Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Sök på Ebay "Samsung LCD TV capacitor repair kit" och välj din modell så ser du vilka komponenter som behöver bytas.
Nuförtiden består ju all elektronik av några IC-kretsar och lite ytmonterade komponenter. Länge sedan man fick med kretsscheman.
Det du kan felsöka på är nätdelen precis som tidigare inlägg säger.
Det du kan felsöka på är nätdelen precis som tidigare inlägg säger.
Med ditt fel så verkar det vara en kallödning i nätdelen. Bara att löda om.
Många tips hittar man här:
http://www.leifline.com/reptips/LCD_PLASMA/LCD_PLASMA.htm
Kondensatorerna i dagens elektronik håller inte länge, dålig kvalitet.
Många tips hittar man här:
http://www.leifline.com/reptips/LCD_PLASMA/LCD_PLASMA.htm
Kondensatorerna i dagens elektronik håller inte länge, dålig kvalitet.
@Stefan1972
Nu var det ju inte frågan om det lönade sig, 8 av 10 tv-apparater som går sönder kommer aldrig in för reparation utan går till tippen direkt. De 2 som kommer in så avslår reparatören för det mesta reparation pga. kostnaden överstiger halva nypriset. Idag så tror jag inte någon tv under 50 tum överhuvud taget repareras utanför garantin.
Men i de fall kunden propsar på reparation eller man kan motivera reparation (då pratar vi inte en 32" för 1995
så reparerar man om man vill kalla sig reparatör anser jag, inte modulbytare. Visst är tv reparatörer ett utdöende släkte då priset på hemelektronik är så lågt, men självaktning måste de ju ha!
Sen om man vet vad man håller på med som elektronikamatör och naturligt nyfiken så lagar man mycket själv. Varför slänga en tv direkt utan att lägga en timme på att skruva isär den och försöka hitta felet, vilket ofta är svullna kondingar för en 50 lapp är för mig helt främmande. Lagar man den inte så har det ju bara kostat lite tid, och om inte annat så har man kanske lärt sig något!
Nu var det ju inte frågan om det lönade sig, 8 av 10 tv-apparater som går sönder kommer aldrig in för reparation utan går till tippen direkt. De 2 som kommer in så avslår reparatören för det mesta reparation pga. kostnaden överstiger halva nypriset. Idag så tror jag inte någon tv under 50 tum överhuvud taget repareras utanför garantin.
Men i de fall kunden propsar på reparation eller man kan motivera reparation (då pratar vi inte en 32" för 1995
Sen om man vet vad man håller på med som elektronikamatör och naturligt nyfiken så lagar man mycket själv. Varför slänga en tv direkt utan att lägga en timme på att skruva isär den och försöka hitta felet, vilket ofta är svullna kondingar för en 50 lapp är för mig helt främmande. Lagar man den inte så har det ju bara kostat lite tid, och om inte annat så har man kanske lärt sig något!
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
jo jag är helt enig med dig, jag lagar hellre än slänger och det gäller det mesta då jag gillar gamla grejer men tyvärr är ju marknaden sån att det inte ens finns nå reparatörer längre. Finns ingen kunskap ens.........så är det ju med allting. Vad gör en bilmekaniker idag ?, en skomakare ?
Jag fick med scheman på den sasmung plattTVn vi köpte för några år sedan. Blev lite överraskadMagHam skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvade isär tv och ser en kondensator som ser lite svälld ut, tror ni den är felet?
Brukar vanliga elfirmor ha såna på lager?
Tror det är jättesvårt att gissa om du inte ser direkta fel. Att en komponent inte har exakt den form man förväntar sig behöver inte betyda något.
Titta riktigt noga på foliesidan om du kan ana avbrott/kallödningar.
Sen var det ju rätt mycket diskreta komponenter här i nätdelen, så med lite systematisk felsökning så kan det gå att hitta felet. Hade du kretsschema? Mätpunkter?
Titta riktigt noga på foliesidan om du kan ana avbrott/kallödningar.
Sen var det ju rätt mycket diskreta komponenter här i nätdelen, så med lite systematisk felsökning så kan det gå att hitta felet. Hade du kretsschema? Mätpunkter?
Första och tredje bilden är på den jag tycker ser svälld ut, har inget schema och kan väldigt lite om felsökning/elektronik tyvärr 
Tänkte byta den såg att dom kostade runt 10:- så det är det ju lätt värt även om det inte skulle funka
Tänkte byta den såg att dom kostade runt 10:- så det är det ju lätt värt även om det inte skulle funka
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Byt den! Om den dessutom är 9-10 år gammal stämmer det rätt väl med epidemin av svullna kondensatorer som härjade då...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Jag köpte en påse blandade kondensatorer på Kjell och hittade en som passade fint till en nätdel till en gammal router. Funkar fint efteråt.
Edit: stämde tidsmässigt dåligt med artikeln jag länkade, men felet kan ju uppstå även i senare producerade kondensatorer.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Jag köpte en påse blandade kondensatorer på Kjell och hittade en som passade fint till en nätdel till en gammal router. Funkar fint efteråt.
Edit: stämde tidsmässigt dåligt med artikeln jag länkade, men felet kan ju uppstå även i senare producerade kondensatorer.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt kodningen kan vara värt att byta på spekulation. Men den första åtgärden med de symptom du beskriver bör vara att leta glapp eller dåliga lödningar. När TVn är igång så knackar du lite lätt med något isolerat, ex. handtaget på skruvmejseln det kan ge lika mycket information att knacka när felet är framme.
Är felet möjligt att trigga med en knackning, så kan man ofta knacka sig fram till ungeför var på kortet det är fel. Stora komponenter med grövre ben är oftare dåligt lödda.
Annars kan felet vara temperaturberoende. Även temp. gör att dåliga lödningar rör sig lite, men det kan varafel i en komponent, då är kondingar det mest naturliga valet.
Många kondingar kan helt naturligt ändra kapacitans med upp till 50% om temperaturen varieras 30 grader, om den då av ålder redan tappat 30-40% så ramlar den över kanten av temp.
Är felet möjligt att trigga med en knackning, så kan man ofta knacka sig fram till ungeför var på kortet det är fel. Stora komponenter med grövre ben är oftare dåligt lödda.
Annars kan felet vara temperaturberoende. Även temp. gör att dåliga lödningar rör sig lite, men det kan varafel i en komponent, då är kondingar det mest naturliga valet.
Många kondingar kan helt naturligt ändra kapacitans med upp till 50% om temperaturen varieras 30 grader, om den då av ålder redan tappat 30-40% så ramlar den över kanten av temp.
