Moving
Regnar in i sovrummet, tror jag hittat felet i en dålig plåtskarv utanför där det varit tätmassa och är ett hål nu. DSC02349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har försökt att böja plåten bakom men hittade inget bra verktyg så jag la dit en krukskärva tillsvidare. Finns det tätmassa som håller länge man kan lägga på nu?

Är inte det en hängränna under? Hur kan det så regna in?

Skjut in en plåt under skarven?

Moving
Noseone skrev:
Är inte det en hängränna under? Hur kan det så regna in?

Skjut in en plåt under skarven?
Ja men hålet sitter vid kanten och man kan se tidigare tätning som släppt.

Satte in en krukskärva direkt och kan klippa en plåt, men den får inte bli hinder i rännan och ska fästa.

Väntar på mer regn och se om jag hittat rätt..

Men hur kan avsaknaden av tätningsmassa på det stället (precis ovanför hängrännan) orsaka att det regnar in i sovrummet?

Tror inte heller att detta är rätt plats för läckaget. Titta lite längre upp i ränndalen eller möjligen vid genomföringen (se bild) där det kan finnas något (t.ex. ett rör) för vattnet att följa en bit innanför ytterväggen.
Skärmklipp.JPG
Skapa konto

Moving
Gabbe1 skrev:
Men hur kan avsaknaden av tätningsmassa på det stället (precis ovanför hängrännan) orsaka att det regnar in i sovrummet?
För att hålet är ovanför kanten på rännan och gränsar till en balk som går in i en tillbyggnad
DSC02345.jpg
Skapa konto

DSC02346.jpg
Skapa konto

DSC02347.jpg
Skapa konto

DSC02365.jpg
Skapa konto

Men det kan vara annat också då en 1/4 av allt tak ska ner runt där till ett stuprör så det kanske svämmar över. Tar en sak i taget metodiskt och vill inte klättra upp när det ösregnar.

Redigerat:
Moving
thomas33 skrev:
Provisoriskt går det att laga med tätningskitt [länk] men bäst om du kontaktar en plåtslagare och får det gjort ordentligt.
Visst en plåtis ska hit ändå men jag vill ha det torrt ifall vi hinner åka bort innan.
Vi har tätkitt och skum mm.

Moving
HasseTeknik skrev:
Tror inte heller att detta är rätt plats för läckaget. Titta lite längre upp i ränndalen eller möjligen vid genomföringen (se bild) där det kan finnas något (t.ex. ett rör) för vattnet att följa en bit innanför ytterväggen.
[bild]
Jag har lyst, lyft och letat överallt över och under, passade på att rensa allt på en gång. Dalen är perfekt och jag hade en annan förklaring innan jag såg hålet.
Har mer bilder men det är lite svårt att fotografera högt upp på en stege och överleva.

Skall jag va ärlig behöver nog ditt tak mer än en plåtslagare. Snickare vore nog bra också.

• Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Moving
Till vad?

Det ägdes av en byggmästare som byggde om.

Moving
Tog en bild inifrån fönstret och börjar tvivla
DSC02389.jpg
Skapa konto

Skärvan lagd bakom hålet och det har varit torrt inne sedan dess, väntar på mer regn.

Redigerat:
Moving
Hah min smarta fru fick rätt energi av lite extra kärlek, la en gummimatta över rännan under hålet där rännan viker sig 90 grader, så det dels blir skvalpskydd och dels ska hindra att vatten från hålet kommer fel. Regnade 7 mm och kom inte in en droppe. Håll tummarna.

Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Plåtslagare har en gummimatta med klister på baksidan som man kan klippa till och sätta dit.
Åk till närmaste plåtslagare och be att få köpa en liten bit.
Nu tycks det dock som du löst problemet redan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.