Efter googlande så verkar det vanligast felet vara dålig kondingar då bilden försvinner men ljudet är kvar
Men visst skulle det väl kunna vara en dålig lödning men lite konstigt om det skulle komma efter 8-9 år?

Lagar inte så mycket elektronik nuförtiden. Då jag höll på mer använde jag ofta kylsprej, främst för hitta dåliga lödningar , men även dåliga komponenter. Dåliga lödningar kan visa sig efter många år, ständiga temperaturväxlingar som får komponenter att röra sig i kombination med oxidation kan till slut leda till problem.

Här har du en bra jämföresle för bra och dålig elektrolytkondningar. http://electronics-diy.com/schematics/1260/repairing-switching-power-supply-3.jpg Ibland ser man bruna/beige kemiska spår på ovansidan som tecken på läckage. Jag vill dock understryka att det inte alltid syns att en kondning är dålig, så vill man vara säker är det löda loss och mäta som gäller.

J
Följer denna tråd. Har själv en LG-TV som står och väntar på att jag ska ha tid/ork att kolla om kondingarna är svullna...

Vad gäller lödningar tror jag att ständiga tempväxlingar sliter hårt på apparaterna. Jag försöker hemma tillämpa att man inte stänger av (tex) TVn, och sen slår på den igen efter 5 minuter utan hellre ställer på mute eller slår av källan. Jag tänker lika med belysning. Dock tillämpar inte alla hemma denna metod.

På jobbet stänger jag aldrig av projektorerna, ofta avslutas ett möte med att de "sittande" stänger av projektorn vadvid en nedkylningsfas börjar, när man sen ska slå på blir nästa möte försenat då projektorn måste starta upp. Har hört att en "uppstart" drar lika mkt lamptid som 1h drift. Oftast så står mötesrum hos oss inte tomma under kontorstid mer än 1h.

Visst ska man tänka på miljön, men med en livscykelanalys undrar jag om det inte är bättre att ha kvar och hålla liv i gamla prylar, att de går några timmar "extra" istället för att slå av och på ständigt - men att man slipper både tillverka och köpa nya grejjor hela tiden.

(jag har som princip att inte köpa en ny sak förrns den gamla är trasig, jag följer den inte alltid, men som teknikintresserad kan ju en trasig konding i fallet TV då motivera en tacksam uppgradering)

Kondensator inköpt och även en avlödningsfläta, få se om det blir ett 06-24 pass imorgon om inte så ska jag prova att byta

Bytte kondensator och nu verkar tv funka som den ska :)
succé direkt
50:- kostade det

• Gilla
Pen och 13 till
  • Laddar…
H hallteks skrev:
Med ditt fel så verkar det vara en kallödning i nätdelen. Bara att löda om.
Många tips hittar man här:
[länk]

Kondensatorerna i dagens elektronik håller inte länge, dålig kvalitet.
Har sidan flyttat, eller är den nerlagd?

nino nino skrev:
Har sidan flyttat, eller är den nerlagd?
Jag tror att den är nerlagd, tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.