Jag var i dag hem till en jag känner och såg att renoveringen av hallen var klar, gjord av en väldigt duktig snickare men när man ser vad elektrikern har gjort blir jag så trött.

Jag tillhör dom som vill att det helst ska finnas en en röd tråd i det man gör och val av matrl.
Och när man ser att det är blandat olika strömbrytar fabrikat tycker jag att det är utfört utan känsla alt att elektrikern inte ser sådant.

Hur gör ni andra i branchen??

Nog försöker man ju välja samma märke på alla strömbrytare/uttag och göra ett så snyggt å prydligt jobb som möjligt :)

Självklart gör man det enhetligt om det bara är möjligt!

Det finns dock måååånga hantverkare som inte bryr sig ett spår om estetik, även bland oss elektriker.

Att inte blanda fabrikat på installationsapparater är ju en av grundreglerna när man gör en installation...

//Patrik

Den elektrikern vi fått tag i lade ner jobb på att till och med få det snyggt i källaren (som ser ut som kriget!) när de installerade värmepumpen. Därför valde vi att anlita honom även för dragning av kuloledningar uppe i huset. Prydligt är bara förnamnet :)

Har du pratat med elektrikern?
Om du har tur tog strömbrytarna slut och han satte tillfälligt dit ett par av annat fabrikat tills han får hem dom andra... men det kanske inte är så troligt...

Är alla utbytta då? Elektrikern kanske inte fick byta alla. Är ju ganska vanligt att inte byta alla strömbrytare i en villa när man renoverar hallen.
Ibland får man ju inte byta ut allt som man vill.

Hela botten våningen utom tvättstugan är renoverade för ca 4 år sedan, hallen var det som var kvar.
Det sitter ELKO RS i hela huset utom i hallen där det sitter Eljo Trend.... helt j-a färglös elektriker i mina ögon.

Enk projektet. Var det du som bytte strömbrytarna för ca 4 år? Var det du som bestämde vilka brytare som dom skulle bytta? Vi vet inte om det är någon färglös.

Jaha, vara det bara så. Jag trodde att elektrikern hade blandat i samma rum.
Då var det inte fullt lika farligt, tycker jag. Men hade det suttit ELKO i en hel kåk i övrigt, då hade jag satt upp ELKO även i rummet som blev rustat.

På en köksrenovering jag gjorde i februari så planerade jag att använda Exxact i köket, men upptäckte att det satt Trend i övriga huset så då körde även jag på Trend.

//Patrik

Tyvärr har man inte hela servicebilen fylld med strömbrytare och uttag av alla fabrikat.
Att det kan bli olika strömbrytare i hallen mot övriga huset ser jag inte som ett problem.
Men vet jag vilket fabrikat av strömbrytare och uttag som finns där köper jag självklart samma.

Jeffan. Det är just det som är ett problem. Hur ska vi hantverkare kunna stå för det vi gör. Om vi inte styrs av en bra känsla av att vi gör ett bra jobb. Det var jag hade i bilen!?

"Det var vad jag hade i bilen". Ett mycket bra exempel på otillräcklig ambition och yrkesstolthet hos hantverkare. Därför blir det som det blir.

Ibland är man tvungen att vara elektriker/hantverkare för att ha lite förståelse för såna där meningar.

Om jag säger så här. Klockan är 15:55 en tisdag och man känner sig rejält stressad eftersom att man redan borde ha åkt ifrån kunden. Man har lite kvar. 1 timme mertid så är man klar hos kunden. Det måste man bli för att annars sabbas ens planering, andra kunder inbokade resten av veckan. Det som är kvar att göras är bland annat att sätta en enpolig strömbrytare i en tvättstuga. Sitter ELKO RS i hela huset, men man har bara Eljo Trend i bilen. Vad ska man göra?

//Patrik

Redigerat:
Jag vet vad man gör.
Man frågar om det går bra att sätta upp det man har innan man gör något alls och vill de ha samma modell så talar man om att då får jag komma förbi vid senare tillfälle och sätta dit den de vill ha.
Lägger man upp det snyggt kanske kunden inte vill vara hemma en dag til lfrån jobbet och man får en nöjd kund som vet varför det sitter en annan sort i just det rummet.
I detta fall verkar det ju vara fler än bara en brytare och vad jag har förstått så har man ju knappt något material i bilen utan handlar efter det man varit en vända hos kund och då är det ju lätta att kolla vad som redan sitter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.