Har påbörjat byte av trall på verandan till en liten loftstuga och upptäckte då att den understa regeln börjat ruttna (se bilder) och funderar nu på hur jag ska gå tillväga. Måste jag ersätta denna helt eller kan jag kapa och skarva och endast byta halva regeln - i så fall hur går jag tillväga?
Det är del A på ritningen som behöver lagas/ ersättas.
Vilka alternativ finns? För och nackdelar?
Det är del A på ritningen som behöver lagas/ ersättas.
Vilka alternativ finns? För och nackdelar?
De där timrade verandorna/terasserna ruttnar alltid. Det är en helt omöjlig och idiotisk konstruktion.
Förr eller senare kommer den dagen når du måste såga loss hela skiten från timran så det blir bara normala utknutar på timran. Sedan bygger du en ny terass/veranda i lösvirke separat från timmerstommen.
Förr eller senare kommer den dagen når du måste såga loss hela skiten från timran så det blir bara normala utknutar på timran. Sedan bygger du en ny terass/veranda i lösvirke separat från timmerstommen.
Ja antar att det blir så såmåningon. Dock är faktiskt altanen helt separerad från övriga stommen vilket ju ändå underlättar bytet. Frågan är bara om jag ändå ska börja med att lappa och laga för att senare byta hela altanens sidor och reglar när det trät gjort sitt…beslutsångest…
Klicka här för att svara