Jag har en grund med en gjuten sula som det ovanpå är murat en 4stenar hög mur i någon form av hålbetongsten som är ca 20x20x40cm. se bild.
Grunden har spruckit i fogarna så pass att jag hade 2m där inga stenar satt fast. Har rivit ner den och ska mura upp en ny men frågan är vilken typ av sten jag ska använda då den typen som satt där inte verkar finnas längre.
Är den den här typen av sten https://www.beijerbygg.se/privat/sv...plintar/betonghalsten-200x190x390mm-004705000 5MPa som jag behöver. Inte exakt den typen som sitter där men i alla fall.
Eller skulle det funka att reparera med lättklinkerblock av den här typen https://www.byggmax.se/harkko-190x190x590-p04519 2MPa som är betydligt lättare att få tag i.

/Fredrik

• unnamed.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det murat
Ed betongsten så blir det bra att fortsätta med det du hade ifrån Beijer, finns nog billigare ställen men stenen är den samma.
Några bilder på muren hade hjälpt?

Jag glömde ju bilden. Har uppdaterat nu

Tänkte mer på bilder på muren för att kunna se vad som har hänt?
Ja det är betonghålsten som du har.

aaaah. tack.
Sulan har sjunkit ca 8cm på 4m i ett hörn på grund av dålig dränering. Det som är uppmurat saknar också helt armering.
Ska dränera och gjuta på sulan och göra den lite bredare

Tror beijer endast säljer hel pall av dom men jag tror jag har ett annat ställe där jag kan få tag i det

• Media (16).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fhogberg fhogberg skrev:
aaaah. tack.
Sulan har sjunkit ca 8cm på 4m i ett hörn på grund av dålig dränering. Det som är uppmurat saknar också helt armering.
Ska dränera och gjuta på sulan och göra den lite bredare

Tror beijer endast säljer hel pall av dom men jag tror jag har ett annat ställe där jag kan få tag i det
Viktiga är att du dränerat sulan och muren annars kommer det att sätta sig igen.

Är det onödigt jobb skulle du säga att gjuta på sulan?

fhogberg fhogberg skrev:
Är det onödigt jobb skulle du säga att gjuta på sulan?
Kan inte svara på det då jag inte har sett den befintliga sulan och omständigheterna.
Men har den sjunkit 80mm så måste ju något göras innan du kan mura nya sten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.