Jag hade i många år en utgången modell av strömbrytare "eljo 90" i badrummet. Jättebra och snygg med stor vippa. Hade varit kul att anlita en elektriker att fixa resten bostaden och kräva samma modell. Blocket?
Antar att jag måste fylla bilen med massa strömbrytare och uttag nu. :) Synd bara att de blir så repade efter ett tag i bilen. Nästan synd att de finns så många fronter till eljo exxact. Inte undra på att det är brist på E-nummer.

Sen brukar jag störa mig mycket på när inte målaren har satt samma tapeter i alla rum. :rolleyes:

Redigerat:
Lite tråkigt att du tycker att man som kund inte ska förvänta sig att en elektriker också tar ett visst estetiskt ansvar för installationen (det är i alla fall så jag uppfattar ditt inlägg). Jag har inte orkat ta reda på fakta så om TS säger att det finns ELKO RS i hela huset utom i hallen där det nu sitter Eljo Trend så vet jag inte om det är på grund av att ELKO RS är en utgången modell som inte alls går att få tag på idag och då kan man väl inte klandra elektrikern för att inte avbrytit jobbet, gått på auktion och ropat hem den ålderdomliga brytaren och dessutom tagit timkostan för hela spektaklet, vilket knappast kunden blivit road av även om rätt strömbrytare blivit monterad.:D

Men Är det idag möjligt att få tag på ELKO RS så bör man fråga kunden om det kanske är så att kunden vill ha samma modell i alla rum. En eventuell extrakostnad av det valet är ju i slutänden upp till kunden, även om det innebär att elektrikern ska gå på auktion och hitta samma strömbrytare;)

Elko RS är den näst vanligaste brytaren i sverige......
Nu tog jag detta som ett exempel men detta kan naturligtvis vara inom det mesta tex attalla fönster på ett hus är av olika matrl,storlek och modell men vad spelar det för roll??? det fyller ju sin funktion i allafall....eller att ha fyra olika fälgar på bilen, är det bara rätt storlek så spelar ju inte heller det någon roll.

Det är väl bara jag som är överkänslig mot att man inte gör sitt bästa....på den den tiden jag jobbade som elektriker hade jag inställningen att göra så bra jag kunde inom rimliga gränser och hade som riktmärke att jag skulle kunna ha gjort så hemma hos mej själv, det betyder ifs inte att alla tycker det är bra eller snyggt men det funkade bra då iallafall.

Som elektiker skall man kanske fråga om kunden vill ha något speciellt märke, innan man åker till kunden.

Men i detta fallet verkar TS veta vad han vill ha, och då kan man kanske tycka att han kunde sagt detta till Elektikern när han beställde arbetet...

Rrrrr skrev:
Äh.. Hela mitt hus är som ett demo-hus! Olika brytare överallt :cool:
Det är inte riktigt lika illa hemma hos mig, iofs så har jag en Malmbergsbrytare i köket (givetvis i undersökande syfte :rolleyes:) men funderar på att byta in Exxact-demon som damp ner i brevlådan för ett tag sedan.

TS, så här är det i verkligheten ;)

Jag fick en tanke precis, tänk om man ska ta och ändra sitt synsätt lite. D.v.s. när jag gör en installation så försöker jag ju använda likadana installationsapparaterna, men nu med Exxact som det finns så många olika varianter av så kanske man borde välja brytare mer efter hur rummet ser ut. Färgen på väggarna osv.
Rum 1 har brun tapet med svarta medaljonger, där kan man sätta en Exxact Primo svart och i rummet mittemot så är tapeterna vita och där sätter man Exxact Primo vit.
I vardagsrummet där den jättedyra tapeten sitter kan man sätta Exxacten med ramen som man kan egendesigna genom att klippa ut lite tapet och sätta i den osv osv.

Hmm... det där ska jag nog spinna vidare på.

//Patrik

Det finns bara ett rätt sätt och det är att komunisera hur man tänker göra och ev prisskillnader till kunden. Om kunden sedan vill ha olika i alla rum så får han det. Som hantverkare måste man lära sig att prata med sina kunder man är hos och inte ha telefonen i örat hela tiden och prata med en kolega eller nästa kund.

snuttjulle skrev:
Det finns bara ett rätt sätt och det är att komunisera hur man tänker göra och ev prisskillnader till kunden. Om kunden sedan vill ha olika i alla rum så får han det. Som hantverkare måste man lära sig att prata med sina kunder man är hos och inte ha telefonen i örat hela tiden och prata med en kolega eller nästa kund.
Naturligtvis. Kommunikation med kunden är ju underförstått.

//Patrik

Nu är du helt rätt mr hed o gå ett steg längre man kan faktiskt köra olia fabrikat för olika rum rent design mässigt
Mvh Tille

Patrik: Sätt sån där Exxact med genomskinlig ram där det följer med ett gäng olika pappersramar i olika färger som man sätter under.

Då kan ju kunden själv byta färg på ramen efter humör eller då de tapetserar om. Eller designa en egen ram på webben med bilder på sina barn i.

Synd bara att man bara kan tillverka egna 1facksramar på webben än så länge :S

Ja, precis. Jag tycker att det är skitkul att Exxact har kommit! Det öppnar upp sådana möjligheter!

//Patrik

Jag tycker dock inte att de är så snygga.. Lite "Malmbergskänsla".. Och blir lite svårt att passa ihop med annat då Exxact är vitare.

Rikard Ågren skrev:
Den här gillar jag. Men det blir kanske inte så ofta man får smacka dit en sån :)

Edit. nähä det gick inte att ladda upp, men det var den här jag menade:

[länk]

2x3 fack

[bild]
Hehe Man får väl köra med dubbla VP20 till den där klossen... Och majoriteten är kron och 3x1pol :wow:

//Patrik

en sån skulle jag behövt. synd att Elko inte har det :-(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.