31 964 läst ·
136 svar
32k läst
136 svar
Laga tätskikt i duschhörna?
Jo, där ska den ju vara, men den går alltså inte ut över klämringen utan ner bakom. Men bra, då verkar alla saker som sett ut som brunnsmanschetter vara synvillor eller annat gegg. Det är lite farligt med bilder, det är lätt att se fel och skrämma upp dig i onödan, eller att man missar någonting som är fel gjort.
Fixet fyller ingen funktion här, så det är ingen fara.
Fixet fyller ingen funktion här, så det är ingen fara.
jag skulle vilja se hur duken ska gå ner bakom den blå ringen, vad är manchett på mina bilder, finns det ingen bra bild på nätet som tydligt visar hur man ska montera vid brunn? Jag vill ha det som att den blå ringen är inklämd mellan två plastlock/kanter, uppe på denn kant ansluter tätskiktet och sen fixet
För på brunnen där Somelvis ringat in är det hål rakt in och där ser jag knappt någon tätskiktsmassa alls? ska det inte vara de som på den bilden på badrummet upp som du länkade till Jon?
För på brunnen där Somelvis ringat in är det hål rakt in och där ser jag knappt någon tätskiktsmassa alls? ska det inte vara de som på den bilden på badrummet upp som du länkade till Jon?
Tätskiktsmassan är det man ser i somelvis inringning, det är det ljusgråa som du uppfattade som plast. Åtminstone vad jag kan bedöma. Hade det inte varit tätskikt där så hade du sett den blåa duken (manschetten) istället.
Det finns en skiss i BBV. Kolla sidan 13.
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
Det finns en skiss i BBV. Kolla sidan 13.
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
Men det konstiga är då att uppe på klämringen(blå ringen) så är det en stenhård kant som jag kallat plast, är tätskikt stenhårt, jag trodde de skullle vara gummliknande, upp på denna hårda "plastkant" så ser jag att de smetat på gummimassa (ljusgrå) ovanpå där kommer fixet hårt och mörkgrått ock sist klinkerplattan.
Om du kikar på den här bilden
http://forum.byggahus.se/attachment...3-laga-taetskikt-i-duschhoerna-brunnn-003.jpg
Där det inte finns något fix ser man hur tätskiktet är utmålat ovanpå den blåa klämringen. Tätskiktet upplevs som stenhårt om man känner på det med händerna. Jag kan inte tänka mig att det finns någon annan plastgrej med i konstruktionen.
http://forum.byggahus.se/attachment...3-laga-taetskikt-i-duschhoerna-brunnn-003.jpg
Där det inte finns något fix ser man hur tätskiktet är utmålat ovanpå den blåa klämringen. Tätskiktet upplevs som stenhårt om man känner på det med händerna. Jag kan inte tänka mig att det finns någon annan plastgrej med i konstruktionen.
På den sista bilden ser det ut som om skarven i klämringen sticker ut en hel del?(lite skall den göra, pga av mer gods) Dvs, den blå ringen inte är 100% rund? Kan mycket väl va en synvilla med denna inzoomning.
Kan du kolla om det är silikon mellan underkant blåring, och vit plast.
Kan du kolla om det är silikon mellan underkant blåring, och vit plast.
Undra vad det är som sticker ut några mm över klämringens ovankant?
Vad kan det vita vara som man ser ligga under plattorna? Är det tätskikt? Vad är i såna fall det blåa? Vet du om det är efterspacklat nåt, e f t e r dom tätskiktat?
Vad kan det vita vara som man ser ligga under plattorna? Är det tätskikt? Vad är i såna fall det blåa? Vet du om det är efterspacklat nåt, e f t e r dom tätskiktat?
Hej!
PÅ inlägg ett kan jag svara att det verkar vara torkat lim som ligger under den blå klämringen. På inlägg två så har jag inte fått nåt svar vad den vita plastkanten som sticker ut ovan blå ringen är. För mig är det som om den blå klämringen ligger mellan två vita ytor/plattor.
PÅ inlägg ett kan jag svara att det verkar vara torkat lim som ligger under den blå klämringen. På inlägg två så har jag inte fått nåt svar vad den vita plastkanten som sticker ut ovan blå ringen är. För mig är det som om den blå klämringen ligger mellan två vita ytor/plattor.
Hej!
Nu har jag läst lite i den här tråden och jag misstänker att de klinker du har sitter fästa i nät så att de ska vara lättare att montera. Så det som antagligen har hänt är att de har kapat klinkern när den sitter kvar i ”nätet” och tyvärr varit lite slarviga så att de skadat en annan klinker. Och det medför ju att det ser ut som det kapats på plats.
Nu har jag läst lite i den här tråden och jag misstänker att de klinker du har sitter fästa i nät så att de ska vara lättare att montera. Så det som antagligen har hänt är att de har kapat klinkern när den sitter kvar i ”nätet” och tyvärr varit lite slarviga så att de skadat en annan klinker. Och det medför ju att det ser ut som det kapats på plats.