV grävaggregat för precis detta, dvs gräva om avloppet och det fungerade fint för själva grävandet men inte om man behöver flytta jord etc. då den endast är mobil genom att dra sig fram med skopan. I mitt fall var det mycket sten i jorden så den fick arbeta hårt men den har bra moment eftersom stödbenen är långa. Fick byta lite bultar i mothållet som hade skjuvats av…
Lämplig att gräva för grundläggningen av 70kvm platta är den absolut inte, men det skulle gå. (förutsatt inga större hinder).F fribygg skrev:
Det skulle även gå att göra det med spade och skottkärra för den delen, men lämpligt eller rimligt är det absolut inte.
TS formulerade frågan om det skulle vara görbart, vilket det absolut är.
Om det sen är rimligt eller lämpligt är en annan fråga..... med ett annat svar.
Även om massorna skall behållas på tomten så måste de ändå på något sätt transporteras.R Rewrap skrev:
Denna problematik ställs du inför även med en större traditionell grävare, såvida du inte ska använda de massor du gräver upp inom maskinens räckvidd, vilket sällan är fallet.
En riktigt vild skjutning från höften blir att en sån grävare som hasar sig fram med hjälp av grävaggregatet tar 3x så lång tid på sig att utföra arbetet mot en traditionell grävare av jämförbar prestanda.
Det en vanlig grävare hinner utföra på en helg gör du istället på 1 vecka, ungefär..... Med andra ord frustrerande sakta om det är frågan om lite större projekt.
Där jag tror denna typ av grävare verkligen glänser är i de fall där ägaren gör många, men små jobb, lite då o då under en längre tid.
I sommarstugan spelar det mindre roll om det tar 1 eller 3 timmar att gräva den där blomrabatten som frun i huset önskar sig.... Sen tar det en heldag istället för 2tim att gräva bort matjorden där du ska göra parkering sommaren efter..... osv osv ....
Ja det är ungefär så jag tänker. Det kommer nog vara småjobb i flera år fram. Allt från dränering till att dra upp mindre stubbar och sten. Vet att det inte är optimalt men det andra alternativet är att gräva för hand..K Kasken skrev:Även om massorna skall behållas på tomten så måste de ändå på något sätt transporteras.
Denna problematik ställs du inför även med en större traditionell grävare, såvida du inte ska använda de massor du gräver upp inom maskinens räckvidd, vilket sällan är fallet.
En riktigt vild skjutning från höften blir att en sån grävare som hasar sig fram med hjälp av grävaggregatet tar 3x så lång tid på sig att utföra arbetet mot en traditionell grävare av jämförbar prestanda.
Det en vanlig grävare hinner utföra på en helg gör du istället på 1 vecka, ungefär..... Med andra ord frustrerande sakta om det är frågan om lite större projekt.
Där jag tror denna typ av grävare verkligen glänser är i de fall där ägaren gör många, men små jobb, lite då o då under en längre tid.
I sommarstugan spelar det mindre roll om det tar 1 eller 3 timmar att gräva den där blomrabatten som frun i huset önskar sig.... Sen tar det en heldag istället för 2tim att gräva bort matjorden där du ska göra parkering sommaren efter..... osv osv ....
Jag tror att denna typ av grävare gör sig bäst om man ser dem som ett roligare och mindre fysiskt ansträngande alternativ till en spade.R Rewrap skrev:
Nu när det börjar komma ut begagnade runt 30.000:- så blir jag själv faktiskt sugen att ha en i sommarstugan "bara för att" ifall man kommer på nått som behöver göras så blir det plötsligt lite roligare......
Jag skulle dock aldrig ge mig på att gräva ut för en 70kvm platta.
Klicka här för att svara