Hej!
Jag har många hål i kakelfogarna i golvet i duschen. På andra ställen är kakelfogen mycket tunn. Vatten blir stående och rinner inte ner i avloppet. Vet inte om det är av slitage eller om det är dåligt byggt (troligen 25 år sen).
1. Har frågat någon firma om de kan laga, men de säger nej pga försäkringar. Finns det (seriösa) firmor som lagar sådant?
2. Behöver jag kontrollera, och i sådana fall hur, om det är några skador innanför kaklet (t.ex. tätskiktet)?
3. Kan det funka att jag skrapar ur lite´fog och lägger i ny fog?
4. Eller är det bättre att helt lägga om alla plattor i duschen? (Har inte råd att kakla om hela badrummet.)
5. Badrumsgolvet är ca 5 cm högre än golvet i resten av bostaden. Är det en upphöjning av trä eller är det betong som golvet i resten av bostaden?
Tack för hjälpen!
Jag har många hål i kakelfogarna i golvet i duschen. På andra ställen är kakelfogen mycket tunn. Vatten blir stående och rinner inte ner i avloppet. Vet inte om det är av slitage eller om det är dåligt byggt (troligen 25 år sen).
1. Har frågat någon firma om de kan laga, men de säger nej pga försäkringar. Finns det (seriösa) firmor som lagar sådant?
2. Behöver jag kontrollera, och i sådana fall hur, om det är några skador innanför kaklet (t.ex. tätskiktet)?
3. Kan det funka att jag skrapar ur lite´fog och lägger i ny fog?
4. Eller är det bättre att helt lägga om alla plattor i duschen? (Har inte råd att kakla om hela badrummet.)
5. Badrumsgolvet är ca 5 cm högre än golvet i resten av bostaden. Är det en upphöjning av trä eller är det betong som golvet i resten av bostaden?
Tack för hjälpen!
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Lägg upp en bild så blir de lättare att hjälpa dig
3. Ja, kör! Men skrapa inte bort allt, du vill inte ner till tätskiktet. I kanterna är det förmodligen mjukfog, den kan du skära bort och sen foga om också.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Är inga problem att de är så ,,AntonS1 skrev:
Antigen så drar du en hård fog eller en silicon fog längs kant , golv å vägg.
Kör en fog skrapa så du kan rensa undan gammal fog och lägga ny
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 190 inlägg
För 25-40 år sen, vilket den där kakelsättningen med avvikande rand högt upp tyder på, var det inte samma krav på stabilt underlag som idag eller när det gäller estetisk utformning.AntonS1 skrev:
Mjukfog behöver du ta bort helt, eftersom silikon fäster dåligt på silikon. Hårdfogen behöver du inte ha bort allt på, men det är nog bra att ta bort så mycket att det bara blir den nya som syns utifall att det är nån färgskillnad vilket det förmodligen blir.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 190 inlägg
Samt att ett allt för tunt lager hårdfog har en tendens att spricka och lossna fortare.S Svante Svenson skrev:
Klicka här för att svara