31 963 läst ·
136 svar
32k läst
136 svar
Laga tätskikt i duschhörna?
Apropå den blå klämringen. Är det en Purus-brunn (ser så ut)? Skall inte i.s.f. den gula klämringen användas med brunnsmanschett? Den blåa är enligt Purus till för plastmatta.
Eller det kanske varierar med olika system?
http://www.purus.se/filearchive/4/456/klämring 150 o 220.pdf
Eller det kanske varierar med olika system?
http://www.purus.se/filearchive/4/456/klämring 150 o 220.pdf
Hej!
Visst var det en Purus-brunn, kanske borde ringa dem och se vad det har för betydelse? Är ringen lätt att byta i efterhand?
Tog även ett par bilder på det som startade tråden, röret för elen kom ut genom den kakelplattan till vänster om vattenrören innan bytet.
Visst var det en Purus-brunn, kanske borde ringa dem och se vad det har för betydelse? Är ringen lätt att byta i efterhand?
Tog även ett par bilder på det som startade tråden, röret för elen kom ut genom den kakelplattan till vänster om vattenrören innan bytet.
Vet inte vad det finns att säga om genomföringen, det går ju inte att se hur de anslutit tätskiktet.
Om det är bakfall på plattorna är sannolikheten så gott som hundra att det är bakfall på tätskiktet också. Annars har de av någon anledning byggt upp med fix, men det verkar ju konstigt att göra om det orsakar bakfall.
Om det är bakfall på plattorna är sannolikheten så gott som hundra att det är bakfall på tätskiktet också. Annars har de av någon anledning byggt upp med fix, men det verkar ju konstigt att göra om det orsakar bakfall.
Jag anser egentligen att det är fullständigt oacceptabelt att en inhyrd firma inte orkar ta fram vattenpasset efter spacklingen, men har det nu blivit så anser jag att risken är minimal för bekymmer. Ingen har hittills kunnat förklara på vilket vis det blir någon skillnad mellan fuktbelastningen i en svacka kontra det vatten som alltid står under plattorna ändå. Ytvattnet rinner ju bort om man lägger ett nytt golv ovanpå, och det vatten som finns kvar är kapillärt uppsuget i fix och keramik, oavsett om det finns en svacka eller inte. Jag har forskat i det ganska mycket, pratat med många olika sakkunniga i ämnet. Det får anses vara en acceptabel åtgärd, och det är en uppfattning som tydligen även delas av det svenska rättsväsendet. En privatperson drev precis ett sådant fall till rätten när han inte accepterade entreprenörens åtgärd att lägga ett nytt golv ovanpå det gamla, men förlorade.
Allt ovan är förutsatt att bakfallet inte är sådant att vatten kan komma för nära tröskel och liknande fuktkänsliga byggnadsdelar.
Allt ovan är förutsatt att bakfallet inte är sådant att vatten kan komma för nära tröskel och liknande fuktkänsliga byggnadsdelar.
OK, då golven varit uppe i rätten så får jag ju godkänna ett nytt lager på dem. Däremot efter att ha läst fallet om Älsbyhus så är frågan om jag inte ska stå på mig mer angående lagningen av tätskikt på duschväggen även de verkar omöjliga och inte viker sig en tum, det verkar juh vara svårt att få husleverantören att åtgärda fel endast efter 4 år. Kanske bättre att ta striden nu när de ändå ska var där och fixa med golvet i stället för att ta den om några år, undra vilka rättigheter jag har där? Jag antar att det blir kostsamt att testa som rättssak och jag tror inte de går med att fixa det utan tvist.
MvH
Bambi
MvH
Bambi
Fast samtidigt har du mycket svårare att visa att det inte är tillfredsställande byggt nu, i och med att det inte finns någon skada. Skulle det läcka i genomföringen inom tio år är ju bevisfrågan förhållandevis enkel.
Så ditt råd blir att avvakta och se om det blir någon skada. Man har väl inte så mycket val.
Så då står man med sitt nya dyra hus med två åtgärdade golv och lagat tätskikt i duschområde. Vad säger man, det blev inte som man tänkt sig
Men man ska inte klaga, det finns det som har det värre.
Vill tacka alla för all hjälp och stöd i denna tråd.
Det känns som husägare måste hålla ihop
MvH
Bambi
Så då står man med sitt nya dyra hus med två åtgärdade golv och lagat tätskikt i duschområde. Vad säger man, det blev inte som man tänkt sig
Men man ska inte klaga, det finns det som har det värre.
Vill tacka alla för all hjälp och stöd i denna tråd.
Det känns som husägare måste hålla ihop
MvH
Bambi
Hej!
Tänkte uppdatera lite i denna gamla tråd, jag känner mig skyldig er det.
Först nu förstår jag vad ni menar med att slåss med näbbar och klor, det har vi gjort och mer än så. Efter två badrumsbesiktningar efter slutbesiktningen, en egen tillkallad som inte godkändes av husleverantören följdes av en särskild besiktning med samma resultat, resulterade i omgörning av badrummen. Badrummen skulle vara klara sista april, drygt två månader efter särskilda besiktningen. Givetvis var de inte ens påbörjade då och vi kämpade och ringde. Till slut fick vi fram en tidplan från entreprenören när det skulle börjas, det skulle börjas den 6 Maj och vara klart den 5 Juni. Nu börjar det bli klart ca ett år efter slutbesiktningen , ca 2 månader efter särskilda besiktningens slutdatum, 3 veckor efter sin egen tidplan och semestern börjar på måndag
. Bara att när det skulle slutföras idag så hade de kaklat in en eldosa för ett eluttag. Så jag antar de löser det i morgon.
När badrummen är klara så är det mest skav på diverse saker som skett vid åtgärdandet och andra småsaker kvar som man hoppas tas direkt efter semestern.
Man har lärt sig mycket, räkna inte med glädje och en lätt match när du köper ett nytt hus, du får kämpa till sista blodsdroppen och det tar oerhört med energi. Det har gjort mig mycket besviken särskilt när det rör sig om så mycket pengar och den tiden jag lagt ner här och genom att ringa och jaga även på de mest självklara saker som protokollförts, visst har man lärt sig mycket, men det var detta jag trodde man slapp vid totalentreprenad.
Nu är det snart bara ett år kvar till garantibesiktningen, vilket kommer innebära åtgärd av hörnlister och sprickor vid fönster och vanliga hörn mm, jag antar att de inte blivit mindre av allt bunkade vid rivning av badrummen. Vad jag förstått efter allt jag läst här och av egna erfarenheter så kan man inte räkna med lugn förrän efter garantibesiktningen.
Hantverkare som ska gå i hela huset gör det med skor, rakt på parketten och överallt ickepappat om du inte säger till dem. De slänger snus överallt, där du minst anar det, de sista jag hittade var ett gäng i golvvärmecentralen. (det finns undantag)
Jag vill rikta ett stort TACK till alla medlemmar här som hjälpt mig med mycket. Jag tror de som är värda en kram oxå vet vilka ni är.
Trevlig Sommar!
MvH
Bambi
Tänkte uppdatera lite i denna gamla tråd, jag känner mig skyldig er det.
Först nu förstår jag vad ni menar med att slåss med näbbar och klor, det har vi gjort och mer än så. Efter två badrumsbesiktningar efter slutbesiktningen, en egen tillkallad som inte godkändes av husleverantören följdes av en särskild besiktning med samma resultat, resulterade i omgörning av badrummen. Badrummen skulle vara klara sista april, drygt två månader efter särskilda besiktningen. Givetvis var de inte ens påbörjade då och vi kämpade och ringde. Till slut fick vi fram en tidplan från entreprenören när det skulle börjas, det skulle börjas den 6 Maj och vara klart den 5 Juni. Nu börjar det bli klart ca ett år efter slutbesiktningen , ca 2 månader efter särskilda besiktningens slutdatum, 3 veckor efter sin egen tidplan och semestern börjar på måndag
När badrummen är klara så är det mest skav på diverse saker som skett vid åtgärdandet och andra småsaker kvar som man hoppas tas direkt efter semestern.
Man har lärt sig mycket, räkna inte med glädje och en lätt match när du köper ett nytt hus, du får kämpa till sista blodsdroppen och det tar oerhört med energi. Det har gjort mig mycket besviken särskilt när det rör sig om så mycket pengar och den tiden jag lagt ner här och genom att ringa och jaga även på de mest självklara saker som protokollförts, visst har man lärt sig mycket, men det var detta jag trodde man slapp vid totalentreprenad.
Nu är det snart bara ett år kvar till garantibesiktningen, vilket kommer innebära åtgärd av hörnlister och sprickor vid fönster och vanliga hörn mm, jag antar att de inte blivit mindre av allt bunkade vid rivning av badrummen. Vad jag förstått efter allt jag läst här och av egna erfarenheter så kan man inte räkna med lugn förrän efter garantibesiktningen.
Hantverkare som ska gå i hela huset gör det med skor, rakt på parketten och överallt ickepappat om du inte säger till dem. De slänger snus överallt, där du minst anar det, de sista jag hittade var ett gäng i golvvärmecentralen. (det finns undantag)
Jag vill rikta ett stort TACK till alla medlemmar här som hjälpt mig med mycket. Jag tror de som är värda en kram oxå vet vilka ni är.
Trevlig Sommar!
MvH
Bambi
Redigerat:

