Tack! Ja, jag räknar nog bara med två kilar. Sen har jag fall på garagegolvet och eftersom hjulen sitter rätt långt från varandra kan jag nog få kila på lite olika ställen beroende på var i rummet den står för tillfället.

Jag får återkomma med rapport om hållbarheten på hjulbanorna om några månader. Vad gäller hyveln så har jag ju tagit en liten chansning där eftersom maskinen väger 350 och hjulen är klassade till 100 kg styck. Som heimlaga skriver här ovanför blir nog belastningen inte alltid helt jämnt fördelad. Återkommer med rapport på det också!

• Gilla
Catharin
  • Laddar…
Man behöver nog inte vara så orolig för att hjulen blir överbelastade då de inte kommer rulla speciellt ofta. Det vore skillnad om de skulle rulla kontinuerligt, då skulle nog överbelastningen leda till att de snabbare blir utslitna. Jag har också fall på golvet, sparkar in en kil under ett av hörnen. Om inte takhöjden vore så låg skulle jag flytspackla.

nanowire skrev:
Man behöver nog inte vara så orolig för att hjulen blir överbelastade då de inte kommer rulla speciellt ofta. Det vore skillnad om de skulle rulla kontinuerligt, då skulle nog överbelastningen leda till att de snabbare blir utslitna. Jag har också fall på golvet, sparkar in en kil under ett av hörnen. Om inte takhöjden vore så låg skulle jag flytspackla.
Det kan faktiskt vara precis tvärtom. Om lasten är för hög, och hjulen sällan används, kan risken vara att de blir orunda, platta på den del som är i kontakt med golvet, och då kan det bli svårt och skumpigt att flytta maskinen sedan.

Ja, vi får se helt enkelt. De stora, men klassningsmässigt underdimensionerade hjulen på hyveln har tagit ordentligt stryk efter att ha suttit på två veckor och rullat totalt under två meter. Nu slår det mig att jag givetvis skulle ha köpt två hjul till så att det blev sex hjul under hyveln...

Nej det skulle inte ha hjälpt särskilt mycket. Fler hjul innebär ofta att en del hänger i luften medan andra överbelastas.

thomasx skrev:
Det kan faktiskt vara precis tvärtom. Om lasten är för hög, och hjulen sällan används, kan risken vara att de blir orunda, platta på den del som är i kontakt med golvet, och då kan det bli svårt och skumpigt att flytta maskinen sedan.
Det håller jag med om och det beror ju mycket på materialet. På massiva nylonhjul, såna jag har, gissar jag att det är slitage i glidbanan/axelhålet som så småning om knäcker dem. För hjul med gummibana är det nog deformationen.

Bra information! Jag har precis fått hem en Robland rikt/plan som behöver mobiliseras - den väger 500 kg... :confused:

Jag fick på de låga gula hjulen på bilderna på min hyvel idag. Har inte provat runt kvarteret men att rangera runt den i garaget går alldeles utmärkt och mycket bättre än med de mjuka, stora, hjulen som satt på tidigare. Får se om några dagar ifall vikten (350 kg) har deformerat slitbanorna något. Återkommer i frågan!

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Hallå!
Är du nöjd med hjulen?
Jag funderar på att som du sätta dessa hjul på hyvel och låsa med kilar vid behov.

Ja, jag är nöjd. Att de är så små gör ju att det är lite känsliga för om det ligger skräp på golvet när man kommer rullande. Sågen på lite drygt 200 kg rullar ganska lätt medan rikthyveln på runt 350 kg är betydligt svårare att få "fart" på. Jag har inte detaljgranskat men det känns inte som att hjulen deformerats något under hyveln och då har den stått på samma ställe ett par månader. Jag upplever att den låga bygghöjden och lilla svängradien gör att maskinerna inte "svajar" på samma sätt som med större hjul - trots att det inte finns några bromsar på dem.

Den röda hjulställningen på bild lite längre upp i tråden hamnade under en annan Wadkin-såg som jag nu har använt en del. Har inte sågat större grejer än 1x1 meter men har inte haft någon anledning att sätt träkilar under ännu.

Lyfter den här tråden. Behöver svängbara hjul med broms för att flytta en bänk med mindre bordssåg (22 kg Dewalt), så inte i närheten av de hundratals kilon som beskrivs i tråden. Blir nog en vagn för spillvirke också när man ändå håller på.

Jag läste för en tid sen, i nån av Bygga-mft-arbetsbänkbänk-trådarna om hjul från nån utländsk e-butik som skulle vara riktigt bra o prisvärda. Minns ej var.

Nån som har tips? Skiljer det tillräckligt mycket mellan tex dessa från Axminster:

http://www.axminster.co.uk/axminster-castors-wheels-ax23187

och de här från Classe:

https://www.clasohlson.com/se/Länkhjul bromsat/Pr309172000

...för att det ska vara värt att ta hem dem från England tro?

Jag kör med höj- och sänkbara hjul från Axminster. Blir stadigare än låsbara hjul när de är nedfällda.

Höj- och sänkbart hjul monterat på ett metallben på verkstadsutrustning, i nedfällt stadigt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygsbord med höj- och sänkbara hjul, arbetsstycken och T-spårklämmor.
Skapa konto

Verktygsslipmaskin på höj- och sänkbara hjul från Axminster i en verkstad.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.