Ta vad man har i bilen?
Han måste ha varit dit och tittat på jobbet och redan då sett vilket fabrikat som satt där.
Det är minst en dags jobb med omdragning av rör, spottar, golvvärme osv.
Om det under den tiden inte gick att få fram Elko brytare är han kanske inte elektriker överhuvdtaget eller som någon tidigare sa, inte bryr sig.

Träig snickare skrev:
Enk projektet. Var det du som bytte strömbrytarna för ca 4 år? Var det du som bestämde vilka brytare som dom skulle bytta? Vi vet inte om det är någon färglös.
Nej det är det inte.

Just detta fallet så gjorde elektrikern ju helt klart fel i att inte sätta ELKO även i hallen.

//Patrik

Nu spelar det kanske ingen roll eftersom ägaren inte verkar bry sig, men jag tycker bara att det är synd att man har en sådan inställning som hantverkare, att inte bry sig.
Själv skulle jag aldrig ha gjort så.......

Välkommen till verkligheten :)

Träig snickare skrev:
Jeffan. Det är just det som är ett problem. Hur ska vi hantverkare kunna stå för det vi gör. Om vi inte styrs av en bra känsla av att vi gör ett bra jobb. Det var jag hade i bilen!?
Vad ska man göra då? Om man inte har exakt samma fabrikat med sig ut till en kund, Än vad som sitter uppmonterat? Och man inte har varit ut på plats innan.
Lägga på två timmar och åka och köpa rätt material? Sen bli sen till nästa kund?
Är ju ändå bara hobby elektriker och proffs som ser och tänket på skillnaden.

Väldigt enkelt, man frågar kunden om det är OK att montera ett annat fabrikat och att det innebär en extrakostnad för kunden om elektrikern ska åka och köpa samma som finns i övriga huset och så får kunden välja. Har Elektrikerna aldrig varit där tidigare och kunden inte talat om vad han/hon vill ha så kan omöjligt elektrikern ha med sig allt men att montera ett annan modell utan få ett godkännande från kunden med motiveringen "hade inget annat i bilen" är inte särskilt lyckat.

Vad tyckte kunden om blandningen av olika fabrikat?

Finns inget fulare än olika fabrikat. Jag stör mig varje gång jag går in på toan i källaren, där föregående har monterat någon billig skit. längtar tills vi ska renovera det sista rummet.

Innan man åker till kunden så frågar man vilket fabrikat man skall ha... man har ju pratat med dem minst en gång innan man åker ut.

Elko ska det vara ;-)

thewolf skrev:
Finns inget fulare än olika fabrikat. Jag stör mig varje gång jag går in på toan i källaren, där föregående har monterat någon billig skit. längtar tills vi ska renovera det sista rummet.

Innan man åker till kunden så frågar man vilket fabrikat man skall ha... man har ju pratat med dem minst en gång innan man åker ut.

Elko ska det vara ;-)
Och alla kunder vet vad de har för märke på sina strömställare? Jag skulle tro att det bara är en liten exklusiv kräm i mitten som vet det. :rolleyes:

//Patrik

Nej, det är nog för mycket begärt av en vanlig kund att ha koll på det. En vettig lösning om kunden inte kan svara på det och elektrikern fått jobbet utan att varit på plats är att frågan ställs om kunden vill ha samma modell på den nya installationen. Och om så är fallet så tar elektrikern en tur förbi kunden i god tid innan arbetets påbörjande bara för att kolla vad som finns för att kunna ha med sig likvärdigt material när installationen väl ska göras.

Äh.. Hela mitt hus är som ett demo-hus! Olika brytare överallt :cool:

Det är ju bara när lampan är tänd som man ser vilken brytare som används;)

Sånt som blivit över från olika projekt eller, Rrrrr? ;)

Typ.. eller "demo-ex". Det är iofs samma märke (Elko Plus) överallt. Fast olika varianter.. Vanliga, Svart med lysande ram i pojkens rum. Sten-ram i vardagsrummet, glas-ram i badrummet osv :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.