Har en äldre samsung "platt" tv ca 9-10 år som börjar strula.
Har tänkt köpa en ny men frågar här först om det möjligtvis går att laga den gamla
När man slår på tv så blir det oftast bild i allt mellan 10sek och kanske 2min sen blir bilden svart, det kvittar vilken ingång jag slår över till så är det svart, slår man av och på tv några gånger, ibland 6-7 går, så hoppar bilden igång och den funkar precis som den ska hela tiden.
Är sovrums tv så man slår ju oftast av den på kvällen och igång nästa kväll.
Tänker att nån kanske vet vad det är som felas? Ska som sagt köpa en ny men alltid roligt att greja lite
Har tänkt köpa en ny men frågar här först om det möjligtvis går att laga den gamla
När man slår på tv så blir det oftast bild i allt mellan 10sek och kanske 2min sen blir bilden svart, det kvittar vilken ingång jag slår över till så är det svart, slår man av och på tv några gånger, ibland 6-7 går, så hoppar bilden igång och den funkar precis som den ska hela tiden.
Är sovrums tv så man slår ju oftast av den på kvällen och igång nästa kväll.
Tänker att nån kanske vet vad det är som felas? Ska som sagt köpa en ny men alltid roligt att greja lite
Det är väl perfekt med en insomningstimer? Fast lite kort tid kanske 
Det kan vara vad som helst, men gissar på någon form av värmeproblem, det kan sitta i en lödning eller i en komponent. Utan felsökningsutrustning och en hel del kunskap är det nog rätt kört tyvärr. Kom det med något elschema till apparaten?
Det kan vara vad som helst, men gissar på någon form av värmeproblem, det kan sitta i en lödning eller i en komponent. Utan felsökningsutrustning och en hel del kunskap är det nog rätt kört tyvärr. Kom det med något elschema till apparaten?
Oftast är det torkade elektrolytkondensatorer i nätaggregatet. Oftast, men inte alltid kan man se på en elektrolytkondensator om den gett upp.
Kanske värt att öppna TVn och ta en del bilder som du postar här. Eventuellt så kanske vi ser vad som är fel.
Kanske värt att öppna TVn och ta en del bilder som du postar här. Eventuellt så kanske vi ser vad som är fel.
Hade precis samma problem med en LG. Lite googlande och youtubefilmer senare så framkom det att det var just nätagget. Köpte ett via LGs svenska webshop för reservdelar. Fungerade utmärkt efter byte. Självklart viss risk att byta moduler utan att veta var felet är, men det gick bra och var värt pengarna. Enkelt att byta med standardverktyg.
TV-reparatörer verkar för övrigt vara en utdöd yrkeskategori.
TV-reparatörer verkar för övrigt vara en utdöd yrkeskategori.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vilket iof inte är så konstigt när en ny TV kostar ungefär som 5-6 h arbetstid.Peter 123 skrev:
Lägg därtill att reservdelar är relativt sett dyra (eftersom man måste byta hela moduler) och att en TV är mer eller mindre utdaterad efter 2-4 år så ser man att marknaden blir rätt svag.
Men det verkar iofs de senaste åren som det har kommit en trend att börja laga saker istället, och det finns ställen på nätet som säljer reservdelar osv så det kanske får ett uppsving igen
/K
Jag tror inte att det här inlägget hjälper dig, men vilket utmärkt tillfälle att slänga ut TV:n! Vi gjorde det förra våren, och det var knepigt i början under avvänjningen. Nu har allt blivit bättre. Vi har börjat umgås i familjen, lyssnar på musik med ungdomarna, spelar kort, läser böcker, och vissa i familjen (undertecknad) pysslar med intressanta experiment i verkstaden. Det bästa av allt är att jag inte vet ett skit om Idol, Let's dance, melodifestivalen eller utröstningstävlingar. I stället har jag en bättre relation med barnen/ungsomarna.
Känns ju som att nåt måste bli varmt innan det funkar, annars brukar det väl vara så att saker slutar fungera när dom blir varma?
32 tum
Tittar inte alltför mycket på tv, blir mest på kvällen efter 20 mobilen vore bättre att kasta ut :/ eller klippa internet
32 tum
Tittar inte alltför mycket på tv, blir mest på kvällen efter 20 mobilen vore bättre att kasta ut :/ eller klippa internet
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett stort grattis och välkommen ut i verklighetenmattiasp skrev:...men vilket utmärkt tillfälle att slänga ut TV:n! Vi gjorde det förra våren, och det var knepigt i början under avvänjningen. Nu har allt blivit bättre. Vi har börjat umgås i familjen, lyssnar på musik med ungdomarna, spelar kort, läser böcker, och vissa i familjen (undertecknad) pysslar med intressanta experiment i verkstaden. Det bästa av allt är att jag inte vet ett skit om Idol, Let's dance, melodifestivalen eller utröstningstävlingar. I stället har jag en bättre relation med barnen/ungsomarna.
Gjorde det samma för 10-15 år sedan, och har inte saknat dumburken en sekund.
Men det kan ju vara lite jobbigt att hitta på samtalsämnen med vänner och bekanta
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Du får ju en ny 32" LED för under 2000:- med betydligt bättre bild. Jag hade inte brytt mig om att laga
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Men datorn då?KnockOnWood skrev:
Med största sannorlikhet elyterna i nätdelen som gett upp.
Oftast kan man faktiskt se det med blotta ögat genom att de svullnat upp alternativt läckt ut vätska på kortet.
Byta hela moduler? Det gör väl ingen reparatör med självaktning!
Möjligtvis under garantitiden men sedan felsöker och reparera man!
Oftast kan man faktiskt se det med blotta ögat genom att de svullnat upp alternativt läckt ut vätska på kortet.
Byta hela moduler? Det gör väl ingen reparatör med självaktning!
Möjligtvis under garantitiden men sedan felsöker och reparera man!
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
självaktning? det är nog inte där problemet sitter utan mer att det inte lönar sig.......skulle du själv betala 2-3 timmars felsökning, komponentbyte på det och kanske nåt mer på en teve som kanske kostar lika mycket ny?sforskarn skrev:Med största sannorlikhet elyterna i nätdelen som gett upp.
Oftast kan man faktiskt se det med blotta ögat genom att de svullnat upp alternativt läckt ut vätska på kortet.
Byta hela moduler? Det gör väl ingen reparatör med självaktning!
Möjligtvis under garantitiden men sedan felsöker och reparera man!
Även om den inte ska lagas, så är det ju alltid lärorikt att bara "pilla isär" saker. Man kan lära sig mycket om elektronik, hur saker är ihopsatta, olika typer av fästelement, specialvarianter av verktyg, mekaniska förstärkningstekniker m.m m.m.
P.S. bryt/såga/klipp inte sönder några komponenter, du inte säkert vet är ogiftiga D.S.
P.S. bryt/såga/klipp inte sönder några komponenter, du inte säkert vet är ogiftiga D.S.
