Jag behöver hjälp / råd med att laga min mammas belysning från Markslöjd, modell enligt märkning Stina.

vid lampbyte förra gången måste delar försvunnit och glaset monterats fel då vatten kommit in. Jag ska byta sockeln / lamphållaren och det ska inte va så svårt att hitta. Men blir inte klok på lampglaset. Den har en ring med hål i botten men stod nu bara lös på armaturen. Jag antar att den ska sättas fast i lamphållaren med en ring och att det också ska vara en packning. Men ska hålen verkligen vara där som på bilden? Är det någon som har lampan och kan ta en bild på hur det ska se ut / monteras.

• IMG_4806.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4807.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4808.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4811.jpeg
    Skapa konto
Kontakta Marks hemslöjd.

M Manhunter skrev:
Kontakta Marks hemslöjd.
Tack!

Ja, redan gjort. De hade inga reservdelar och ville inte ens försöka få fram en monteringsanvisning / bruksanvisning.

Hänvisade bara att modellen utgått för flera år sig och att de inte kan hjälpa mig i ärendet.

Hänvisade mig till Bauhaus 🙄

• Arg
MultiMan
  • Laddar…
Det är inte så att bländskyddet i plåt täcker hela glaskåpan? Då räcker det ev. med att glaskåpan står på bottenplattan, bländskyddet håller sedan glaset på plats?
Hålen som syns på plastdetaljen är säkert för ventilation.

• Gilla
Fredrik Wåhlstedt
  • Laddar…
Jo, det funkar ju, det var så den var placerade nu. Men då kommer det ju in fukt. Som jag förstår så ska det vara en packning mellan glaset och ringen för att isolera mot vatten.

Som det var nu saknades den men jag antar att det kommer in fukt om den bara står löst på armaturen.

Så här såg sockeln / kontakten ut

Hur monterar jag korrekt för att undvika att det kommer in fukt? Och vilka delar (ringar, packningar) saknas. Och inte mins, hur ska jag fästa kåpan korrekt vid armaturen?

• IMG_4805.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4809.jpeg
    Skapa konto
MultiMan
Hittar absolut ingenting om denna lampan vid omfattande googling, annat än denna tråden och att den liknar lampor från en mer känd tillverkare.

Måste vara väldigt gammal eller sålt väldigt lite.

Diskussion med professionell Gemini ger att den är så gammal (1980-tal) att det inte fanns digital manualer utan bara var det som följde med lampan på en papperslapp. Du kommer behöva lösa det på egen hand.

Det finns två vägar att gå: Total täthet (inte lätt på väldigt gamla produkter som kanske inte är konstruerade för det). Acceptera att det kommer in fukt (men täta för direkt vatteninträngning) och se till att det finns en väl fungerande ventilation så att all fukt som kommer in kan torka ut så fort som möjligt. Jag rekommenderar det sista. Se till att hålen du visar har möjlighet till god luftgenomströmning och inte blockeras.

• Gilla
Fredrik Wåhlstedt
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hittar absolut ingenting om denna lampan vid omfattande googling, annat än denna tråden och att den liknar lampor från en mer känd tillverkare.

Måste vara väldigt gammal eller sålt väldigt lite.

Diskussion med professionell Gemini ger att den är så gammal (1980-tal) att det inte fanns digital manualer utan bara var det som följde med lampan på en papperslapp. Du kommer behöva lösa det på egen hand.

Det finns två vägar att gå: Total täthet (inte lätt på väldigt gamla produkter som kanske inte är konstruerade för det). Acceptera att det kommer in fukt (men täta för direkt vatteninträngning) och se till att det finns en väl fungerande ventilation så att all fukt som kommer in kan torka ut så fort som möjligt. Jag rekommenderar det sista. Se till att hålen du visar har möjlighet till god luftgenomströmning och inte blockeras.
Det är konstigt för min mamma och hennes sambo köpte lampan på Bauhaus 2005. De köpte huset och tomten på hösten 2000.

Så som jag förstår vad du säger korrekt så ska då ringen monteras på lamphållaren mellan två ringar, en bit upp så hålen kan släppa ut kondens.

Men det ska fortfarande vara en gummipackning mellan glaset och ringen?

Vad jag då behöver är alltså jordad lamphållare e27 med sockel och två ringar samt en gummipackning för ”stall-lampa” 80mm.

Inget annat som saknas?

Glaskupan ska sitta upphöjt ser det ut som, gissar att en distans spruckit sönder och försvunnit om det inte går att få till med de delar du har. 1784192205107.png
Skapa konto

• Gilla
Fredrik Wåhlstedt och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Oavsett om AI har fel eller inte så kan jag inte hitta någonting om lampan och jag har sökt på internet sedan Altavista-tiden (1990-tal).

Det är inte säkert att det behövs någon packning så länge eventuellt vatten inte träffar elektriska delar direkt, utan kan rinna ut genom hålen i botten. Annars finns det stora packningar/o-ringar att köpa eller så kan man göra själv av packningsmaterial på ark eller vulktejp på rulle.

• Gilla
Fredrik Wåhlstedt
  • Laddar…
Sen borde det rimligtvis suttit en packning mellan glas och glashållaren, eller kanske inte.

1784192427597.png

• Gilla
Fredrik Wåhlstedt
  • Laddar…
MultiMan
Centano Centano skrev:
Glaskupan ska sitta upphöjt ser det ut som, gissar att en distans spruckit sönder och försvunnit om det inte går att få till med de delar du har. [bild]
Se där! Bra jobbat! Vilket sökbegrepp eller bildsök och vilken webbläsare?

• Gilla
Fredrik Wåhlstedt
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Se där! Bra jobbat! Vilket sökbegrepp eller bildsök och vilken webbläsare?
Chrome - Googlesökning "Lyktstolpe Stina från Markslöjd". Fick träff på Sikö Auktioner - https://sikoauktioner.se/auktion/581151

• Gilla
Fredrik Wåhlstedt och 2 till
  • Laddar…
Där är bilden jag letar efter. Tack!!!

Ja det var det jag misstänkte. Då ska det sitta en distans mellan armaturen och ringen. Hålet är 40mm i diameter. Antag att ska vara en packning också där för att skydda sockeln mot fukt?

Sedan är hålen i botten på ringen öppna / fria för att kondens ska rinna ur.

En sådan distans ska nog inte vara så svår att hitta.

MultiMan
Märkligt. Får ingen träff på Sikö öht om jag inte lägger till Sikö i sökningen. Med ditt sökbegrepp. Måste gräva vidare i detta. Tack för svar!

• Gilla
Fredrik Wåhlstedt
  • Laddar…
Du kan byta ut hela elsystemet och använda en vattenskyddad lampa som ljuskälla..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.