Hej på er!

Jag tog över barndomshemmet i somras då min far hastigt gick bort. Men jag blir inte klok på värmesystemet i huset.
Två planshus på ca 160kvadrat, vattenburen värme med radiatorer och två rörssystem, två värme kretsar en för övervånging och en för undervåning.

2001 Installerades en ny mescoli combifire panna med en Iwabo Villa S1 pelletsbrännare.

En sak som jag har hittat är att gummiblåsan i expansionskärlet är trasig, men trycket i systemet på 1-1.2bar, expansionskärlet är beställt och skall bytas bara det blir lite mildare.

Nu till den stora funderingen, trots att pannan ligger på 80 grader så släpper inte shunten ut mer än 67 grader när den står på max. Jag tycker det känns lågt? men jag kan ha fel.

Samtidigt så har jag en temperatur på 55-58 grader på returen som jag tycker känns lite väl hög...

Temperaturen inne ligger på mellan 19-22 grader beroende på ytter temperaturen, när det kryper ner under -20 så är det jobbigt för radiatorerna att hålla temperaturen inne och kan då krypa ner till 17,5-18,5 grader om jag inte hjälp eldar i kakelungnarna och vedspisen. Jag har gått över samtliga termostater och kollat så att "juster piggen" inte sitter fast, efter det så vart det bättre men inte bra.

har ni några tips och ideer? spontat så känns det som att jag vill ha in varmare vatten från pannan, eller är det så att det är termostaterna på radiatorerna som börjar bli till åren?

Tack på förhand
//
J

J JCreutzer skrev:
Hej på er!

Jag tog över barndomshemmet i somras då min far hastigt gick bort. Men jag blir inte klok på värmesystemet i huset.
Två planshus på ca 160kvadrat, vattenburen värme med radiatorer och två rörssystem, två värme kretsar en för övervånging och en för undervåning.

2001 Installerades en ny mescoli combifire panna med en Iwabo Villa S1 pelletsbrännare.

En sak som jag har hittat är att gummiblåsan i expansionskärlet är trasig, men trycket i systemet på 1-1.2bar, expansionskärlet är beställt och skall bytas bara det blir lite mildare.

Nu till den stora funderingen, trots att pannan ligger på 80 grader så släpper inte shunten ut mer än 67 grader när den står på max. Jag tycker det känns lågt? men jag kan ha fel.

Samtidigt så har jag en temperatur på 55-58 grader på returen som jag tycker känns lite väl hög...

Temperaturen inne ligger på mellan 19-22 grader beroende på ytter temperaturen, när det kryper ner under -20 så är det jobbigt för radiatorerna att hålla temperaturen inne och kan då krypa ner till 17,5-18,5 grader om jag inte hjälp eldar i kakelungnarna och vedspisen. Jag har gått över samtliga termostater och kollat så att "juster piggen" inte sitter fast, efter det så vart det bättre men inte bra.

har ni några tips och ideer? spontat så känns det som att jag vill ha in varmare vatten från pannan, eller är det så att det är termostaterna på radiatorerna som börjar bli till åren?

Tack på förhand
//
J
Vad är det för shuntreglering? Låter som om radiatorerna inte gör jobbet riktigt. Är de av äldre årgång som gått mot oljepanna

67 grader ut är jättemycket. Det borde inte behövas så mycket. Fungerar cirkulationspumpen? Är alla radiatorer varma? Med 67 grader ut bränner man sig när man tar i dem. (Inte barnsäkert.)

Har du 80° i pannan men 67° efter shunten så är inte shunten på max.
Att temperaturen är lägre än 80° betyder att shunten fortfarande blandar in returvatten i hetvattnet.
Sitter det reglermotor på shunten kan det behöva justeras i elmotorn eller kopplingen mellan motor och shunt för att shunten ska nå max ändläget.

Vad har du för radiatorer ?
Tunna, tjocka, gamla, nya, höga, låga?
Gärna bilder.

Du kan gå in på tex Lenhovda.com och jämföra med dina radiatorer.
Är du sedan lite händig kan du där kolla vilken effekt de ger vid olika Delta-T och framledningstemperatur.

Spontant så gissar jag att dina radiatorer inte är injusterade.

B Bjober skrev:
Har du 80° i pannan men 67° efter shunten så är inte shunten på max.
Att temperaturen är lägre än 80° betyder att shunten fortfarande blandar in returvatten i hetvattnet.
Sitter det reglermotor på shunten kan det behöva justeras i elmotorn eller kopplingen mellan motor och shunt för att shunten ska nå max ändläget.
kör utan shunt automatik så ingen regler motor eller liknande bara handtaget på shunten och den står uppvriden fullt.

H Håbbe01 skrev:
Vad är det för shuntreglering? Låter som om radiatorerna inte gör jobbet riktigt. Är de av äldre årgång som gått mot oljepanna
Ingen reglering alls, manuell shunt

L lat skrev:
Vad har du för radiatorer ?
Tunna, tjocka, gamla, nya, höga, låga?
Gärna bilder.

Du kan gå in på tex Lenhovda.com och jämföra med dina radiatorer.
Är du sedan lite händig kan du där kolla vilken effekt de ger vid olika Delta-T och framledningstemperatur.

Spontant så gissar jag att dina radiatorer inte är injusterade.
Det är "tunna" enradiga element, från slutet av 70 början på 80 talet då hela huset total renoverades.

"Injusterade" alltså öppna termostaterna mer?

J JCreutzer skrev:
kör utan shunt automatik så ingen regler motor eller liknande bara handtaget på shunten och den står uppvriden fullt.
Men det är lika fullt ett bevis på att shunten inte öppnar fullt till pannan samt inte stänger fullt till returen.
Trasig shunt eller mätfel på temperaturen?

B Bjober skrev:
Men det är lika fullt ett bevis på att shunten inte öppnar fullt till pannan samt inte stänger fullt till returen.
Ja det är det jag misstänker med, det sitter analoga termometrar med fjädrar runt rören, dom borde vara säkra men ska kanske börja med att byta dom....

Fjärdermonterade, dom visar på nakna rör kanske 5 - 8 C för lite och inbyggda på isolerade rör 3 - 5 C för lite. Så att byta hjälper inte. Sen det med att utgående temp inte blir högre, är nog att pannan inte orkar lyfta tempen. Det är ett häftigt flöde med en shunt som står på 10 max. Om du ställer ner shunten på 8 som prov,
så kommer säkert pannan att orka lyfta tempen ca 85 C och kanske gå ner i effekt, kanske t.o.m. nästan stanna. Med ca 5 C högre temp i pannan och shunt på 8, blir det ca samma temp som nu med 10 på den.

PS Vilken effekt är pannan stämplad för.

B Bjober skrev:
Fast det borde inte spela någon roll shunten ska inte behöva öppna mer. 67 grader är redan mer än något hus ska behöva. Blir verkligen radiatorerna så varma? Om de blir det så är det antingen för liten radiatoryta eller ett väldigt dåligt isolerat/läckande hus. (Eller bägge felen.)

J JCreutzer skrev:
Ja det är det jag misstänker med, det sitter analoga termometrar med fjädrar runt rören, dom borde vara säkra men ska kanske börja med att byta dom....
Börja med att byta plats på dom, och se om de visar samma som den tidigare.

J JCreutzer skrev:
Det är "tunna" enradiga element, från slutet av 70 början på 80 talet då hela huset total renoverades.

"Injusterade" alltså öppna termostaterna mer?
Då är ditt system antagligen byggt för 80⁰-60⁰,
dvs tempfallet över radiatorerna skall vara ca 20⁰ vid DUT.
På returkopplet på radiatorerna, sitter det ett sexkants lock där?
Ta bort det locket, det kommer inte läcka men kanske droppa lite. Under locket finns ett skruvspår, stäng skruven lite så kommer tempfallet öka över radiatorn.

OBS, när du håller på med detta, ta bort termostatkropparna och sätt inte tillbaka dem förrän du justerat samtliga radiatorer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.