6 067 läst ·
64 svar
6k läst
64 svar
Låg yrkesstolthet eller ingen känsla?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Nu blev det off topic jag ber om ursäkt
Aha, då fick jag förklaringen på elektrikerns beteende när han drog ström åt en bekant. "Det var vad jag hade i bilen" måste i det fallet varit "jag fick inte med tumstocken i bilen" eftersom ALLA uttag satt på olika höjd. När golvlisten skulle monteras satt vissa uttag en bit ovanför medan andra satt så lågt att de fick jacka ur golvlisten... Så jäkla dåligt utfört så man blir gråtfärdig.
Han hade även satt uttag på bägge sidor om varje fönster trots att min bekant uttryckligen sagt att denne inte ville ha några uttag där alls. Fiffigt. Även dessa satt givetvis på¨helt olika höjder och syns verkligen iom att min bekant inte använder sig av gardiner. Ingen tumstock och ruskigt dåligt ögonmått alltså, ingen elektriker jag kommer anlita direkt. q(;^
p
Han hade även satt uttag på bägge sidor om varje fönster trots att min bekant uttryckligen sagt att denne inte ville ha några uttag där alls. Fiffigt. Även dessa satt givetvis på¨helt olika höjder och syns verkligen iom att min bekant inte använder sig av gardiner. Ingen tumstock och ruskigt dåligt ögonmått alltså, ingen elektriker jag kommer anlita direkt. q(;^
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skulle reklamera jobbet omgående!
Enk Projektet skrev:Jag var i dag hem till en jag känner och såg att renoveringen av hallen var klar, gjord av en väldigt duktig snickare men när man ser vad elektrikern har gjort blir jag så trött.
Jag tillhör dom som vill att det helst ska finnas en en röd tråd i det man gör och val av matrl.
Och när man ser att det är blandat olika strömbrytar fabrikat tycker jag att det är utfört utan känsla alt att elektrikern inte ser sådant.
Hur gör ni andra i branchen??
Vad är problemet? Kunden är ju nöjd med eljobbet. Om du sen inte klarar av att se ett annat märke på brytarna i hallen så får du väl blunda när du går genom hallen nästa gång du besöker din vän.Enk Projektet skrev:
Och sen ser jag inget konstigt i att ha olika typer av brytare i olika rum så länge man har samma typ i hela respektive rum. Själv har jag i relaxen brytare, uttag och lamputtag i silver (merten brytare och uttag och eljo lamputtag som lackats silver). I det rummet passar det med silver men inte i tex vardagsrummmet.
Inget problem, taklampan både tänder och släcker men det var inte det som var poängen.
Om man inte bryr sig själv hur ens jobb ser ut och inte kunden heller så är det väl bara att yxa ihop det, min fråga var mer allmänt menad och jag her redan förstått att en del hantverkare kanske inte ska vara hos en del kunder, dvs att om en kund vill ha på ett sätt så funkar inte "jag hade inte det i bilen" sättet så bra vilket resulterar i att det finns ett visst missnöje med att anlita hantverkare.
Ang det är jag likadan....jag har med alltför många tex elektriker att göra som ALDRIG skulle få röra elen i mitt hus. Men har tyvärr genom åren träffat på mindre bra hantverkare i dom flesta brancher som inte heller skulle få jobba hos mej, men det är jag det och det är ju tur att vi alla är olika så att det finns jobb åt alla
Om man inte bryr sig själv hur ens jobb ser ut och inte kunden heller så är det väl bara att yxa ihop det, min fråga var mer allmänt menad och jag her redan förstått att en del hantverkare kanske inte ska vara hos en del kunder, dvs att om en kund vill ha på ett sätt så funkar inte "jag hade inte det i bilen" sättet så bra vilket resulterar i att det finns ett visst missnöje med att anlita hantverkare.
Ang det är jag likadan....jag har med alltför många tex elektriker att göra som ALDRIG skulle få röra elen i mitt hus. Men har tyvärr genom åren träffat på mindre bra hantverkare i dom flesta brancher som inte heller skulle få jobba hos mej, men det är jag det och det är ju tur att vi alla är olika så att det finns jobb åt alla
Ja vad säger man..... jag hade blivit tokig, har man inte en tumstock med sig får han väl såga till en träbit och mäta med.Dalbotös skrev:Aha, då fick jag förklaringen på elektrikerns beteende när han drog ström åt en bekant. "Det var vad jag hade i bilen" måste i det fallet varit "jag fick inte med tumstocken i bilen" eftersom ALLA uttag satt på olika höjd. När golvlisten skulle monteras satt vissa uttag en bit ovanför medan andra satt så lågt att de fick jacka ur golvlisten... Så jäkla dåligt utfört så man blir gråtfärdig.
Han hade även satt uttag på bägge sidor om varje fönster trots att min bekant uttryckligen sagt att denne inte ville ha några uttag där alls. Fiffigt. Även dessa satt givetvis på¨helt olika höjder och syns verkligen iom att min bekant inte använder sig av gardiner. Ingen tumstock och ruskigt dåligt ögonmått alltså, ingen elektriker jag kommer anlita direkt. q(;^p
Blanda olika strömbrytare kan man göra, men det ska göras med eftertanke tycker jag. Utrustade brytare och kontakter hos min mor från Jungs metall-serie. Så gott som hela första våningen där det är vardagsrum och kök har jag valt rostfritt med rostfritt ram, inne i badrummen valde jag aluminium med glasram som matchar kaklet och duschkabinen och till sist uppe i sovrummen blev det LS990 som formmässigt ser ut som resten men i vitt plast.
Så kort sagt valde jag samma form på alla, d.v.s. samma serie, men färg/ytskikt anpassades efter rummet.
För övrigt brukar jag alltid fråga kunderna vad de vill ha, och då är jag inte elektriker. Har ständigt kontakt med yrkesmän av olika slag i mitt jobb och där har jag märkt att det oftast handlar om bristande känsla för estetik snarare än yrkesstolthet. Ibland en kombination men skulle vilja säga att de oftast är mer inställda på att saken bara ska fungera.
Så kort sagt valde jag samma form på alla, d.v.s. samma serie, men färg/ytskikt anpassades efter rummet.
För övrigt brukar jag alltid fråga kunderna vad de vill ha, och då är jag inte elektriker. Har ständigt kontakt med yrkesmän av olika slag i mitt jobb och där har jag märkt att det oftast handlar om bristande känsla för estetik snarare än yrkesstolthet. Ibland en kombination men skulle vilja säga att de oftast är mer inställda på att saken bara ska fungera.
Redigerat:
Men nu när husägaren inte bryr sej om att det är ett annat fabrikat i hallen så är det väl inget problem eller? Inga problem att leta fram "fel" som olika yrkesmän gjort på alla byggen, men om kunden är nöjd så är det väl bra?
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Det varierar ju, brukar ge dem inspirationsbilder eller om jag har några demoexemplar så tar jag med dem. Och så prislista förstås, så de får avgöra själva.
De flesta har inte ens tänkt på det, många vet överhuvudtaget inte vilka utbud det finns.
Och när de väl sett vilka alternativ det finns så händer det ganska ofta att de väljer annat än Eljo trend. Skulle nog säga 6-7 av 10 väljer annat efter att de blivit upplysta om olika alternativ. Och då menar jag vid nybygge eller totalrenoveringar, vid mindre renoveringar så brukar man ju sträva efter att det ska likna resten av huset.
Exklusivare brytare/uttag från Jung och liknande blir ju ganska dyra så jag brukar välja några olika brytare/uttag som jag anser passa aktuella huset/lägenhet i olika prisklasser och visa för dem. Elko Plus brukar förekomma rätt ofta där kunden har begränsad budget, kostar inte så mycket mer än Eljo Trend.
Sen så brukar jag helst välja märken som har komplett utbud med tele, nätverk, antenn, usb o.s.v. för att kunna ha allt i samma fackram.
De flesta har inte ens tänkt på det, många vet överhuvudtaget inte vilka utbud det finns.
Och när de väl sett vilka alternativ det finns så händer det ganska ofta att de väljer annat än Eljo trend. Skulle nog säga 6-7 av 10 väljer annat efter att de blivit upplysta om olika alternativ. Och då menar jag vid nybygge eller totalrenoveringar, vid mindre renoveringar så brukar man ju sträva efter att det ska likna resten av huset.
Exklusivare brytare/uttag från Jung och liknande blir ju ganska dyra så jag brukar välja några olika brytare/uttag som jag anser passa aktuella huset/lägenhet i olika prisklasser och visa för dem. Elko Plus brukar förekomma rätt ofta där kunden har begränsad budget, kostar inte så mycket mer än Eljo Trend.
Sen så brukar jag helst välja märken som har komplett utbud med tele, nätverk, antenn, usb o.s.v. för att kunna ha allt i samma fackram.
Den elektriker vi använt har varit super. När det var dags att sätta in lampor i de många downlight vi har i hela huset både inne och ute så frågade han vilken typ av lampa jag ville ha. Vet nu, men vissste inte då, att det finns olika varma/kalla ljus och även bred-eller smallysande. När jag var tveksam och inte visste riktigt vad som var bäst, så tog han med sig ett antal olika lampor så att vi kunde testa och se vilka som passade bäst. Det kallar jag service och noggrannhet! d^_^b
Borde man inte fråga kunderna i normalfallet bara för att få chansen att tjäna några kronor till? Man visar de olika alternativen vilket borde innebära att hälften av kunderna väljer något dyrare alternativ.
Jag menade själva glödlampan/halogenlampan och de kostar ungefär lika mycket oavsett vilken sort man tar, men upplevelsemässigt kan det vara stor skillnad på olika sorters ljus. Själva armaturen/downlighten satt redan på plats.